چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲

مجری طرح «باهم بخوانیم» در بخش شال استان قزوین عنوان کرد؛

«باهم بخوانیم» خاطره‌ای ماندگار در حافظه کتابخانه شیخ محمد عاملی

باهم بخوانیم در کتابخانه شیخ محمد عاملی

فاطمه آقاعلیخانی، کتابدار و مجری طرح «باهم بخوانیم» در کتابخانه شیخ محمد عاملی استان قزوین اجرای طرح «باهم بخوانیم» با استقبال کودکان و همراهی خانواده‌ها را خاطره‌ای ماندگار در حافظه کتابخانه شیخ محمد عاملی دانست.

فاطمه آقا علیخانی، کتابدار و مجری طرح «باهم بخوانیم» در کتابخانه شیخ محمد عاملی استان قزوین در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به بیان جزئیاتی از شیوه اجرای این طرح پرداخت. وی با اشاره به موقعیت این کتابخانه اظهار داشت: کتابخانه شیخ محمد عاملی در بخش شال شهرستان بویین‌زهرا استان قزوین واقع است. دسترسی مردم بخش شال به امکانات و مراکز فرهنگی و تفریحی محدود است بااین‌وجود اهالی فرهنگ دوست این شهر اهل مطالعه هستند و در میان آنان شاعران و نویسندگان بسیاری وجود دارد؛ به دلیل موقعیت شهر، ما در کتابخانه شیخ محمد عاملی از اعضا حق عضویت نمی‌گیریم؛ برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی از سوی کتابخانه نیز همواره مورد اقبال اعضا از تمامی رده‌های سنی بوده است.

آقاعلیخانی در خصوص اجرای طرح «باهم بخوانیم» گفت: پیش از اجرای طرح به‌منظور جلب مشارکت و همراهی خانواده‌ها، در نشستی با حضور اعضا و والدین آن‌ها طرح «باهم بخوانیم» معرفی و تشریح شد. با اجرای طرح و تشکیل هفتگی جلسات بچه‌ها هرروز مشتاقانه به کتابخانه می‌آمدند و پیگیر برنامه‌های جلسه آتی بودند. خانواده‌ها نیز در طول اجرای طرح بسیار مشفقانه حمایت می‌کردند و پشتیبانی آن‌ها انرژی ما را برای ادامه راه افزون می‌کرد؛ برای مثال پدر یکی از اعضا به دلیل مشکل قلبی در بیمارستان بستری بود اما از کودکش خواست در نشست شرکت کند و حضور در جلسات طرح را به خاطر رفتن به بیمارستان از دست ندهد؛ خانواده‌هایی نیز در تمامی جلسات طرح به همراه کودک خود حضور یافته، در ساختن کاردستی‌ها به بچه‌ها کمک می‌کردند و دائماً پیگیر کار و پیشرفت کودک خود بودند. درواقع این طرح کودکان و خانواده‌های آنان را سر ذوق آورده است؛ تمرکز بچه‌ها فقط و فقط بر روی کتاب است و بسیار با علاقه پیگیری می‌کنند؛ به درخواست آنان حتی منابع بخش انفرادی را نیز که هر یک به‌تنهایی مطالعه کرده بودند،‌ بلندخوانی کردیم. در طول اجرای این طرح کاردستی‌ها را باهم می‌ساختیم، در مورد کتاب صحبت می‌کردیم، نقاشی می‌کشیدیم، پرسشنامه‌ها را پر می‌کردیم و همه این فعالیت‌ها انگیزه بچه‌ها را برای مطالعه گروهی بیشتر می‌کرد؛ همچنین مهر زدن کتاب‌های خوانده‌شده در برنامه مطالعاتی، خود محرک خوبی برای کودکان بود.

علیخانی با یادآوری خاطرات شیرینی از اجرای طرح بیان کرد: مشارکت کودکان در مطالعه کتاب‌ها بسیار تحسین‌برانگیز بود. برای مثال آن‌ها برای مطالعه کتاب «اسرار طبیعت» از چند هفته قبل بذر گیاه جمع می‌کردند. هنگام مطالعه کتاب «هر آیه، یک قصه» بچه‌ها خود متناسب با هر آیه، قصه‌ای می‌گفتند از آنچه در زندگی روزمره اتفاق می‌افتد؛ یادم می‌آید بخشی از این کتاب در مورد خواهر و برادرهای شیری بود؛ بچه‌ها از این موضوع چیزی نشنیده بودند و برایشان تازگی داشت؛ زهرا خانم یکی از اعضای کتابخانه ما که مشارکت فعالی نیز در این طرح داشت، خواهر شیری پسرعمه‌اش است؛‌ مادر زهرا معلم مدرسه است؛ او با شرکت در یکی از جلسات موضوع و شرایط آن را برای اعضا توضیح داد؛ به‌قدری برای شرکت‌کنندگان جالب بود که موضوع را با خانواده‌های خود در میان گذاشتند و به دنبال آن نمونه‌های مشابهی در همسایگان و آشنایان یافتند. «هر آیه، یک قصه» کتاب تأثیرگذاری در این طرح بود؛ در بخشی از آن آمده بود خداوند همه‌جا حاضر و ناظر بر اعمال ما است؛ برای خواندن این بخش خوراکی‌هایی بین بچه‌ها تقسیم کردم و از آنان خواستم جایی بخورند که کسی نبیند؛‌ دو دقیقه بعد بچه‌ها تمام خوراکی‌ها را خورده بودند؛ به آن‌ها گفتم خداوند همه‌جا حاضر و ناظر است، شما کجا خوراکی‌ها را خوردید که او ندید! و بعد قصه را برای آنان خواندم؛ با تمام شدن قصه از بچه‌ها خواستم هر یک در خانه به‌طوری‌که کسی نبیند نقاشی بکشند و با خود به کتابخانه بیاورند؛ فردای آن روز تمام بچه‌ها با برگه‌هایی سفید به کتابخانه آمدند و گفتند هر جا رفتیم خدا بود و می‌دید، ما نتوانستیم نقاشی بکشیم.

وی ادامه داد: در کتابخانه شیخ محمد عاملی شهر شال،‌ طرح باهم بخوانیم در قالب یک گروه ۱۲ نفره ویژه دختران برگزار شد. حین اجرای این طرح تسلط و تمرکز بچه‌ها بسیار افزایش یافت. ما عضوی داریم که کمی لکنت داشت، هنگام جمع خوانی منابع نگران بود و تمایل به مشارکت نداشت اما نگرانی او را برطرف کردم و از سایر اعضا خواستم که تحت هیچ شرایطی کسی صحبت دیگری را قطع نکند. با حضور در این برنامه و همراهی سایر اعضا، اعتمادبه‌نفس او برای مشارکت در کار گروهی و نیز انجام تکالیف مدرسه افزایش یافت. علاوه بر این، صحبت درباره کتاب و نقل مثال‌هایی از سوی هر یک از اعضای شرکت‌کننده موجب تسلط بیشتر کودکان به موضوع شد و مطالب ارائه‌شده را در ذهن آنان ماندگار کرد.

آقاعلیخانی از رضایت و تقاضای اعضا و خانواده‌های آنان برای تداوم اجرای طرح خبر داد و گفت: شرکت‌کنندگان طرح «باهم بخوانیم» در کتابخانه ما، موضوع حضور در این برنامه را با دوستان و همکلاسی‌های خود در میان گذاشتند؛ آن‌ها از مدارس مختلف بودند و این موضوع باعث مطرح شدن طرح باهم بخوانیم در بین دانش آموزان مدارس و متعاقباً در خانواده‌های آنان شد. با طرح موضوع در خانواده‌ها، والدین کودکان به کتابخانه مراجعه کردند و خواهان ثبت‌نام فرزند خود در این طرح شدند. من محدودیت طرح را برای اجرا در مرحله نخست برایشان توضیح دادم و از آنان خواستم تا شروع دوره بعدی طرح، از همراهی کودک در سایر برنامه‌های کتابخانه بهره‌مند شویم. آن‌ها که بسیار راغب بودند،‌ تصور می‌کردند ما در برابر خواسته آن‌ها مقاومت می‌کنیم بنابراین از آموزش‌وپرورش کمک گرفتند به این امید که کودک خود را به عضویت طرح باهم بخوانیم درآورند. با پیگیری خانواده‌ها، معاون آموزش‌وپرورش شهر شال به کتابخانه آمد و با حضور در یکی از جلسات از جزئیات این طرح باخبر شد. وی ضمن ابراز رضایت از برنامه‌ریزی و اجرای مناسب این طرح، برای برگزاری دوره‌های بعدی قول حمایت داد و خواستار اجرای آن در تعطیلات تابستان شد. پس‌ازآن طی ابلاغی از سوی آموزش‌وپرورش منطقه به تمامی مدارس، مسئولان مدارس موظف به معرفی طرح‌های کتابخانه در جمع دانش آموزان شدند. علاوه بر این مقرر شد در ویژه‌برنامه روز معلم که با حضور تمامی دانش آموزان و معلمان برگزار می‌شود، بنده حاضر شوم و به معرفی طرح‌ها و برنامه‌های کتابخانه بپردازم. انعکاس این موضوع به‌قدری بود که به دنبال آن، بخشدار شال از کتابخانه بازدید کرد و در جریان جزئیات طرح قرار گرفت؛ بخشدار با اشاره به تقاضای بچه‌ها و خانواده‌ها، پشتیبانی خود را از طرح اعلام کرد و خواهان اجرای آن ویژه بزرگ‌سالان ازجمله بانوان خانه‌دار، کارمندان و... شد. بنابراین نخستین دوره اجرای طرح باهم بخوانیم با استقبال کودکان و همراهی خانواده‌ها به خاطره‌ای ماندگار در حافظه کتابخانه شیخ محمد عاملی بدل شد.