یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵

مسئول کتابخانه عمومی آیت‌الله خسروی تکاب بیان کرد؛

«باهم بخوانیم» زمینه‌ساز ارتقای مهارت‌های فردی و انس با کتاب

تکاب - باهم بخوانیم

مسئول کتابخانه عمومی آیت‌الله خسروی تکاب، اجرای طرح «باهم بخوانیم» را موجب ارتقای مهارت‌های فردی، ایجاد عادت به مطالعه و انس با کتاب دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی، حبیب نعمت اللهی، مسئول کتابخانه عمومی آیت‌الله خسروی تکاب در خصوص اجرای طرح «باهم بخوانیم» در این کتابخانه گفت: «باهم بخوانیم» در راستای ترغیب و تشویق کودکان به امر کتاب‌خوانی با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی، ویژه گروه‌های سنی ۹ تا ۱۲ سال به‌صورت آزمایشی در مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور در حال اجراست.

وی ادامه داد: در طرح «باهم بخوانیم» برای مطالعه کتاب‌های معرفی‌شده از سه قالب بلند خوانی، جمع خوانی و مطالعه فردی استفاده می‌شود؛ در مرحله بلندخوانی، کتاب موردنظر توسط شرکت‌کنندگان به‌صورت مشارکتی خوانده می‌شود؛ این امر به فهم عمیق‌تر دستور زبان و مفاهیم جمله‌ها کمک می‌کند. جمع‌خوانی موجب افزایش حس مشارکت و انجام فعالیت‌های جمعی در شرکت‌کنندگان می‌شود. مطالعه فردی نیز شرایطی فراهم می‌آورد تا مخاطب در حین برگزاری طرح با کتاب‌های جدید آشنا و شیرینی مطالعه را در خلوت خود تجربه کند؛ روش‌های به‌کاربرده شده در این طرح و تشویق مخاطب با جوایزی که در طول دوره اهدا می‌شود، ضمن بالا بردن انگیزه آنان برای مشارکت بیشتر، موجب ارتقای مهارت‌های فردی و ایجاد عادت به مطالعه و انس با کتاب خواهد شد.

نعمت‌اللهی ایجاد علاقه به مطالعه بیشتر در بین کودکان، آموزش مفاهیم کلیدی در حوزه اخلاق، ایجاد رقابت سالم در میان کودکان، برگزاری کارگاه‌های کاردستی، نقاشی و انجام فعالیت‌های علمی را از مزایای این طرح برشمرد و گفت: در این طرح ۲۰ عنوان کتاب در نظر گرفته‌شده که طی ۱۲ هفته باید توسط گروه ۱۲ نفره‌ای که مشخصات آن‌ها از قبل در سامانه طرح «باهم بخوانیم» ثبت شده، مطالعه شود؛ برای فاز اول گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال پیشنهاد شده و ۴ عنوان از کتاب‌ها به‌صورت بلندخوانی، ۴ عنوان جمع‌خوانی و مابقی به‌صورت انفرادی مطالعه خواهد شد. جلسات جمع‌خوانی و بلندخوانی در بخش کودک کتابخانه و با راهنمایی و مشارکت مربی برگزار می‌شود.

وی درباره نحوه برگزاری این کلاس‌ها بیان کرد: جلسات به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود؛ در هر جلسه کتاب هفته و اقلام موردنیاز (شامل راهنمای مطالعه، مداد، پرسشنامه و ...) در اختیار هر فرد قرار می‌گیرد؛ کتاب مربوط به آن هفته با هدایت مربی و مشارکت اعضای طرح بلندخوانی و یا جمع خوانی می‌شود. در پایان پرسشنامه توصیفی کتاب توسط شرکت‌کننده تکمیل و فعالیت‌های مربوطه نیز (مانند نقاشی و یا کاردستی) با راهنمایی مربی انجام می‌شود. طی این مدت جوایز ارسالی از سوی نهاد اشتیاق و انگیزه شرکت‌کنندگان را برای مشارکت بیشتر می‌کند.