یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳

دوره آموزشی-توجیهی مهارت های زندگی با حضور مسئولان کتابخانه های عمومی شهر تهران برگزار شد؛

رشد خودآگاهی پیش شرط ضروری روابط اجتماعی است

مهارت زندگی

دوره آموزشی-توجیهی مهارت های زندگی با حضور مسئولین ۲۷ باب کتابخانه عمومی شهر تهران در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ دوره آموزشی-توجیهی «مهارت های زندگی» با حضور سعید بی نیاز مدرس دوره، اکرم نادری معاون اداره کل کتابخانه های عمومی و مسئولین ۲۷ باب کتابخانه عمومی شهر تهران در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار شد .

بی نیاز مدرس این دوره به ارائه تاریخچه ای از آموزش مهارت های زندگی پرداخت و گفت: مهارت های زندگی در دهه ۱۹۹۰ توسط سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از مشکلات روانی در آینده تعریف شد و در حال حاضر در همه گروه های سنی از پیش دبستانی تا بزرگسال در همه دنیا آموزش داده می شود.
وی افزود: این سازمان مهارت های ده گانه خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، روابط بین فردی، مقابله با استرس، مدیریت هیجان منفی، تفکر خلاقانه، تفکر انتقادی، حل مسئله و تصمیم گیری را معرفی کرده است که هر فرد با آموختن این مهارت ها توانایی های لازم برای داشتن زندگی فردی و اجتماعی موفق را کسب می کند.
وی با ترسیم شکل به تعریف خودآگاهی پرداخت و افزود: خودآگاهی یعنی شناخت توانایی ها، ضعف ها، علاقه ها و بیزاری ها. در مهارت خودآگاهی می‌آموزیم با تکیه بر نقاط قوت خود برای بهبود نقاط ضعف خویش تلاش کنیم، احساسات خود را بشناسیم، از نیازهای خود اطلاع پیدا کنیم و یاد بگیریم که از مسیرهای سالم نیازهای خود را مرتفع سازیم، خودآگاهی باعث ارزشمندی ما می‌شود و به ما کمک می‌کند تا دنبال ارزش های واقعی بوده و رضایت کافی از زندگی داشته باشیم.

بی نیاز افزود: رشد خودآگاهی پیش شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین فردی موثر و همدلانه‌ است.
در ادامه بی نیاز درخصوص همدلی و توانایی دیدن جهان از دید دیگران توضیحاتی ارائه کرد و از مسئولین کتابخانه ها خواست تا این مهارت را به صورت عملی در گروه های دو نفره تمرین کنند.
مهارت ارتباط موثر و ارتباط بین فردی از دیگر مباحثی بود که مطرح شد سپس هر کدام از حاضرین در گروه های دو نفره به تمرین این مهارت ها پرداختند.
بی نیاز در توضیح این مبحث گفت: در یک رابطه بسیاری از مواقع بین چیزی که دیگری منتقل می کند با آنچه که برداشت می شود یا اختلاف وجود دارد یا تمام ماجرا برداشت نمی شود زیرا ما عمدا بخش هایی از مطلب را حذف می کنیم بنابراین در یک ارتباط موثر ارتباط ها باید بهینه باشند و از تمام امکانات رابطه برای بهبود رابطه استفاده کرد.

در پایان جلسه پیش از ظهر، مسئولین کتابخانه های عمومی کلاس را مثبت ارزیابی کرده و به بیان نظرات خود درباره این دوره آموزشی پرداختند.
در ادامه جلسه که بعد از ظهر برگزار شد درباره مهارت کنترل و مقابله با استرس و با استفاده از تمرین شیوه های ذهن آگاهی، روش های مقابله با استرس بیان شد و بی نیاز به معرفی کتاب رهایی از زندان ذهن نوشته مک کی؛ ترجمه: دکتر حمیدپور برای مدیریت ذهن و استفاده از شیوه های ذهن آگاهی پرداخت.
تمرین تفکر خلاقانه، تفکر انتقادی، مهارت حل مسئله و تصمیم گیری از دیگر مباحثی بود که در این کلاس به صورت عملی آموزش داده شد.