سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷

کتابدار بخش کودک کتابخانه شهید مدرس شهرستان قروه؛

کتابدار، به تفکر کودک جهت می‌دهد

زیبا عبدالملکی

کتابدار بخش کودک کتابخانه شهید مدرس شهرستان قروه کردستان اظهار داشت: کتابدار کودک با ایجاد زمینه شکوفایی استعداد، به تفکر کودک جهت می‌دهد؛ کودک همچون بذری است که سر از خاک برآورده و کتابدار خوب او را به سمت نور هدایت و زمینه رشد را فراهم می کند.

زیبا عبدالملکی، متخصص رشته کتابداری و کتابدار بخش کودک کتابخانه شهید مدرس شهرستان قروه کردستان در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیرامون ظرافت‌های کار با کودک اظهار داشت: کتابدار کودک هرچند به لحاظ سنی جامعه کوچکی دارد، اما در جایگاه حساسی ایفای نقش می‌کند؛ چراکه کودک با ذهنی باز و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای به ما مراجعه می‌کند و هنوز به تشخیص درستی از علاقه‌مندی‌هایش نرسیده است. کتابدار کودک با ایجاد زمینه شکوفایی استعداد، به تفکر کودک جهت می‌دهد؛ درواقع کودک همچون بذری است که تازه سر از خاک برآورده و یک کتابدار خوب او را به سمت نور هدایت کرده و زمینه رشد را فراهم می‌کند. جوانه‌ای که با رسیدگی درخت تنومندی خواهد شد و آن زمان است که ثمره آن توسعه کشور را به دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش کودک کتابخانه ما زنده، پویا و شاد است؛ بچه‌ها می‌گویند کتابخانه، تکه‌ای از بهشت است و خاله، فرشته این بهشت، که برای ما قصه می‌گوید. سه روز هفته ما به قصه‌گویی اختصاص دارد و این کار به تفکیک برای گروه‌های مختلف سنی انجام می‌شود. برای اعضای ۴ الی ۷ ساله داستان‌های فابل می‌گویم؛ فابل به معنای قصه و حکایت است و در ادبیات جهانی به آن دسته از قصه‌ها و افسانه‌های کوتاه منثور یا منظوم گفته می‌شود که از زبان حیوانات بیان شده باشد. بچه‌ها از این دسته از داستان‌ها استقبال می‌کنند. علاوه بر این،‌ با شناسایی مادران قصه‌گو، بخشی از کار را با همکاری آنان انجام می‌دهم؛ مادران، اولین قصه‌گوهایی هستند که می‌شناسیم و لالایی‌ها، اولین قصه‌هایی است که همه ما شنیده‌ایم؛ تعریف قصه موردعلاقه کودک توسط مادر در جمع دوستان وی، تشویقی برای او محسوب شده و علاقه او را به حضور در کار گروهی دوچندان خواهد کرد.

عبدالملکی اضافه کرد: روزهای سه‌شنبه بخش کودک به قصه‌گویی برای کودکان بالای ۸ سال اختصاص دارد؛ این بچه‌ها از داستان‌های فانتزی استقبال می‌کنند. ادبیات فانتزی، یک‌گونه‌ ادبی است که در آن از جادو و دیگر اشکال فرا طبیعی، به‌عنوان عنصر اولیه طرح، درون‌مایه یا فضای داستان استفاده می‌شود. در این سبک، قواعد و قوانین فیزیکی و طبیعی زیر پا گذاشته‌شده و موجودات ناموجود تصویر می‌شوند. این نوع ادبی معمولاً شامل حوادث خارق‌العاده و موجودات خیالی است. ویژگی اصلی ادبیات فانتزی، داشتن عناصر خیالی در فضایی خاص است؛ کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» نمونه‌ای ازاین‌گونه ادبی است. سرگذشت نامه و داستان‌های تاریخی نیز موردعلاقه این دسته از کودکان است و شیوه من در بیان سرگذشت نامه‌ها،‌ این‌گونه است که ابتدا از فعالیت‌های مهم اشخاص می‌گویم و آنگاه ‌که توجه کودکان جلب و ذهن آنان درگیر شد، از آن شخصیت نام می‌برم؛ به تجربه یافته‌ام که استفاده از این روش از ماندگاری و تأثیرگذاری بیشتری برخوردار است.

کتابدار بخش کودک کتابخانه عمومی شهید مدرس شهرستان قروه ادامه داد: این جلسات با تهیه آلبوم قصه‌گویی در خاطره کتابخانه ما ثبت خواهد شد. آلبوم قصه‌گویی ویژه داستان‌های گفته‌شده برای کودکان ۴ تا ۷ سال است؛ معمولاً پس از تعریف یک قصه، نقاشی از شخصیت اصلی داستان را به بچه‌ها آموزش می‌دهم و از آنان می‌خواهم که تصور خود را از باقی داستان ترسیم کنند. این نقاشی‌ها در قالب پوشه‌هایی مربوط به هر داستان گردآوری و به آلبوم قصه‌گویی تبدیل می‌شود. علاوه بر این، روزهایی را به معرفی نشریات اختصاص داده‌ایم؛ جشن‌های مناسبتی همچون جشن روز دختر به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س)، جشن شب یلدا و ... نیز از فعالیت‌های پرطرفدار کتابخانه ما است. درواقع ارائه اطلاعاتی از تاریخچه این مناسبت‌ها با استفاده از نمادهای ویژه آن، به مانایی این وقایع تاریخی در ذهن کودک کمک خواهد کرد.

عبدالملکی با اشاره به لزوم ارتباط با والدین برای اثربخشی بیشتر فعالیت‌های کتابخانه‌ای، تصریح کرد: بچه‌ها، آینه خانواده‌هایشان هستند؛ ارتباط با والدین، شناخت بیشتر کودک و علاقه‌مندی‌های وی را به دنبال دارد و به طراحی هدفمند فعالیت‌ها منجر خواهد شد. طراحی و اجرای فعالیت‌ها و انعکاس آن به والدین از طریق کانال بخش کودک کتابخانه، سلسله فعالیت‌های هدفمندی است که به رشد مهارت‌های کودک می‌انجامد. والدین در این زمینه همکاری خوبی دارند و حتی گاهی عادت‌های اشتباه کودکان را برای اصلاح به من منتقل می‌کنند؛ ‌من هم به‌صورت غیرمستقیم و به‌واسطه کلاغ خبرچینی که ساکن بخش کودک کتابخانه ماست، رفتارهای غلط را یادآوری و با کمک بچه‌ها اصلاح می‌کنیم.