یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰

کتابدار کتابخانه شهدای چالشتر شهرکرد مطرح کرد؛

«با هم بخوانیم»، مقدمه ایجاد بینش عمیق در نسل آینده

محبوبه احمدی

کتابدار کتابخانه شهدای چالشتر شهرکرد از اجرای موفق طرح «باهم بخوانیم» در این کتابخانه خبر داد و گفت: این طرح مقدمه ایجاد و پرورش بینش عمیق در نسل آینده است.

محبوبه احمدی، کتابدار کتابخانه شهدای چالشتر شهرکرد واقع در استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیرامون ظرافت‌های کار با کودک اظهار داشت: بیش از ۱۴ سال است که من کتابدار هستم، یعنی از زمانی که نخستین فرزندم به دنیا آمد؛ درواقع ایشان باعث شد من دنیای کودکان را بشناسم؛ روانشناسی کودک بخوانم و از علایق مطالعاتی کودکان در سنین مختلف آگاه شوم؛ اکنون علاقه من به کار کودک به‌قدری است که فعالیت خود را تنها به ساعات اداری محدود نمی‌کنم؛ من از همراهی با بچه‌ها لذت می‌برم و فکر می‌کنم عشق و علاقه، لازمه کار با کودک است؛ به تجربه یافته‌ام که برای برقراری ارتباط مؤثر با کودک، باید کودک شد. در حال حاضر ارتباط من با کودکان عضو کتابخانه به‌قدری صمیمی و دوستانه است که پیش از مراجعه به کتابخانه تماس می‌گیرند و در صورت حضور من،‌ مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش کودک کتابخانه با بچه‌ها قصه می‌خوانیم؛ در قصه‌گویی، با استفاده از صداسازی خود را شبیه شخصیت‌های داستان می‌کنم؛ این شبیه‌سازی عموماً کودک را سر ذوق می‌آورد و گاهی خود درخواست می‌کنند که به‌جای یکی از شخصیت‌ها ایفای نقش کنند. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بچه‌ها منتظر کلاس خلاقیت هستند. در کلاس خلاقیت از کودکان می‌خواهم که دورریزهایی، همچون قوطی خالی را که در هر خانه‌ای یافت می‌شود، همراه خود بیاورند و بعد همه با هم کاردستی درست می‌کنیم؛ یا از نشریات قدیمی و یا کاغذهای باطله، آویز درست می‌کنیم. این فعالیت در کنار ویژگی آموزشی، قوه خلاقیت کودکان را نیز پرورش می‌دهد. در حیطه کار با اعضای نوجوان، نیز عموماً سعی می‌کنم کتاب‌های موردعلاقه این گروه سنی،‌ نظیر کتب روان شناسی و رمان را مطالعه و به شیوه‌ای جذاب به آنان معرفی کنم. علاقه من به کودکان تنها محدود به محیط کتابخانه نیست؛ همیشه شکلاتی به همراه کتاب در کیفم هست و در اماکن عمومی نظیر پارک، اتوبوس و ... در برخورد با کودکان، به‌ویژه آنان که بهانه‌گیرند و شیطنت می‌کنند، با شکلاتی آنان را به خود نزدیک می‌کنم و بعد کتابی از کیفم درمی‌آورم و آن‌ها را به قصه‌ای میهمان می‌کنم؛ همیشه از این کار بازخورد خوبی گرفته‌ام؛ کودک با رضایت به قصه گوش می‌دهد و من هم او را به کتابخانه دعوت می‌کنم تا بیشتر برایش کتاب بخوانم.

احمدی با یادآوری خاطرات خوش ۱۴ سال خدمت در پست کتابدار، گفت: چندین سال پیش نوجوانی برای عضویت به کتابخانه مراجعه کرد. مدتی مشتری دائم کتابخانه بود و بعدازآن خبری از او نبود؛ از روی فرم عضویت با خانواده‌اش تماس گرفتم،‌ اما آن‌ها از وجود چنین شخصی ابراز بی‌اطلاعی کردند؛ بعد از مدتی به مدرسه‌اش رفتم؛ تنها می‌دانستم در مقطع اول راهنمایی تحصیل می‌کند؛ آنجا فهمیدم تمامی مشخصاتش را به‌اشتباه نوشته بود؛ او پدر و مادر نداشت و گویا به این دلیل بچه‌ها در مدرسه اذیتش می‌کردند؛ او کاربر دائمی کتابخانه ما بود و با دیدن بچه‌های مدرسه در کتابخانه، تصمیم گرفت آنجا را هم ترک کند. بعدازآن ارتباط ما با هم گرم و صمیمی شد و امروز گه گاه به همراه کودکانش به من سر می‌زند. درواقع ارتباط با کودک، هنری است که جلوه کامل آن در آینده او نمایان می‌شود؛ کودکان معماران آینده این مرزوبوم هستند و سرمایه‌گذاری بر روی آنان به غنای این مملکت می‌انجامد.

وی که پیش از این در دوره آموزشی «باهم بخوانیم» شرکت کرد، از اجرای موفق این طرح در کتابخانه شهدای چالشتر خبر داد و گفت: «با هم بخوانیم» مقدمه ایجاد و پرورش بینش عمیق در نسل آینده است.