سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳

مسئول کتابخانه شهید حسینعلی رستگار روستای قادیکلای قائم‌شهر بیان کرد؛

ایجاد و تقویت عادت به مطالعه با حضور کودک در کتابخانه

مهلا یعقوبی

مسئول کتابخانه شهید حسینعلی رستگار روستای قادیکلای قائم‌شهر با اشاره به طراحی برنامه‌های کتابخانه با محوریت جذب کودکان، گفت: به اعتقاد من حضور کودکان در کتابخانه، حتی اگر کتاب نخوانند، ارزشمند است و در درازمدت، عادات رفتاری آنان را تغییر می‌دهد.

مهلا یعقوبی، مسئول کتابخانه شهید حسینعلی رستگار روستای قادیکلای شهرستان قائم‌شهر در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با معرفی و تشریح موقعیت کتابخانه محل خدمت خود گفت: روستای قادیکلا با ۳۸۰۰ نفر جمعیت از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر است. نبود امکاناتی همچون سینما،‌ پارک، زمین ورزشی و ... به کتابخانه روستا مرکزیتی فرهنگی بخشیده و آن را به کانونی پر رفت‌وآمد، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان تبدیل کرده است. ساختمان کتابخانه، خود یکی از جاذبه‌های روستاست. بنایی دوطبقه با حیاطی مستقل که وجود یک آب‌نما و دو صندلی بتونی، محیطی آرام و دل‌نشین برای مطالعه پدید آورده و آن را در سطح استان مازندران موردتوجه قرار داده است. خیلی وقت‌ها بچه‌ها به اشتیاق به امانت گرفتن کتاب و مطالعه آن کنار آب نمای حیاط، به کتابخانه می‌آیند؛ بخش کودک مستقل با تجهیزاتی به‌روز و رنگ‌آمیزی چشم‌نواز نیز از دیگر عواملی است که بچه‌ها را به حضور در کتابخانه ترغیب می‌کند. علاوه بر این، صفا و صمیمیت محیط روستا، همدلی خوبی بین بخش‌های مختلف پدید آورده است؛ تعامل و همراهی دهیار،‌ شورا،‌ پایگاه بسیج، مدرسه و حتی مرکز بهداشت با کتابخانه،‌ نشان از حساسیت و توجه مسئولین روستا به امر کتابخوانی است و این همراهی ضمن ایجاد انگیزه در انجام تأثیرگذار وظایف محوله، به پیشبرد امور سرعت می‌بخشد.

وی ادامه داد: اداره کتابخانه‌های شهرستان قائم‌شهر به اتاق فکر، کمیته فرهنگی و کمیته آموزشی مجهز است و برنامه‌های فرهنگی در قالب مصوبات جلسه به مسئولین کتابخانه‌های شهرستان ابلاغ می‌شود؛ در اتاق فکر تمرکز بر استفاده از شیوه‌هایی است که به جذب کودکان و نوجوانان به مطالعه بیانجامد. یکی از مصوبات اتاق فکر که در تعامل با مدارس پژوهش محور قائم‌شهر ایجاد شد، راه‌اندازی پایگاهی است که با شناسایی نیاز اطلاعاتی کودکان این مدارس، منابع موردنیاز آنان را از طریق اسکن کتاب، خلاصه‌برداری و ... تأمین کند که در حال حاضر مقدمات این طرح در دست اجرا است.

یعقوبی با تأکید بر لزوم همکاری متقابل آموزش‌وپرورش و کتابخانه‌ها، گفت: اجرای این طرح با افزایش تعامل کتابخانه و مدرسه، به ترویج مؤثر کتاب‌خوانی در بین دانش آموزان می‌انجامد.

وی با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه شهید رستگار، بیان کرد: نشست‌های قصه‌خوانی، جمع خوانی و کتاب‌خوان از برنامه‌های مستمر کتابخانه است؛ برنامه‌هایی همچون نذر کتاب، وقف کتاب و حتی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز، طی تعامل رئیس شهرستان با صداوسیمای مرکز استان انجام می‌شود. مثلاً برای معرفی بچه‌های نخبه و کتابخوان روستا،‌ برنامه‌ای ترتیب دادیم که از سوی صداوسیمای استان مصاحبه‌ای با آنان انجام شود؛ بچه‌ها دوست نداشتند برنامه در خانه خودشان ضبط شود؛ بنابراین این کار را در کتابخانه انجام دادیم و بچه‌ها به معرفی کتاب‌های موردعلاقه خود پرداختند.

یعقوبی اضافه کرد: تمامی برنامه‌های کتابخانه حسینعلی رستگار، با محوریت جذب کودکان به کتابخانه طراحی شده است؛ به اعتقاد من حضور کودکان در کتابخانه، حتی اگر کتاب نخوانند، ارزشمند است و در درازمدت، عادات رفتاری آنان را تغییر می‌دهد. با این نگاه، ‌همواره برای برقراری ارتباط مؤثر با کودکان و رفع نیاز اطلاعاتی آنان تلاش کرده‌ام؛ پیش از حضور در کتابخانه شهید رستگار، در کتابخانه‌ای خدمت می‌کردم که به یک اتاق محدود می‌شد و فاقد امکانات کافی بود؛ ‌منابع، قدیمی و خیلی وقت‌ها متون برای کودکان ثقیل و سنگین بود؛ در این شرایط مقالات و مطالب موردنیاز اعضا را از منزل و با جستجو در اینترنت تهیه می‌کردم و در اختیار آنان قرار می‌دادم. حتی گاهی نیازهای درسی آنان ایجاب می‌کرد که آموزش‌هایی در حوزه کامپیوتر ببینند و ازآنجایی‌که روستا فاقد مراکز آموزشی است، سعی کردم نیاز آنان را با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در کتابخانه رفع کنم. این شیوه ارتباط، اعتماد اهالی روستا، به‌ویژه کودکان و نوجوانان را به دنبال داشته، مرا به عضوی از خانواده روستا تبدیل کرده و مسئولیتم  را نیز سنگین‌تر می‌کند؛ در جریان این روابط من بسیار از کودکان آموخته‌ام و همواره تلاش کرده‌ام که با تمرکز و دقت بر رفتار و کردارم،‌ بر دانش آنان نیز بیفزایم. این اعتماد و همدلی، اشتیاقی مضاعف برای خدمت ایجاد می‌کند.