سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷

با هدف گسترش فرهنگ مطالعه انجام شد؛

برگزاری کارگاه‌های آموزشی ـ فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان قم

کراپ‌شده - 20171005_104446.jpg

با هدف گسترش فرهنگ مطالعه کارگاه‌های آموزشی ـ فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، کارگاه داستان‌نویسی ویژه بزرگ‌سالان به مربیگری فاطمه نفری و با حضور شماری از علاقه‌مندان در کتابخانه امام صادق (ع) فرهنگیان تشکیل شد.

در این کارگاه، نفری به طرح موضوعاتی همچون ایده، نقشه و خلاصه داستان پرداخت و گفت: ایده برگرفته از یک تصویر ذهنی است که اولین گام برای نوشتن یک داستان خوب به شمار می‌رود و ساده‌ترین روشی است که انسان را به تفکر درباره یک مسئله وامی‌دارد. طرح یا نقشه، همان چهارچوب و نظم و ترتیب حوادث در اثر ادبی یا هنری است؛ درواقع نوعی قاب‌بندی است که وقایع و رویدادهای پیاپی را دربرمی گیرد و درنتیجه چارچوب داستان را تشکیل می‌دهد. حوادث داستان بر اساس نظمی خاص و به کمک شخصیت‌ها پی‌ریزی می‌شوند.

وی اضافه کرد: خلاصه‏ داستان نیز شامل سلسله رویدادهایی است که به ترتیب از لحظه‌ شروع داستان تا پایان آن  رخ می‌دهد. در خلاصه داستان سلسله رویدادها به ترتیب در قالب یک داستان کوتاه نوشته می‏‌شود.

این نویسنده و مربی همچنین به بیان تفاوت طرح و خلاصه داستان اشاره کرد و گفت: در خلاصه داستان، هدف بیان چکیده‌ای از داستان است؛ درحالی‌که طرح، نقشه و اسکلت داستان است که نویسنده پیش از نوشتن، آن را به‌صورت ذهنی یا مکتوب طراحی کرده است.

وی همچنین توضیح کوتاهی درباره ژانر فانتزی ارائه داد و در پایان نیز هنرجویان جوان بر اساس مطالب ارائه‌شده در این کلاس، داستانی نوشته و به‌نقد و بررسی آن پرداختند.

در ادامه سمیه عالمی، دیگر مربی کارگاه آموزش داستان‌نویسی  به اهمیت داستان‌پردازی و شخصیت‌سازی در داستان اشاره کرد و گفت: موضوع موردنظر نویسنده باید به‌گونه‌ای باشد که وی را از اصول داستان‌نویسی جدا نکند؛ چراکه بی‌توجهی به این مهم باعث نابودی داستان می‌شود. نویسنده موظف به ایجاد تکاپو در بین شخصیت‌ها است تا گره‌گشایی در داستان اتفاق افتد.

وی اضافه کرد: خلق سبک‌های تازه و خلاقیت در داستان‌نویسی هنر یک نویسنده خوب است؛ علاوه بر این پی‌رنگ بلوغ در داستان باید رعایت شود.

عالمی در پایان به اهمیت محتوا و مضمون در معنا بخشی به داستان و شخصیت‌ها اشاره کرد.

کارگاه داستان‌نویسی ویژه نوجوانان در کتابخانه امام صادق (ع) فرهنگیان

در کارگاه داستان‌نویسی ویژه نوجوانان، فاطمه نفری در خصوص تفاوت قصه و داستان گفت: قصه برگرفته از ذهنیت جمع است که آفریننده مشخصی ندارد و با نقل‌های پی‌درپی، جمع بر روی آن اثر گذاشته است؛ ولی داستان بر اساس ذهنیت فرد است که می‌توان از طریق آن، سبک و روش نویسنده را شناخت. قصه و داستان هر دو آثاری روایی هستند که به نقل رویدادها می‌پردازند و آنچه داستان را از قصه جدا می‌کند روابطی است که بین رویدادهای مختلف آن برقرار می‌شود.

این نویسنده و مربی همچنین اظهار داشت: تفاوت دیگر در شخصیت‌ها است. قصه‌ها قهرمانانی دارند که از الگوهای مشخصی پیروی می‌کنند؛ درصورتی‌که شخصیت‌ها در داستان دارای نوعی فردیت هستند. تفاوت دیگر بین قصه و داستان در ساختار ادبی آن است؛ ساختار ادبی قصه اغلب ساده و فاقد جزئیات است؛ درحالی‌که داستان اثری مکتوب است و نویسنده اختیار دارد به‌دلخواه خود به جزئیات بپردازد.

ادامه این کارگاه به ارائه توضیحاتی پیرامون تئوری داستان‌نویسی،‌شیوه شخصیت‌پردازی و زاویه دید اختصاص یافت.

کارگاه آموزش داستان‌نویسی در کتابخانه ریحانه النبی

در سلسله کارگاه‌های آموزش داستان‌نویسی به مربیگری سمیه عالمی که در کتابخانه ریحانه النبی برگزار شد، آموزه‌هایی پیرامون چگونگی ساختار روایت در داستان ارائه شد. عالمی با بیان نکاتی در خصوص گیرایی و جذابیت در بیان روایت یک داستان، اظهار داشت: نوشتن در حوزه وقایع دینی ـ تاریخی به‌ویژه وقایعی همچون عاشورا از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و نویسنده نباید، استعارات و تشابهات سنگین در متن بکار ببرد؛ برای ماندگاری همیشگی متن، باید زاویه دید آن تازه و جذاب و به‌دور از روزمرگی و یکنواختی باشد.

 وی در پایان با ارائه تمرینی، از هنرجویان جوان خواست با بهره‌مندی از چهار واژه به‌دلخواه خود، به روایت نویسی تاریخی بپردازند.

کارگاه آموزشی انشانویسی در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای شهرجعفریه قم

کارگاه آموزش انشانویسی در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای شهرجعفریه قم با حضور شماری از علاقه‌مندان و به مربیگری ملیحه مرادبیگلو برگزار شد.

مرادبیگلو هدف از نوشتن انشا را درست اندیشیدن، درست خواندن و انتقال صحیح مفاهیم و پیام‌ها به دیگران دانست و اظهار داشت: یکی از شرایط انشانویسی، تسلط و مهارت کافی در امر خواندن است و بهترین روش برای دستیابی به خوانش درست، مطالعه کتاب‌های داستان و خلاصه‌برداری از آن‌ها است. در نگارش انشا نکاتی همچون پرهیز از زیاده‌گویی، دوری از حاشیه‌سازی و عدم استفاده از جملات بی‌معنی باید رعایت شود؛ چراکه بی‌توجهی به آن باعث خستگی مخاطب می‌شود.

تشکیل نشست قصه‌گویی، نقاشی و رنگ‌آمیزی و ساخت کاردستی با بهره‌مندی از کتاب‌های داستان بخش پایانی این کارگاه بود.

نقد کتاب «عباس دست طلا» و کارگاه داستان‌نویسی در کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای قم

نشست نقد کتاب «عباس دست طلا» نوشته محبوبه معراجی و کارگاه داستان‌نویسی از سوی بخش نابینایان و کودک و نوجوان کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد.

در نشست نقد کتاب «عباس دست طلا»، حاجی مرتضایی، به‌عنوان منتقد، این اثر را از معدود منابعی دانست که با بیانی صادقانه، به سوژه ناب رویدادهای پشت جبهه می‌پردازد. نداشتن نثری فاخر، سرعت در بیان روایت و فقدان اطلاعات کافی درباره شخصیت‌ها و حوادث از نقدهای واردشده بر این کتاب بود.

در پایان این نشست کتاب «پروانه خواهم شد» برای مطالعه معرفی و شعرخوانی توسط اعضای روشندل کتابخانه انجام شد.

کارگاه آموزشی داستان‌نویسی در بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای

در این کارگاه معصومه میر ابوطالبی، نویسنده و مربی با ارائه تعریفی از دیالوگ به انواع آن پرداخت و گفت: دیالوگ در داستان به چند شیوه نمایان می‌شود و به‌واسطه آن محتوا انتقال می‌یابد. دیالوگ باید با شخصیت‌های داستان همخوانی داشته و بیانگر ویژگی‌های فردی، اجتماعی و اخلاقی شخصیت باشد.

در پایان این کارگاه داستان دو نفر از نویسندگان نوجوان با موضوع «مدافعان حرم» خوانده شد و موردنقد و بررسی قرار گرفت.