چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸

سیما رفیعی، کتابدار نمونه نهادی؛

تجربه طعم شیرین دوستی با کتاب، کودک را میهمان دائمی کتابخانه می‌کند

کراپ‌شده - رفيعي

کتابدار کتابخانه بقیه‌الله شهر بلداچی استان چهارمحال و بختیاری با تأکید بر لزوم فعالیت در حوزه کودک اظهار داشت: تجربه طعم شیرین دوستی با کتاب، کودک را میهمان دائمی کتابخانه می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیما رفیعی، کتابدار کتابخانه بقیه‌الله شهر بلداچی استان چهارمحال و بختیاری، در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان کتابدار نمونه نهادی معرفی شد.

رفیعی با اشاره فعالیت‌های انجام‌شده در کتابخانه بقیه‌الله شهر بلداچی استان چهارمحال و بختیاری گفت: ما عمده فعالیت‌های خود را بر حوزه کودک متمرکز کرده‌ایم؛ چراکه تجربه به ما ثابت کرده است، هرچند آشنایی و ورود کودکان به کتابخانه در ابتدا با همراهی والدین و حتی گاهی به اصرار آن‌ها انجام می‌شود، اما به‌محض اینکه کودک طعم شیرین دوستی با کتاب را در قالب فعالیت‌های جمعی تجربه می‌کند، این بار کودک است که والدین را با خود همراه کرده و آن‌ها را میهمان کتابخانه می‌کند. بنابراین سرمایه‌گذاری بر روی کودکان، بسیار سودمند خواهد بود؛ چراکه نه‌تنها به پویایی نهاد کتابخانه می‌انجامد، با گذشت زمان، آثار دوستی با کتاب در زندگی کودک نیز هویدا خواهد شد.

وی ادامه داد: نشست‌های قصه‌گویی، نقاشی، کارگاه‌های کاردستی، نشست‌های کتاب‌خوان و کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی عمده فعالیت‌های کتابخانه ما است؛ در بخش کودک برای جذب بیشتر مخاطب کودک سعی می‌کنیم در قالب اجرای نمایش توسط کودکان و یا رسم نقاشی قصه‌گویی کنیم. در بخش بزرگسال نیز، فعالیت‌ها عمدتاً برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان است؛ در برگزاری این نشست‌ها به تجربه یافته‌ایم که معرفی کتاب در موضوعات تخصصی و با حضور افراد آگاه در آن حوزه موضوعی از استقبال و تأثیرگذاری بیشتری برخوردار است. بر این اساس طی تعامل با اداراتی که در همسایگی کتابخانه هستند، نشست‌های تخصصی برگزار کرده‌ایم؛ هرچند در این نشست‌ها تعداد افراد کمتری شرکت می‌کنند اما عموماً کتاب‌هایی موردنیاز و مفید در آن حوزه موضوعی معرفی می‌شود.

رفیعی اضافه کرد: طرح ویژه کتابخانه ما، کتاب‌های دست‌ساز است؛ در کارگاه‌های کاردستی با خمیربازی، بچه‌ها کتاب می‌سازند؛ در کلاس‌های نقاشی هم نقش‌هایی از کتاب ترسیم می‌کنند؛ مثلاً یک‌بار یکی از اعضا درختی را نقاشی کرد که میوه‌هایش کتاب بود. مجموعه آثار کودکان در این بخش در قالب کتاب دست‌ساز در بخش کودک نگهداری می‌شود. کودکان، حضور در کتابخانه و فعالیت‌های گروهی به‌ویژه در فضای سبز محوطه کتابخانه را دوست دارند؛ ما در محوطه کتابخانه بازی‌هایی نمادین انجام می‌دهیم؛ مثلاً بالنی درست کردیم که سوخت آن کتاب بود؛‌ هرچه بیشتر مطالعه می‌کردیم بالن بیشتر اوج می‌گرفت. اجرای این طرح اهمیت مطالعه را برای کودکان محرز کرد. آن‌ها می‌گفتند حالا که ما با خواندن یک کتاب از سه نفر پیشی گرفته‌ایم، چه‌بهتر است که بیشتر بخوانیم و بدانیم تا بالاتر رویم.

وی تصریح کرد: اما ایجاد عادت به مطالعه در نوجوانان کمی دشوار است. نوجوانان عموماً از فعالیت‌های خارج از محیط کتابخانه استقبال می‌کنند؛ به همین دلیل سعی ما برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان در محیط مدرسه است. علاوه بر این، حوزه علاقه‌مندی آنان متفاوت است. مطالعه مجله «دانستنی‌ها» مرا در شناخت علایق و سلایق نوجوانان بسیار کمک کرده است. شماره‌های پیشین مجله را به آن‌ها می‌دهم و می‌خواهم بخش‌های موردعلاقه خود را مشخص کنند تا کتاب‌هایی متناسب با نیاز و علایق مطالعاتی به آن‌ها معرفی کنم.

وی با یادآوری خاطراتی شیرین از ۵ سال خدمت در کتابخانه، بیان کرد: خاطره خوب من مربوط به زمانی است که یکی از اعضای ۵۵ ساله کتابخانه که گویا در ارتباط با پدر و مادر خود، دچار مشکل شده بود، برای یافتن منابع آموزشی با موضوع شیوه صحیح برقراری ارتباط و رفع این مشکل به کتابخانه مراجعه کرد. او سواد زیادی نداشت اما اینکه برای بهبود روابط خود کتاب را مرجع قرارداد، خاطره شیرینی برایم ساخت. ما سعی کردیم با ارائه کتاب و نیز معرفی وی به مشاوران آموزش‌وپرورش منطقه، که مدرسان دوره‌های آموزشی ما هستند، او را در این مسیر یاری کنیم.