دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶

با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان برگزار شد؛

نشست های کتاب خوان و برنامه های فرهنگی در کتابخانه علامه امینی قم

کراپ‌شده - نشست‌های ترویج مطالعه در کتابخانه‌های قم

کتابخانه عمومی علامه امینی، میزبان برنامه‌های متنوعی مانند نقد کتاب، بلندخوانی، شعرخوانی و جمع‌خوانی با حضور علاقه‌مندان بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، کتابخانه عمومی علامه امینی، میزبان برنامه‌های متنوعی مانند نقد کتاب، بلندخوانی، شعرخوانی و جمع‌خوانی با حضور علاقه‌مندان بود.

نشست کتاب‌خوان در کتابخانه علامه امینی

در این نشست ۶ تن از اعضای بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی به معرفی کتاب‌های خوانده‌ شده‌ی خود به شرح زیر پرداختند؛

محمد حاجوی با معرفی کتاب «نمی‌خواهم بگویم بله!» نوشته‌ بل مونی؛ مهدی فراهانی با معرفی کتاب «ماجرای گردش علمی فرانتس» نوشته‌ کریستینه نوستلینگر؛ سحر فراهانی با معرفی کتاب «دردسر تمام‌عیار (بیگ نیت ۱): اعجوبه‌ی کلاس» نوشته‌ لینکلن پیرس؛ محمدحسین رازقی با معرفی کتاب «قدرت اسرارآمیز» نوشته‌ «ایان وای برو»؛ فاطمه کاوی با معرفی کتاب «روبی»، نوشته‌ حدیث لزرغلامی؛ ملینا سرمدی با معرفی کتاب «آلوچه و سنگ» نوشته‌ «طاهره خردور» تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.

برگزاری نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای 

نشست کتاب‌خوان دیگر نیز با معرفی ۷ تن از دانش‌آموزان در دبستان «محمدتقی» برگزار شد.

در این نشست کتاب‌خوان، زهره حمزه‌ای با معرفی کتاب «آذرک و جادوگر دوچرخه‌سوار» نوشته‌ مسلم ناصری؛ نرگس بیرامی با معرفی کتاب «مجسمه‌ سخنگو» نوشته‌ کارولین کین؛ آیدا محمدی با معرفی کتاب «راز مینا» نوشته‌ جعفر توزنده‌جانی؛ مبینا اسدی با معرفی کتاب «خانم معلم» نوشته‌ نانسی کرولیک؛ زهرا آقایاری با معرفی کتاب «باز پادشاه و پیرزن» نوشته‌ پرویز امینی؛ زهرا حیدرلو با معرفی کتاب «ماهی و مروارید» نوشته‌ مه‌دخت کشکولی؛ مرضیه رحیمی با معرفی کتاب «گوی بلورین و قصه‌های دیگر» نوشته‌ یاکوب گریم و کارل لودیگ؛ تجربه لذت خواندن کتاب‌های موردعلاقه خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

مصاحبه خبرنگار مجله‌ «دوست کودکان» با اعضای کودک

مصاحبه رقیه ندیری نویسنده، شاعر و عضو هیئت تحریریه مجله‌ «دوست کودکان»، با سه نفر از اعضای فعال بخش کودک کتابخانه علامه امینی از رویدادهای دیگر این کتابخانه بود. در این گفتگو اعضا از اهمیت کتابخوانی و تأثیر کتابخانه‌ها در رشد اندیشه بشر و تأثیرات مفید آن، سخن گفتند.

بلندخوانی، تصویرسازی و نقاشی از کتاب‌های نورسیده 

نشست بلندخوانی و همخوانی از «کوچ روزبه» نوشته‌ آتوسا صالحی، «چطور داستان بخوانیم»، نوشته‌ کات مسنر و «گربه کوچولوی سفید و حلزون: آموزش مفهوم مواد» نوشته‌ جف ورینگ با حضور جمعی از کودکان و نوجوانان برگزار شد.  در این نشست اعضا ضمن بیان چکیده کتاب، بر اساس خلاقیت‌های ذهنی خود به نقاشی و تصویرسازی از داستان‌های خوانده‌شده پرداختند. ساخت کاردستی از کتاب  «گربه کوچولوی سفید و حلزون» از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

مسابقه بازی ـ شادی ـ شعرخوانی

در ابتدای این بازی، مبینا سرمدی از اعضای نوجوان، ضمن شعرخوانی از کتاب «پشت سر پاییز: مجموعه شعر کودک و نوجوان»، سروده‌ مهدی مرادی از کودکان خواست پس از پایان هر بیت بر روی صندلی بنشینند. از وجه تمایز این بازی با دیگر سرگرمی‌ها، ایجاد فضایی شاد و پرهیجان با بهره‌مندی از کتاب‌های خوب و کاربردی بود.  

جمع‌خوانی و کارگاه رنگ‌آمیزی

در این نشست،  آقایی مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی از کتاب «لانه‌ خالی» نوشته‌ کلر ژوبرت و کتاب «غافلگیر بازی» از «مجموعه داستان‌های فیلی و فیگی» نوشته‌ مو ویلمِس جمع‌خوانی و قصه‌گویی کرد.

بخش دوم این برنامه به آموزش اصول و قواعد رنگ‌ها و رنگ‌آمیزی در قالب کارگاه آموزشی اختصاص داشت. در این کارگاه، کودکان با بهره‌مندی از کاغذهای رنگی به چینش و ترکیب‌بندی رنگ‌ها اقدام کردند.