یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵

احد فرامرز قراملکی در حاشیه برگزاری «پودمان آموزشی یاران اخلاق» عنوان کرد؛

در حوزه فرهنگ، نهاد کتابخانه های عمومی در توجه به اخلاق حرفه ای پیشرو است

قراملکی

احد فرامرز قراملکی، رئیس پژوهشکده اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران گفت: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نوعی پیشرو در توجه به حوزه آموزش اخلاق حرفه‌ای است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کارگاه آموزشی ۴ روزه اخلاق حرفه‌ای با عنوان «پودمان آموزشی یاران اخلاق» با حضور احد فرامرز قراملکی، رئیس پژوهشکده اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهرانو فراگیران منتخب کتابدارن سراسر کشور، از صبح شنبه ۱۲ اسفند ماه، آغاز به کار کرد. پودمان یاران اخلاق، به عنوان بخشی از طرح پژوهشی تدوین سند اخلاقی کتابخانه های عمومی، با هدف ارائه آشنایی کافی با اخلاق  حرفه‌ای کتابداری، مهارت مواجهه و حل مسائل اخلاقی، مهارت مشاوره مؤثر در  زمینه‌های اخلاقی، مرزهای اخلاق، مهارت ارزیابی و ممیزی اخلاقی در فرایند تصمیم سازی و سایر شئون حرفه ای، از ۱۲ تا ۱۵ اسفندماه، هر روز در ۲ نوبت صبح و بعد ازظهر در مجتمع فرهنگی تلاش تهران در حال برگزاری است.
احد فرامرز قراملکی، رئیس پژوهشکده اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران در حاشیه برگزاری این پودمان آموزشی عنوان کرد: چندین سال است بحث آموزش اخلاق حرفه‌ای با پیشتازی سازمان‌های کسب و کار در کشور مورد توجه قرار گرفته است و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی نیز می‌توان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به نوعی پیشرو در توجه به حوزه آموزش اخلاق حرفه‌ای دانست.
قراملکی ثمردهی آموزش اخلاق حرفه‌ای را به ماهیت و مدل آموزشی ارائه شده مرتبط دانست و گفت: اگر اخلاق را صرفا پند و پیمان بدانیم و به آموزش‌های مستقیم، فرمان اخلاقی، نصیحت کردن، موعظه کردن و غلط گرفتن در کار دیگران بدانیم، چنین آموزش‌هایی اثربخش نخواهند بود. اما اگر این آموزش‌ها با یک مدل علمیِ اعتبارسنجی شده همراه باشد، بسیار می‌تواند به اثربخشی آن امیدوار بود.
وی افزود: پودمانی که امروز آغاز شده، مبتنی بر یک الگوی علمی ۶ مرحله‌ای است؛ الگویی که ما به ما کمک می‌کند تا در رفتار اخلاقی‌مان تحلیل داشته باشیم و ببینیم کجا، چرا و چگونه اخلاقی نیستیم و در ادامه استادان بر مبنای این پاسخ‌ها، شرکت کنندگان را به سمت آضنایی با اخلاق را حرفه‌ای راهنمایی می‌کنند.
رئیس پژوهشکده اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران درباره کیفیت مشارکت کتابداران در این دوره، عنوان کرد: خوشبختانه میزان مشارکت در این آموزش‌ها خوب بود و با استقبال خوب کتابداران نزدیک به ۶۰ درصد مشارکت در این دوره‌ها رقم خورد. ما با همراهی این مدل، به اثربخشی آموزش‌ها بسیار امیدواریم، اما  باید توجه داشت که اثربخشی آموزش اخلاق در یک هفته، در حد گرم کردن یک تنور است و نکته اینجاست که این گرما باید حفظ شود و استمرار داشته باشد.
قراملکی درباره محتوای درنظر گرفته شده برای ارائه در این دوره، گفت: در این دوره‌ها سعی می‌شود ابتدا انگاره‌های افراد تغییر پیدا کند، در ادامه نگرش افراد تغییر پیدا کند، شناخت اخلاقی افزایش یابد، مهارت های رفتار اخلاقی و نیز مهارت‌های مشاوره اخلاقی ایجاد شود. البته اکنون در آغاز دوره هستیم، اما این دوره به شرط موفق بودن حتما باید استمرار پیدا کند. چراکه اخلاق یکی از عناصر مهم فرهنگ سازمانی است و اگر آموزش آن استمرار پیدا نکند، از این عنصر مهم محروم خواهیم شد.
وی تصریح کرد: اگر آموزش اخلاق بتواند اثر بخش باشد و به اهداف خود برسد، ارزش افزوده بسیار زیادی نصیب نهاد کتابخانه‌های عمومی خواهد کرد. چراکه وقتی اخلاق عنصری از فرهنگ سازمانی شود، استفاده‌ای که منابع انسانی از فرصت‌ها، تجهیزات و خدمات‌شان خواهند داشت، استفاده‌ای بهینه و امانت دارانه‌ای خواهد بود؛ استفاده بهینه یعنی دغدغه کارایی و اثربخشی و همه این موارد به معناب افزایش بهره‌وری هستند.
رئیس پژوهشکده اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران با اشاره به مطالعات انجام شده درباره نسبت آموزش اخلاق حرفه‌ای و افزایش بهره‌وری عنوان کرد: ما معتقدیم به هر میزانی که آموزش داده می‌شود، به همان میزان بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند، تنش‌ها کاهش می‌یابد. از آنجا که بسیاری از انرژی سازمان صرف تنش‌ها می‌شود، آموزش اخلاق حرفه‌ای می‌تواند تنش‌هایی را مانع خدمات رسانی می‌شود، به خوبی مدیریت کند.
قراملکی افزایش بهره وری، بهبود روحیه کار گروهی و افزایش کیفیت کار را از دیگر ثمرات آموزش اخلاق حرفه‌ای دانست و تأکید کرد: بنابر این اگر این آموزش‌ها با یک روش علمی اعتبارسنجی شده و به درستی ارائه شود، با هیچ آموزش دیگری در ایجاد بهره‌وری بیشتر قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به ثمرات این آموزش‌ها در حرفه کتابداری نیز گفت: مسائل اساسی ما در بحث خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی، نه مشکل تکنولوژی است و نه مشکل رمز و رازهای مدیریتی؛ بلکه بیشتر مشکلات ما از جنس ارتباطات اخلاقی است و هرچه ارتباطات اخلاقی بیشتر باشد، نهاد در اهدافش موفق‌تر خواهد بود.
قراملکی ادامه داد: وقتی هدف ما خدمت رسانی آسان، سالم  و مشوقانه در کتابداری است و می‌خواهیم واسطه‌ای خوب میان شهروندان و منابع اطلاعاتی باشیم، اگر این واسطه ماهیت اخلاقی پیدا کند، بسیار بهتر می‌توانیم به نقش خود عمل کنیم.
یادآور می‌شود «پودمان یاران اخلاق»، به عنوان بخشی از طرح پژوهشی تدوین سند اخلاقی کتابخانه های عمومی، با هدف ارائه آشنایی کافی با اخلاق  حرفه‌ای کتابداری، مهارت مواجهه و حل مسائل اخلاقی، مهارت مشاوره مؤثر در زمینه‌های اخلاقی، مرزهای اخلاق، مهارت ارزیابی و ممیزی اخلاقی در فرایند تصمیم سازی و سایر شئون حرفه ای، از ۱۲ تا ۱۵ اسفندماه، هر روز در ۲ نوبت صبح و بعد ازظهر در مجتمع فرهنگی تلاش تهران در حال برگزاری است.