سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵

گفتگو با کتابدار کتابخانه عمومی قدس کنارک؛

کتابخانه تنها مکان فرهنگی در کنارک است/ ماجرای کودک دبستانی که کتاب فارسی اش را گوسفند خورد

كتابدار 17

غلامحسین بلوچ‌نیا نقش کتابداران و کتابخانه‌های عمومی در اعتمادسازی و ترغیب مراجعین برای حضور مجدد در این امکان فرهنگی را بسیار مهم و اثرگذار عنوان کرد.

غلامحسین بلوچ‌نیا کتابدار کتابخانه عمومی قدس کُنارکِ سیستان و بلوچستان در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به جایگاه کتابخانه در میان مردم این شهرستان و مخالفت برخی از خانواده‌ها با حضور دختران‌شان در کتابخانه بیان کرد: تا همین چند سال پیش بیشتر خانواده‌ها در کنارک استقبالی از حضور دختران‌شان در کتابخانه نمی‌کردند و بعضاً مانع از حضور آنها در کتابخانه نیز می‌شدند، اما پیگیری‌ها و دیدار با بزرگان و ریش‌سفیدان منطقه و علی‌الخصوص بلااشکال عنوان کردن این موضوع از سوی ائمه در خطبه‌های نماز جمعه کنارک، رفته‌رفته باعث شد تا کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان نیز شاهد حضور دختران در کتابخانه‌ها و استفاده از خدمات فرهنگی آن باشند.

بلوچ‌نیا با اشاره به اقبال گروه سنی کودک و نوجوان به کتابخانه و برنامه‌های آن عنوان کرد: دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان اصلی‌ترین اعضای کتابخانه را تشکیل می‌دهند. علی‌رغم فاصله نسبتاً زیاد کتابخانه با مرکز شهر، آنها برای امانت گرفتن کتاب و حضور در برنامه‌های فرهنگی از نقاط مختلف شهرستان به کتابخانه می‌آیند.

وی تعطیلات تابستانی را باعث کمتر شدن رونق کتابخانه‌ در این شهرستان دانست و گفت: با تعطیل شدن مدارس در اواخر فصل بهار، استقبال از کتابخانه نیز کاهش چشمگیری می‌یابد و قطع شدن پیوند میان دانش‌آموزان و مدارس به کمرنگ‌تر شدن رابطه آنها با کتابخانه نیز می‌انجامد.

این کتابدار در ادامه با اشاره به تمهیداتش برای جلوگیری از دوری میان دانش‌آموزان و کتابخانه در فصل تابستان خاطرنشان کرد: این اتفاق نه‌چندان خوشایند باعث این نشده که از تلاش برای دعوت آنها به کتابخانه در این فصل چشم‌پوشی کنیم. در همان روزهای نخست تعطیلات به منزل بسیاری از اعضاء که در ایام سال تحصیلی به کتابخانه می‌آمدند رفتم و از خانواده‌های آنها که اغلب صیاد هستند خواستم که صبح و هنگام خروج از منزل و رفتن به سمت دریا، فرزندان‌شان را برای استفاده از خدمات کتابخانه با موتورهایشان به اینجا بیاورند. به آنها از رگزاری کلاس‌های درسی، نقاشی، قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی و جمع‌خوانی‌گفتم و لزوم استفاده از زمان‌های فراغت فرزندان‌شان در تابستان را به آنها گوشزد ‌کردم.

بلوچ‌نیا با اشاره به استقبال سایر گروه‌های سنی و اقشار مختلف این شهرستان از کتابخانه عمومی قدس کنارک، یادآور شد: دو کتابخانه عمومی کنارک در کنار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این شهر، تنها اماکن فرهنگی در سطح شهرستان محسوب می‌شوند. با این حال به دلیل مهاجرت دانشجویان کنارک به شهرهای دیگر از جمله چابهار طبعاً کمتر شاهد حضور این گروه در کتابخانه عمومی قدس هستیم با این حال در ایام فرجه‌های امتحانی دانشگاه‌ها و امتحانات پایان ترم مدارس بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان از سالن‌های مطالعه کتابخانه استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: خانم‌های خانه‌دار درجه‌داران و افسران نیروهای دریایی نیز به عنوان یکی از اقشار مهم مراجعه کننده به کتابخانه در کنار دانش‌آموزان اصلی‌ترین مراجعان به کتابخانه عمومی قدس را تشکیل می‌دهند. کتاب‌های کمک آموزشی در کنار شعر و داستان مهم‌ترین عناوینی هستند که در کتابخانه ما توسط این دو گروه به امانت می‌رود.

کتابدار کتابخانه عمومی قدرس کنارک در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به کتاب‌های «هدهد سفید»، گفت: این کتاب‌ها یکی از ایده‌های خوب نهاد در ماه‌های گذشته بوده و تاکنون نیز سه شماره از آن به کتابخانه ما رسیده است. به عنوان یک کتابدار مطالب و محتوای این کتاب را بسیار خوب، مفید و قابل استفاده برای بیشتر اعضای نوجوان کتابخانه می‌دانم. شاید برایتان جالب باشد اما در کتابخانه ما میزان تقاضا برای به امانت گرفتن کتاب «هدهد سفید» توسط اعضای مقطع متوسطه بسیار زیاد است.

وی با اشاره به استقبال اعضای این کتابخانه از نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، خاطرنشان کرد: مسابقه نقاشی، معرفی کتاب در قالب پویش کتابخوانی و شرکت در مسابقه مکتوب کتابخوانی سه بخشی بودند که از سوی اعضای کتابخانه عمومی قدس در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی مورد استقبال قرار گرفتند. در واقع ارتباط با معلمان و استفاده از کمک‌ها و همیاری‌های آنها تأثیر بسزایی در آشنا کردن دانش‌آموزان با منابع ارائه شده در جشنواره رضوی بود.

بلوچ‌نیا با اشاره به شرایط مطلوب سیستم‌های سرمایشی در این کتابخانه، عنوان کرد: در چند سال گذشته با خراب شدن سیستم‌های خنک‌کننده در کتابخانه مواجه بودیم. از آنجا که کنارک منطقه‌ای گرمسیر به حساب می‌آید، نیاز به این سیستم‌ها بیش از پیش احساس می‌شد. کار به جایی رسیده بود که حتی تعمیرکارها نیز از سوختن کولر و عدم قابلیت تعمیر آنها خبر دادند. تا اینکه بالاخره سال گذشته با همکاری اداره کل کتابخانه‌های سیستان و بلوچستان موفق به دریافت ۲ اسپیلت جدید شدیم تا مشکلات کتابخانه در این خصوص مرتفع شوند و با انرژی مضاعف به فعالیت و خدمت‌رسانی‌مان ادامه دهیم.

این کتابدار در ادامه با تأکید بر لزوم مطالعه توسط کتابداران تصریح کرد: معتقدم کتابداران می‌بایست پیش از هر چیز یک روان شناس زبده باشند؛ یک روان شناس خوب برای تک‌تک مراجعان به کتابخانه. در واقع آمادگی برای دادن اطلاعات مدنظر اعضاء و راهنمایی آنها در انتخاب بهترین کتاب در حوزه‌های مختلف همه در گرو اهل مطالعه بودن کتابدار است. فقر مطالعاتی در یک کتابدار می‌تواند به راحتی باعث قطع شدن کانال ارتباطی او با مراجعین و اعضاء شود.

بلوچ‌نیا با اشاره به سابقه ۱۷ ساله فعالیتش به عنوان کتابدار، در بیان یکی از شیرین‌ترین خاطرات دوران کاری‌اش گفت: روزی یک کودک کلاس سوم به همراه پدرش به کتابخانه مراجعه کردند. پدر کودک که صیاد بود برای من از خورده شدن کتاب فارسی فرزندش توسط یک گوسفند گفت. او از کودکش می‌گفت که بعد از این اتفاق کارش گریه شده و مدام نگران درس‌ها و مشق‌هایش است. او نیز که هیچ فکری به ذهنش نرسیده بود ناگهان به یاد کتابخانه افتاده و برای نخستین بار در زندگی خودش و فرزندش به این مکان آمده تا بلکه بتواند از این طریق مشکل فرزندش را حل کند.

وی ادامه داد: وقتی پدر با این جمله که در کتابخانه، کتاب‌ درسی نداریم مواجه شد بسیار ناامید و مستأصل شد؛ احساس کردم کتابخانه یکی از آخرین امیدهای او برای یافتن کتاب بوده و علی‌رغم آنکه کتاب فارسی سوم دبستان در میان عناوین کتابخانه نیست چاره‌ای بهتر از کمک به او در پیدا کردن این کتاب ندارم. بعد از چند تماس و پیگری از طریق آموزش و پروش توانستم کتاب مدنظر را برایشان گیر بیاورم. همین دست رد نزدن به سینه آنها و کمک به تحقق خواست‌شان باعث شد تا این کودک در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یکی از اعضای فعال کتابخانه تبدیل شود. دیگر کمتر روزی بود که او در کتابخانه حضور نداشته باشد و از کتاب‌ها، سالن مطالعه و برنامه‌های فرهنگی آن استفاده نکند.

کتابدار کتابخانه عمومی قدس کنارک در پایان خاطرنشان کرد: ذکر این خاطره بهترین یادآوری برای همه کتابداران است که فراموش نکنند که می‌توانند اثرگذارترین عامل برای ترغیب به حضور مجدد مراجعان باشند و پلی برای ساخت اعتماد میان آنها و کتابخانه بنا کنند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 2 =