شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴

گفتگو با کتابدار کتابخانه عمومی شهید بهشتی خاش؛

دعوت به شروعی دوباره به کمک دنیای شعر و قصه

با كتابداران

محدثه دهقانی با تأکید بر اهمیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان مناطق سیل‌زده، داستان، قصه‌ و شعر را بهترین شیوه برای یادآوری در جریان بودن زندگی و ایجاد انگیزه لازم برای شروع دوباره در آنها عنوان کرد.

محدثه دهقانی محمدآبادی کتابدار کتابخانه عمومی شهید بهشتی خاش(سیستان و بلوچستان) ‌در گفتگو با پایگاه‌ اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به مخاطرات مردم پس از وقوع حوادث طبیعی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که پس از وقایعی نظیر سیل به وجود می‌آید؛ غم از دست دادن عزیزان و خانه و زندگی افراد است. به همین خاطر کمک‌های روانشناختی مهم‌ترین نیازی است که آسیب‌دیدگان به آن احتیاج دارند. لذا کتابخانه‌ها می‌توانند برنامه‌های مختلفی را با محوریت کتاب در پاسخ به تأمین این نیازها برگزار کنند.

وی در ادامه افزود: توجه به کودکان و نوجوانان پس از سیل و زلزله و اثرگذاری در روحیه آنها و کاستن از غم‌شان یکی از کلیدی‌ترین موضوعاتی است که نباید از یاد برده شود. در واقع همراهی با آنها از طریق برگزاری برنامه‌های فرهنگی باعث می‌شود تا بیش از هرچیز یاد بگیرند که در بزنگاه‌هایی اینچنین مسئولیت اجتماعی مهمی بر عهده دارند. این یک درس کلیدی در فراگیری مفاهیم کلان انسانی و اجتماعی است که کتابخانه‌های عمومی می‌توانند با یک استراتژی مهم به آن دست یابند.

این کتابدار با اشاره به نقش برنامه‌های فرهنگی در تقویت روحیه آسیب‌دیدگان سیل، گفت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی از سوی کتابخانه‌ها باعث تقویت روحیه کودکان آسیب‌دیده می‌شود. نشست‌هایی مثل قصه‌گویی می‌توانند باعث تشویق آنها به صحبت کردن و افزایش امید ‌شود. در قالب داستان، قصه‌ و شعر می‌توان یادآور شد که این اتفاق ناگوار پایان زندگی نیست و انگیزه لازم برای شروع دوباره را به آنها داد.

دهقانی همچنین اضافه کرد: باید پذیرفت که حضور در مناطق سیل‌زده دشواری‌های خاص خود را دارد. با این حال اعزام گروهی زبده شامل کتابداران و متخصصین فرهنگی و برگزاری برنامه‌های متنوع و روحیه‌بخشی مثل قصه‌گویی، نقاشی، کاردستی، شعرخوانی و ... می‌تواند در روحیه حساس این گروه سنی ویژه اثرگذاری محسوسی ایجاد کند. گاهی مشاوره و پیشنهاد کتاب‌های مناسب با شرایط آنها تأثیراتی بیشتر از حد تصور دارد.

وی در پایان یادآور شد: معتقدم کتابداران شاغل در مناطق کمتر برخوردار و محروم می‌توانند با برنامه‌ریزی و برگزاری برنامه‌های کم‌هزینه، زمینه‌های رشد فکری کودکان و نوجوانان را در کتابخانه‌هایشان فراهم کنند. همکاری با مدارس اطراف کتابخانه و معرفی کتاب می‌تواند باعث جلب‌توجه آنها و زمینه‌ساز مراجعه‌شان به کتابخانه‌های عمومی شود. مثلاً ما در کتابخانه شهید بهشتی مسابقه‌ای ساده با محوریت کتابی در خصوص آشنایی کودکان با بهداشت دهان و دندان برگزار کردیم و به برندگان جایزه کوچکی دادیم که مورد استقبال فراوان قرار گرفت و تاثیراتش را هم خیلی زود مشاهده کردیم. به همین راحتی می‌توان اثرات مهم و قابل‌توجهی در ذهن و سبک زندگی آنها ایجاد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 5 =