یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۹

در شهرستان ساری برگزار شد؛

اولین نشست تخصصی کتاب‌خوان ویژه معلمان

کتاب‌خوان ویژه معلمان ساری

نهمین نشست کتاب‌خوان شهرستان ساری و دومین نشست کتاب‌خوان شهر فریم با حضور معلمان و فرهنگیان این شهرستان در کتابخانه عمومی مرحوم حاج فتاح مهدوی، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، نهمین نشست کتاب‌خوان شهرستان ساری و دومین نشست کتاب‌خوان شهر فریم با موضوع «نقش معلم در رشد و توسعه فرهنگ کتابخوانی» با حضور جمعی از مسئولین بخش دودانگه، معلمان شهرستان ساری، کتابداران و اعضا در کتابخانه عمومی حاج فتاح مهدوی برگزار شد.

در این نشست ۶ تَن از معلمان به معرفی کتاب پرداختند که بدین شرح است؛

«تعلیم و تربیت در اسلام» نوشته استاد شهید مرتضی مطهری/ ارائه توسط: محمد یوسفی

شهید مرتضی مطهری، معلم بزرگ انقلاب اسلامی در این کتاب به دقت و دیدی بسیار متفاوت و مبسوط به موضوع مهم تربیت فردی در جامعه پرداخته است. به تعبیر این شهید بزرگوار: «همواره یک مکتب که دارای هدف‌های مشخص است و مقررات همه جانبه‌ای دارد و اصطلاح سیستم حقوقی و سیستم اقتصادی و سیستم سیاسی دارد، نمی‌تواند یک سیستم خاص آموزشی نداشته باشد.»

«حلیه المتقین در آداب و سنن اسلامی» نوشته محمدباقر مجلسی/ ارائه توسط: فاطمه وندادی

حِلْیَة المُتَّقین (به معنای زینت پرهیزکاران) یکی از کتب فارسی علامه مجلسی درباره آداب، سنن و اخلاق است. این کتاب دارای چهارده باب و هر باب شامل دوازده فصل است و در پایان کتاب خاتمه‌ای در بیان بعضی آداب متفرقه آمده است.

«جاذبه و دافعه علی (ع)» نوشته استاد شهید مرتضی مطهری/ ارائه توسط: مریم دامادی

استاد مطهری در این کتاب در پی اثبات این نکته است که علی(ع) شخصیتی دو نیرویی بوده است و هر کس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد، باید همچون علی بن ابیطالب از جاذبه و دافعه برخوردار باشد. نویسنده در این کتاب به بیان ضرورتِ جاذبه و دافعه بسنده نمی کند؛ بلکه علاوه بر این، تلاش می کند کیفیت جاذبه و دافعه را نیز روشن کند.

«شازده کوچولو» نوشته آنتوان دونست اگزوپری/ ارائه توسط: مرضیه صادقی

این کتاب، داستان  کودکی است (شازده کوچولو) که از سیارکی به نام ب۶۱۲ آمده و پرسشگر سؤالات بسیاری از آدم‌ها و کارهایشان است. اگزوپری در این اثر، به شیوه‌ای سوررئالیستی به بیان فلسفه خود از دوست داشتن و عشق و هستی می‌پردازد. این کتاب به بیش از ۲۵۰ زبان و گویش در دنیا ترجمه شده و با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود.  

«پیوندهای نماز» نوشته محسن قرائتی/ ارائه توسط: رقیه عزیزی

این کتاب به بررسی ارتباط و پیوندهای میان نماز و موضوعات متفاوتی مانند: حق‌الناس، نظم، حقوق پدر ومادر، رهبری، وقف و جهاد و... پرداخته است. نویسنده در مقدمه کتاب می‌گوید: «روزی که موضوع بحث ما، پیوندهای نماز بود و تعدادی از این پیوندها را که پیش‌تر یادداشت کرده بودم، گفتم و تعدادی را هم دوستان در آن جلسه گفتند؛ متوجه شدیم که گویا نماز یک نقشه جامع اسلامی است که با همه چیز پیوند خورده است.»

«می‌خواهی چکاره شوی؟ معلم» نوشته فاطمه غلامی/ ارائه توسط: الهام شاطوری

نوزدهمین شماره از مجموعه‌ی "می‌خواهی چه‌کاره شوی؟ " به منظور آشنایی دانش‌آموزان با شغل معلمی نگاشته شده و شامل این عناوین است: «معلم کیست و چه‌کار می‌کند؟»، «وسایل مورد استفاده‌ی معلم»، «اطلاعات ضروری برای معلم»، «معلم چه توانایی‌هایی باید داشته باشد؟»، «چگونگی پیشرفت معلم در شغل خود»، «میزان ارتباط معلم با افراد دیگر»، «ضرورت نیاز ما به معلم»، «برای معلم شدن از حالا چه باید بکنیم؟»، «ویژگی‌های معلم»، و «تاریخچه‌ی معلمی».

گفتنی است؛ در پایان این برنامه از معلمین ارائه دهنده کتاب با اهدای لوح سپاس و هدیه، تقدیر شد.