دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۶

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان عنوان کرد؛

کتابداران فعال، عامل جذابیت کتابخانه‌ها هستند

مدیرکل کتابخانه‌های کرمان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان با ارائه گزارشی اجمالی از وضعیت کتابخانه‌های این استان، تصریح کرد: آنچه باعث تقویت کتابخانه‌های استان شده و در فضای موجود، روحیه و جذابیت و انگیزه ایجاد می‌کند، وجود همکاران فعال است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کرمان، محمدجواد حسین‌زاده مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان در جلسه تشریح سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای نهاد در سال خواندن در جمع روسای ادارات و مسئولان کتابخانه‌های عمومی استان کرمان اظهار کرد: در استان کرمان ۱۲۹ باب کتابخانه عمومی دایر است که ۱۰۰ باب آن کتابخانه نهادی و مابقی، کتابخانه مشارکتی هستند.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر یک میلیون و ۴۴۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی کرمان موجود است و ۱۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف جامعه، عضوفعال کتابخانه‌ها هستند»، افزود: کتابخانه‌های عمومی کرمان در سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار جلد کتاب به امانت داده‌اند و به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مراجعه کننده، خدمات ارائه کرده‌اند.

حسین‌زاده با اشاره به وجود ۶۶ هزار متر مربع فضای کتابخانه‌ای در استان کرمان ادامه داد: به ازای هر ۱۰۰ نفر با‌سواد در استان کرمان، ۲ متر مربع فضای کتابخانه‌ای ایجاد شده است.

وی با ارائه آمارهای دیگری در تشریح وضعیت کتابخانه‌های کرمان افزود: در ازای هر ۲۰ هزار نفر، یک باب کتابخانه عمومی و به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۵۴ جلد کتاب در استان کرمان موجود است. ۳۳۳ نفر در کتابخانه‌های عمومی استان کرمان مشغول به خدمت هستند که ۷۰ درصد آنها تحصیلات وابسته به رشته‌های کتابداری دارند.
حسین‌زاده گفت: آنچه باعث تقویت کتابخانه‌های عمومی استان می‌شود و در این فضای فرهنگی، روحیه و جذابیت و انگیزه می‌آفریند، وجود همکاران پویا، فعال و علاقمند به شغل کتابداری است.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان درباره برگزاری دوره‌های آموزش کتابداران در این استان خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای کتابداران روستایی و مشارکتی در کنار چهار دوره آموزشی ابلاغ شده از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی، از دیگر اقدامات آموزشی این اداره کل برای ارتقاء توانمندی کتابداران است.

وی با اشاره به فعالیت ۶۲ انجمن کتابخانه‌ها و ۲۴ کمیته نهضت مطالعه مفید استان کرمان و برگزاری ۲۰۰ جلسه انجمنی و ۱۰۰ جلسه کمیته‌ای در سال گذشته، تصریح کرد: در مجموع یک هزار نفر از شخصیت‌های حقیقی وحقوقی عضو این جلسات هستند و کتابخانه‌های عمومی را در اجرای بهتر برنامه‌های مورد نظر، همراهی می‌کنند.  

حسین‌زاده افزود: سال گذشته از محل حق عضویت و خدمات دیگر، ۶۰۰ میلیون تومان درآمد داشتیم، اما این مبلغ همراه با سهم نیم درصد شهرداری‌ها، کفاف اعتبارات مورد نیاز و خدمات کتابخانه‌ها را نمی‌دهد.

وی، خیران کتابخانه‌ساز را ظرفیت عظیم استان کرمان در توسعه کتابخوانی دانست و گفت: در حال حاضر ۳۰ باب کتابخانه با مساحت ۱۵ هزار متر مربع توسط خیران کتابخانه‌ساز در استان ایجاد و موقوفاتی نیز در این زمینه، اهدا شده است.

حسین‌زاده با اشاره به فعالیت‌های حوزه فناوری در کتابخانه‌های عمومی استان کرمان گفت: در حال حاظر، ۹۴ باب از کتابخانه‌های نهادی استان کرمان، به نرم‌افزار سامان مجهز شده‌اند.

وی افزود: بر اساس سند سیاست‌ها و شاخص‌های سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۰ درصد کتابخانه‌های عمومی استان کرمان در بخش شاخص عضو و ۱۴ درصد در بخش شاخص امانت، به حد مطلوب رسیده‌اند و این رقم طبق برنامه‌های تدوین شده باید به ۶۵ هزار عضو و ۶۵۰ هزار جلد امانت کتاب، برسد.