چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰

در ادامه سلسه کارگاه های آموزشی مجازی کتابخانه های فارس؛

کتاب باران به ایستگاه سوم رسید

کتاب باران در فارس

سومین هفته از کارگاه های آموزشی مجازی کتاب باران، از طریق پلتفرم اسکای روم اداره کل کتابخانه های عمومی فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، در سومین هفته برگزاری سلسله کارگاه های آموزشی مجازی کتاب باران، هفت کارگاه آموزشی برگزار شد.

برای کودکان خود نشریه و کتاب تهیه کنید

سومین کارگاه «قصه گویی و معرفی کتاب به همراه آموزش نقاشی و کاردستی برای کودکان» با اجرای فیروزه قشقایی و اعظم ایزدی برگزار شد.

در این کارگاه ابتدا فیروزه قشقایی، مسئول کتابخانه محمد بهمن‌بیگی شیراز به قصه گویی از کتاب «نگرانو داکتیل» نوشته برایان موزس، ترجمه مریم رضازاده از انتشارات نردبان پرداخت. سپس کتاب «حسن کچل» از مجموعه افسانه های کهن را معرفی کرد.

وی گفت: این کتاب دو زبانه و شاعر آن محسن میرزایی آشتیانی است که تصویرگری این کتاب را سعید رزاقی انجام داده و بلکا اقبالی آن را به زبان انگلیسی برگردانده و ناشر آن انتشارات لوح دانش است.

قشقایی در این کارگاه مجله های «قلک» و «سروش کودکان» را نیز معرفی کرد و به والدین پیشنهاد داد برای بالابردن اعتماد به نفس کودکان سعی کنند حداقل یک نشریه کودک را با نام کودکان خود مشترک شوند.

در ادامه این کارگاه اعظم ایزدی، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت کاردستی «ماهی پولک‌دار» را به کودکان آموزش داد.

از ادبیات امروز نباید غافل شویم

امیرهمایون یزدان پور، ادیب شیرازی در سومین کارگاه آموزش شعر ضمن اشاره به نقل قول هایی از آلن لانس -استاد ادبیات دانشگاه اصفهان- عنوان کرد: هیچ چیز زیان بارتر از بیداری در شعر نیست. شعر باید در خواب و رویا شکل بگیرد. در خواب و رویا این ما نیستیم که تصمیم می گیریم و شعر در ناخودآگاه ما متبادر می شود. شاعر یک خوابگرد است. خیال، موسیقی، تشبیه و استعاره است که کلام نظم‌گونه را به شعر تبدیل می کند.

وی تصریح کرد: آلن لانس معتقد بود بسیاری از شعرهای سعدی نیلوفرهای شکفته در خواب هستند و شعرهای سعدی انفجارهایی است که در ناخودآگاه سعدی شکل گرفته است. در مورد حافظ نیز لانس معتقد بود حافظ تمام شعرهای خود را در رویا سروده است و به آن سرچشمه ازلی شعر دست یافته بود. تو مپندار که من شعر به‌خود می گویم/ تا که بیدارم و هوشیار یکی دم نزنم.

یزدان پور در ادامه کارگاه درباره ردیف، قافیه، حرف روی و حرف دخیل توضیحاتی ارائه داد و  به تعریف «تقطیع» پرداخت و گفت: تقطیع به معنای قطعه قطعه کردن اوزان شعر و برابرکردن آن‌ها با یکدیگر است.

این ادیب شیرازی در پایان عنوان کرد: از ادبیات امروز نیز نباید غافل شویم. شاعران بزرگی چون نیما که سنت شکن بودند و شیوه ای نو و جدید در شعر فارسی به وجود آوردند باید مورد توجه کسانی که علاقه مند هستند به وادی شعر و شاعری قدم بگذارند، قرار گیرند.

سعدی صلح طلب و آشتی طلب است

مجید اسکندری، استاد ادبیات و مدرس دوره بوستان دوستان در سومین جلسه‌ی کارگاه به باب اول بوستان سعدی اشاره کرد و گفت: سعدی در نخستین باب از بوستان خود و پس از ستایش خداوند و پیامبر(ص) به سراغ نیکی می رود و همه مردم را به نیک اندیشی و نیکوکاری دعوت می کند.

اسکندری با بیان اینکه سعدی در داستان های خود بیش از همه صاحبان ثروت را پند می دهد، گفت به اعتقاد سعدی نباید نام نیک را نهان و زحمت گذشتگان را فراموش کرد. باید در نقد دیگران نیکی ها را ببینیم.

این استاد ادبیات فارسی اضافه کرد: سعدی صلح طلب و آشتی طلب است. اگر در حمله مغول فارس در امان بود، به خاطر مصحلت اندیشی مشاوران حاکم بوده است و به همین دلیل است که سعدی در آثار خود از حاکم فارس و مشاوران او به نیکی یاد کرده است.

با فرزندان خود دوستانه، صادقانه و منصفانه رفتار کنیم

مریم صحرایی، مدرس کارگاه «دانش آموزان و فضای مجازی» در ابتدا به مرور مطالب ارائه شده در جلسات قبل پرداخت و گفت: والدین باید به رشد روانی فرزندان خود اشراف کامل داشته باشند و با فرزندان رابطه دوستانه برقرار کنند. اگر می خواهیم ارتباط خوب و سازنده ای با فرزندان داشته باشیم باید علایق آن ها را بشناسیم. نصیحت و سرزنش کردن عاملی مخرب در ایجاد رابطه با فرزندان است.

وی تصریح کرد: در ارتباط با فرزندان سه اصل دوستانه، صادقانه و منصفانه را رعایت کنیم.

صحرایی ادامه داد: در برخی از کشورها برای استفاده از فضای مجازی محدودیت سنی گذاشته می شود اما در ایران قانونی در این رابطه وجود ندارد.

این روانشناس در رابطه با برخی آسیب های فضای مجازی گفت: فضای مجازی باعث ایجاد آسیب های جسمی و روانی در بچه ها می شود. فضای مجازی جذاب است و مانند سیاهچاله ای است که بیرون آمدن از آن سخت است.

وی ضمن اشاره به عوامل استرس‌زا گفت: طلاق عاطفی بین والدین، کمال‌گرایی بچه ها، عدم برنامه ریزی و رقابت بیش از حد از مهم ترین عوامل ایجاد استرس در فرزندان هستند. وی همچنین کمبود ویتامین های گروه B را نیز بر خلق و خوی بچه ها تاثیرگذار دانست.

در پایان صحرایی کتاب‌های «حال خوب با هم، چه کنیم که روابطمان بهتر شود» نوشته دیوید برنز و «مشق بدون اشک» نوشته لی هانتر و لی هاسنر را برای مطالعه بیشتر والدین معرفی کرد.

مطالعه، ورزش مغز است

مرضیه نگهداری، مدرس دوره تندخوانی و تقویت حافظه نیز در سومین جلسه این کارگاه که روز شنبه 20 دی ماه برگزار شد، مطالعه را ورزش مغز دانست و گفت: وقتی در حال مطالعه کتاب و فراگرفتن موضوعی هستیم، قسمت اعظم مغز ما فعال ست، به همین دلیل است که آموختن مسائلی همچون ریاضی روند پیری و فرسایش مغز را کند می کند.

وی تمرین شمارش، آزمون محاسبات ذهنی، تست رنگ و آزمون حفظ لغات را از ورزش هایی برشمرد که می توان برای تقویت حافظه انجام داد.

اولین مشکل نوجوانان مشکل بحران هویت است

دومین جلسه از کارگاه «خانواده و تربیت فرزند» با تدریس حسن رهگذر، روانشناس و هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز از طریق پلتفرم اسکای روم اداره کل کتابخانه های عمومی فارس پخش شد.

حسن رهگذر در این کارگاه ضمن اشاره به دوران بلوغ و نوجوانی گفت: نوجوان امروز مهارت های لازم برای زندگی از جمله کنترل خشم، استرس، تاب‌آوری، صبوری و ... ندارد و این نشان دهنده این است که نوجوان اصول تربیتی لازم را کسب نکرده است.

وی دوران نوجوانی را دوران خطر، پرآشوب و وحشت نامید و تاکید کرد: در دوران بلوغ بحث هویت شکل می گیرد. هویت یعنی اینکه من الان کجا هستم و کجا باید باشم.

رهگذر ضمن اشاره به عواملی که مانع شکل‌گیری هویت در نوجوان می شوند، گفت: والدین گاهی خوشحال هستند که نوجوان سوال نمی پرسد، یا با سوالات نوجوان مقابله می کنند و موقعی که سوالات نوجوان را می شنوند، می ترسند. این ها عواملی هستند که باعث می شود هویت نوجوان شکل نگیرد.

این مشاور در ادامه به انواع هویت اشاره کرد و گفت: هویت زودرس از تلاش کم و تعهد زیاد شکل می گیرد. هویت دیررس از تلاش زیاد و تعهد کم، هویت سردرگم از تلاش کم و تعهد کم و در نهایت هویت موفق و بالغانه با تلاش زیاد و تعهد زیاد شکل می گیرد. نوجوانی که دارای هویت موفق و بالغانه باشد مهارت تاب‌آوری، صبوری، انتقادپذیری، دوست‌یابی و ... را به درستی آموخته‌است.

وی ضمن اشاره به ابعاد هویت تاکید کرد: هویت دارای ابعاد گسترده ای است و ابعاد جسمی و ظاهری، جنسیت، خانوادگی، تحصیلی، شغلی و مذهبی را شامل می‌شود.

رهگذر اولین مشکل نوجوانان را مشکل بحران هویت دانست و گفت: اولین بحران هویت، بحران جسمی و ظاهری است.

وی ایده‌آل‌گرایی و تماشاگران خیالی را از ویژگی‌های سنی نوجوانان در سن بلوغ دانست و گفت: با توجه به ترشح هورمون‌ها در این دوران، خصوصیات جسمی و روحی خاصی در نوجوانان شکل می گیرد. افسردگی، سرخوشی، هیجان‌خواهی، شکننده‌بودن، تغییر خلق از جمله خصوصیات نوجوانان در این دوران است.

رهگذر در پایان تاکید کرد: والدین در این دوران ضمن اینکه می توانند از نوجوان مشاوره بگیرند اما همواره باید توجه داشته باشند که در کمال احترام، اقتدار خود را حفظ کنند و حرف آخر را همواره والدین بزنند.

انس با صحیفه سجادیه شیطان را دور می کند

محمدرضا اعوانی، مدرس دوره صحیفه سجادیه نیز در دومین کارگاه این جلسه به تاثیر این کتاب نورانی در زندگی انسان پرداخت و گفت: انس با صحیفه سجادیه شیطان را از آدمی دور می کند. همانگونه که در دعای ۲۵ می بینیم که امام سجاد علیه السلام چگونه برای سعادت مندی فرزندان دعا می کند.

این روحانی با بیان اینکه صحیفه سجادیه روح دعا خواندن است، گفت: این کتاب بیش از هر چیز شیوه دعا کردن را به ما می آموزد.

وی اضافه کرد: اگر ما اهل دعا کردن باشیم در زمره کسانی قرار می گیریم که خدا آن ها را از شر شیطان محفوظ می کند. به واسطه انس با دعا خداوند را مداوم یاد می کنیم و در این حالت، همانگونه که خداوند متعال در ایه  ۱۵۲ سوره بقره فرمودند، خدا نیز ما را یاد خواهد کرد و انسانی که خداوند از او یاد کند، شیطان در زندگی او جایگاهی ندارد.