یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۰

ششمين جشنواره كتابخواني رضوي در استان فارس

توليد نسخه‌هاي گويا و بريل کتاب‌هاي «اعترافات غلامان» و «دوست مهربان کبوترها»

گويا سازي كتاب ـ شيراز

مديركل كتابخانه‌هاي عمومي فارس ضمن تشريح فعاليت‌ها در خصوص برگزاري جشنواره كتابخواني رضوي، از توليد نسخه‌هاي گويا و بريل كتاب‌هاي «اعترافات غلامان» و «دوست مهربان کبوترها» توسط كارشناسان اين اداره كل خبر داد.

سعيده ابراهيمي مديركل كتابخانه‌هاي عمومي فارس در گفتگو با روابط عمومي اين اداره كل با اشاره به برنامه‌ها و فعاليت‌هاي صورت پذيرفته در خصوص برگزاري باشكوه جشنواره كتابخواني رضوي در اين استان خاطرنشان كرد:  همزمان با اعلام فراخوان جشنواره از سوی دبیرخانه مرکزی، کمیته برگزاری این جشنواره در استان فارس نيز تشکیل شد. در این کمیته ضمن بررسی ظرفیت‌های موجود برای مشارکت دستگاه‌های مختلف، برنامه‌ریزی برای اطلاع‌رسانی هر چه بهتر جشنواره تدوین شد.

ابراهيمي در ادامه افزود: پس از برگزاری اولین جلسه کمیته، فراخوان جشنواره در قالب گفتگویي خبری در پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس منتشر شد که این خبر در رسانه‌های استان بازتاب گسترده‌ای داشت.

مديركل كتابخانه‌هاي عمومي فارس با اشاره به توليد پوستر و بروشورهايي با عناوين «سومین حرم اهل بیت(ع) »و «سرزمین گنبدهای برافراشته» تصريح كرد: پس از انتشار خبر فراخوان، پوستر و بروشور بومی جشنواره کتابخوانی رضوی طراحی شد. استان فارس با وجود حضور بارگاه مطهر حضرت احمد ابن موسی(ع) به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) ظرفیت بی‌بدیلی در جشنواره‌های رضوی و برنامه‌های دهه کرامت دارد، بر همین مبنا پوستر جشنواره با بهره‌گیری از این موضوعات طراحی شد.

وي اضافه كرد: این پوستر به کلیه کتابخانه‌های عمومي و دستگاه‌های فرهنگی استان همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس، حوزه هنری، بنیاد فارس شناسی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... ارسال شد.

ابراهيمي در بخش ديگري از اين گفتگو با اشاره به توجه ويژه واحد اطلاع‌رسانی کمیته برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در استان فارس به ظرفيت‌هاي فضاي مجازي يادآور شد: بر این اساس کلیه اطلاعات لازم در لینک‌های مستقل و با گرافیکی جذاب در پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس جانمایی شد؛ در این بخش علاوه بر لینک اصلی به پايگاه اطلاع‌رساني نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بخش‌های مورد نیاز و پرکاربرد جشنواره همچون فراخوان، پاسخنامه الکترونیکی و دانلود نسخه pdf کتاب‌های مسابقه به طور مستقل قرار گرفت.

مديركل كتابخانه‌هاي عمومي فارس در ادامه گفت: تیزر جشنواره کتابخوانی رضوی از ۲۰ خرداد ماه تا ۲۰ تیرماه در هفته سه نوبت و در زمان‌های پر بيننده برنامه‌های صدا و سیمای مرکز فارس پخش می‌شود. این اتفاق به صورت کاملاً رایگان و با صرفه جویی ۷۲ میلیون ریالی و با مساعدت مدیرکل محترم صدا و سیمای استان انجام می‌شود. همچنین با اعلام مساعدت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، تعداد ۱۰ تبليغ شهري در شهرستان شیراز در اختیار تبلیغات جشنواره قرار گرفته است.

وي در ادامه با اشاره به انجام اقدامي مبتكرانه در خصوص توليد دو كتاب‌ بريل و گويا از منابع اعلام شده براي مسابقه جشنواره كتابخواني رضوي بيان داشت: کتاب گویای «اعترافات غلامان» با صدای محمد سمیعی کارشناس فرهنگی و کتاب «دوست مهربان کبوترها» با صدای حسن دهقان مسئول روابط عمومی و احسان بیاتی کارشناس مسئول فناوري اطلاعات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس زیر نظر مریم باقری کتابدار روشن‌دل و مسئول بخش نابینایان کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز و با مدیریت فنی رضا جعفری کارشناس فناوري اطلاعات این اداره کل در استودیوی کتابخانه رئیسی تولید شده است. این دو کتاب از طریق پايگاه اطلاع‌رساني اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

ابراهيمي افزود: پس از فراهم شدن امکان ثبت‌نام الکترونیکي نيز علاوه بر قرار گرفتن لینک مستقل بر روی پايگاه اطلاع‌رساني اداره كل استان، فیلم آموزشی ثبت‌نام تولید و در کانال آپارات اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس بارگذاری شد.

مديركل كتابخانه‌هاي عمومي فارس در پايان؛ برگزاری جلسه با تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، برگزاری بخش ویژه جشنواره با موضوع حضرت احمد ابن موسی(ع)، تبلیغات در تلویزیون‌های شهری شیراز در چهار نقطه از ابتدای تیرماه، تبلیغات در نمایشگاه قرآنی، مراسم و مساجد با استفاده از ظرفیت ماه مبارک رمضان و هدایت کتابداران در تبلیغات و اطلاع‌رسانی، اين برنامه‌ها را از جمله برنامه‌های آتی واحد اطلاع‌رسانی کمیته برگزاری جشنواره كتابخواني رضوي در استان فارس عنوان كرد.