سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵

در كتابخانه مركزي استان اردبيل؛

برگزاری نخستين نشست کتاب‌خوان تخصصی «مطالعات اجتماعی»

كتاب‌خوان تخصصي مطالعات اجتماعي

نخستين نشست کتاب‌خوان تخصصی «مطالعات اجتماعی» با حضور جمعي از مسئولين و كتابخوانان در كتابخانه مركزي اردبيل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اردبیل، نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی «مطالعات اجتماعی»  با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل امور اجتماعی استاندار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل؛ مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان و جمعي از مسئولین، اعضا و علاقه‌مندان، ۲۷ تیرماه در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

در این نشست تخصصی، ۴ تَن از شرکت‌كنندگان، كتاب‌هاي خوانده شده خود را با علاقه‌مندان به‌اشتراک گذاشتند که بدین شرح است:

«تحول فرهنگی در جوامع پیشرفته صنعتی» نوشته رونالد اینگلهارت/ معرفی توسط: طاهر شریفی(معاون سیاسی امنیتی استاندار اردبیل)

نویسنده کتاب «تحول فرهنگي در جامعه پيشرفته صنعتي» بر اين باور است که نسل بزرگسال در برابر تغييرات، مقاومت بیشتری نشان داده و تغيير در ميان گروه‌هاي جوان‌تر با سهولت بيشتري انجام مي‌شود؛ بنابراين با تغيير و تحولات اجتماعي، تفاوت بين نسلي پديد مي‌آيد که آن را  به تعارض يا شکاف بين نسلي مي‌نامند.

«رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی» نوشته ارل رابینگتن و مارتین واینبرگ/ ارائه توسط: شفیع شفیعی (مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل)

مولفان این کتاب هر یک از رویکردهای هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی را در پنج قسمت بررسی کرده‌اند. «تعریف»، «علت‌ها»، «شرایط»، «پیامدها» و «راه حل‌ها» عناوین بخش‌های این کتاب است. در این کتاب می‌خوانیم: «رویکرد به طور کلی عبارت است از شیوه نگاه کردن به چیزی. رویکرد جامعه شناختی، شامل راهبر اصلی است که مفهوم‌سازی و تحلیل، از آن پیروی می‌کند و منعکس کننده مجموعه خاصی از ایده‌ها  و فرضیه‌های مربوط به طبیعت مردم و جامعه است.»

«جامعه‌شناسی ادبیات فارسی» نوشته دکتر محمد حسین روانبخش/ معرفي توسط: حسین بشیری گیوی(روزنامه‌نگار و دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی)

 نگارنده در این كتاب، ضمن توصیف و تشریح مباحثی از جامعه‌شناسی به ذكر نمونه‌هایي از اشعار، حكایات، امثال، ضرب‌المثل‌ها، طنزها و افسانه‌ها در دیوان شاعران و نویسندگان و آثار محققین و حكیمان ایرانی مي‌پردازد كه نشان‌دهنده‌ تنوع فكری و احاطه‌ آنها بر مفاهیم اساسی جامعه‌شناختی و مسائل مربوط به جامعه است. «شخصیت سعدی از نظر جامعه‌شناسی»، «جامعه‌شناسی خانواده»، «سازمان‌های دیوان‌سالاری یا بوروكراسی»، «نمونه‌هایی از عقده‌های شاعران گذشته‌ی ایران»، و «عقده‌ دیروز در شعر امروز اما با رنگی دیگر» عنوان برخي بخش‌هاي اين كتاب است.

«ساخت اجتماعی واقعیت» نوشته پیتر برگر و توماس لاكمن/ معرفي توسط: محمد زینالی(روزنامه‌نگار و کارشناس ارشد علوم اجتماعی)

مباحث بنيادين مطرح شده در اين كتاب، واقعيت را ساخته و پرداخته جامعه می‌داند و جامعه‌شناسي شناخت بايد فرايندي كه اين امر در آن روي مي‌دهد را تجزيه و تحليل كند. «ارائه‌ تعریفی جدید از ماهیت و دامنه‌ جامعه‌شناسی شناخت»، «تبدیل جامعه‌شناسی شناخت به كانون اصلی نظریه‌ جامعه‌شناختی»، «ایجاد پیوند بین نظریات دوركیم، ماركس، وبر، مید و شوتس»، «ارائه‌ نظریه‌ای تلفیقی برای پیوند سطوح خرد و كلان در جامعه‌شناسی» و «اعاده‌ حیثیت از «عامل انسانی» به عنوان سازنده‌ واقعیت اجتماعی در برابر نگرش مكانیكی مكاتب كاركردی و ساختاری و ماركسیستی به عامل انسانی» از مفاهيم مطرح شده در اين كتاب است.