سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳

مریم معترف پیشکسوت بازیگری و استاد دانشگاه:

کتابخوانی را از کودکی در وجود فرزندانمان نهادینه کنیم

مریم معترف

مریم معترف بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بر لزوم تشویق و نهادینه کردن کتابخوانی از دوران کودکی تأکید کرد.

مریم معترف بازیگر پیشسکوت سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تبریک سال نو و با تمجید از برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان و به‌خصوص نشست کتاب‌خوان ویژه هنرمندان پیشکسوت گفت: اینکه هنرمندان و پیشکسوتان کتاب‌های خود را معرفی کنند کار ارزشمند و تأثیرگذاری است اما اگر چنین رویدادهای مهمی در مکان‌های وسیع‌تر با تعداد شرکت کننده بیشتر برگزار شود، می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد.

معترف در ادامه با تأکید بر لزوم ترویج کتاب و کتابخوانی، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم کتابخانه‌ای را برای هنرمندان و پیشکسوتان تخصیص داده شود تا پاتوقی برای دوستان هنرمندان و اهل کتاب باشد؛ مکانی که همه دورهم جمع شوند و یکدیگر را ببینند وکتاب بخوانند. فکر می‌کنم این کار می‌تواند برای کسانی که از هنرمندان الگو می‌گیرند موثر باشد و افرادی که کتابخوان هستند؛ کتابخوانی را در خانواده و دوستان خود ترویج کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «آپارتمان شماره ۱۳» با اشاره به لزوم ترویج کتابخوانی از سنین پایه، خاطرنشان کرد: اگر از دوره کودکی، کتاب‌های مخصوص بچه‌ها خوانده شود، میل و رغبت بچه‌ها برانگیخته می‌شود؛ چراکه کتابخوانی مسئله‌ای فرهنگی است که باید آرام‌آرام در جامعه ترویج شود.

معترف درباره نقش کتابخانه‌های عمومی در زندگی افراد جامعه گفت: کتابخانه عمومی در همه نقاط شهر در دسترس نیستند، به عنوان مثال با وجودی که من یک فرد کتابخوان هستم اما نمی‌دانم کتابخانه عمومی کجاست، هیچ گونه تبلیغ یا تابلویی جهت معرفی کتابخانه عمومی در محله‌ها وجود ندارد.  

وی اضافه کرد: باید کتابخانه‌های عمومی محلات به مردم معرفی شوند و در کتابخانه‌های عمومی برنامه‌هایی را برگزار کنند تا اهالی محل در کتابخانه دور هم جمع شوند.

بازیگر فیلم سینمایی «سایه خیال» با اشاره به آخرین کتابی که خوانده است، گفت: آخرین کتابی که خوانده‌ام به سه روز پیش برمی‌گردد؛ کتابی درباره کارگردانی در تئاتر.

معترف در پایان با تأکید و پیشنهاد مطالعه کتاب در ایام نوروز، گفت: کتاب‌های زیادی را خوانده‌ام که یکی از آنها کتاب «داستان دو شهر» از چارلز دیکنز با ترجمه ابراهیم یونسی است که کتاب بسیار زیبایی است و آنرا برای مطالعه در ایام نوروز توصیه می‌کنم.