یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹

بلقیس سلیمانی نویسنده و پژوهشگر ادبی:

استفاده از کتابخانه‌های عمومی یکی از اقتضائات زندگی مدرن است

بلقیس سلیمانی

بلقیس سلیمانی، داستان‌نویس و منتقد و پژوهشگر ادبی گفت: با توجه به کوچک شدن خانه‌ها و ملاحظات اقتصادی خانواده‌ها و موضوع دسترسی به منابع مکتوب، می‌توان گفت که وجود کتابخانه‌های عمومی یکی از اقتضائات زندگی مدرن به حساب می‌آید.

بلقیس سلیمانی در گفت‌وگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با تبریک سال نو درباره اولین عضویت خود در یک کتابخانه عمومی گفت: در حدود اواخر دهه ۵۰ بود که عضو تنها کتابخانه عمومی شهرستان رابُر از توابع استان کرمان شدم؛ کتابخانه‌ای که بسیار فقیر بود و اکثر قفسه‌های آن خالی بودند. این کتابخانه در کوچه مدرسه ما قرار داشت و هر روز که به دبستان می‌رفتم این کتابخانه را در راه می‌دیدم که بسیار خلوت بود و تقریبا عضوی نداشت.

وی افزود: تصمیم گرفتم عضو آن کتابخانه عمومی شوم و تقریبا هر روز بعد از مدرسه به آنجا می‌رفتم و هر کتابی که پیدا می‌کردم می‌خواندم. از آنجا که کتابخانه به لحاظ منابع بسیار فقیر بود، دیگر مسئله انتخاب مطرح نبود و هر کتابی که آنجا می‌دیدم می‌خواندم. فکر می‌کنم اولین کتابی که از آن کتابخانه عمومی به امانت بردم و خواندم، کتاب «سووشون» سیمین دانشور بود.

این منتقد و پژوهشگر ادبی در ادامه به ارتباط خوب خود با کتابداران این کتابخانه اشاره کرد و گفت: حضور مداوم من در این کتابخانه باعث شده بود که با کتابداران آن بسیار اُخت شوم. به طوری که پس از مدتی کتابداران آنجا درب مخزن کتاب‌های از رده خارج شده را نیز به روی من باز کردند و اجازه دادند آنها را هم بخوانم که این موضوع برای من بسیار خوشحال کننده بود.

سلیمانی ادامه داد: مجموع این اتفاقات من را به کتاب، کتابخانه و کتابداری بسیار علاقه‌مند کرد، به طوری که در حدود سال ۶۲ که دیپلم گرفتم، ۳ ماه در کتابخانه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان که در شهرستان رابُر فعالیت می‌کرد، مشغول به کار شدم، به این امید که پس از مدتی در آنجا استخدام شوم، اما در نهایت این اتفاق هم نیفتاد.

وی با اشاره به تأثیر شخصیت کتابداران در نگارش اولین رمان خود عنوان کرد: برخورد خوب کتابداران کتابخانه عمومی نزدیک آن دبستان، به قدری در من تأثیرگذار بود که شخصیت اصلی اولین رمانم با عنوان «بازی آخرین بانو» را بر اساس شخصیت یکی از کتابداران آن کتابخانه و در حال و هوای همان کتابخانه نوشتم. امروز هم که هر چند وقت یک بار به کرمان سفر می‌کنم از جلوی آن کتابخانه رد می‌شوم و خاطراتم را مرور می‌کنم.

نویسنده رمان «شب طاهره» درباره ضرورت و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در جامعه گفت: با شکل گیری طبقه متوسط اجتماعی، وجود کتابخانه‌های عمومی در جامعه ضرورت بیشتری پیدا کرده است؛ با توجه به کوچک شدن خانه‌ها و ملاحظات اقتصادی خانواده‌ها و موضوع دسترسی به منابع مکتوب، می‌توان گفت که وجود کتابخانه‌های عمومی یکی از اقتضائات زندگی مدرن به حساب می‌آید.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت مأنوس بودن کتابداران با کتاب گفت: نقش یک کتابدار در یک کتابخانه بسیار بیشتر و مهمتر از یک کارمند در یک اداره است. یک کتابدار باید ضمن آشنایی با بخش‌های مختلف صنعت نشر، توانایی مناسبی در شناخت سلیقه مخاطب داشته باشد تا بتواند با طراحی برنامه‌های جانبی در محل کار خود، به جذب مخاطبان به کتابخانه‌های عمومی و در نهایت پویا کردن این مراکز فرهنگی کمک کند.