چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲

در حاشیه نشست کتاب‌خوان تخصصی شعر (۵)

با شرح نتایج مطالعه، مخاطب را به کتابخوانی تشویق کنیم

اسماعیل امینی

اسماعیل امینی در نخستین نشست «کتاب‌خوان تخصصی شعر» گفت: با شرح ضرورت کتابخوانی برای جامعه، فرزندان و دوستانمان و یادآوری ثمرات آن، می‌توانیم جامعه را به صرف وقت و هزینه برای کتاب، تشویق کنیم.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ اسماعیل امینی، شاعر و منتقد ادبی، ضمن پربار خواندن نخستین کتاب‌خوان تخصصی شعر گفت: این جلسه  نشستی مؤثر و پربار بود، زیرا مخاطبین آن شامل متخصصین و علاقمندان به مطالعه و افرادی بود که شغل آنها به گونه‌ای با کتاب ارتباط دارد.

امینی، ضمن اشاره به اهمیت برگزاری جلسات کتاب‌خوان در دانشگاه‌ها و دیگر فضاهای علمی، مجموعه کتابخانه مرکزی را انتخابی مناسب برای برگزاری نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی شعر دانست و ادامه داد: محیط پارک شهر و کتابخانه مرکزی برای من و بسیاری از هم‌نسلانم، سرشار از خاطراتی دلنشین است. این کتابخانه در دوران جوانی، خانه من بود. گاهی از ساعات اولیه روز تا زمان تعطیلی کتابخانه، اینجا وقت می‌گذراندم و برگزاری کتاب‌خوان تخصصی شعر در این محل، برایم بسیار جالب بود.

وی برگزاری نشست‌هایی با محوریت کتاب در شرایط کنونی جامعه را حرکتی مثبت ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه افراد جامعه امروز در مواجهه با کتاب و کتابخوانی به دو گروه تقسیم شده‌اند. گروه اول، شامل دسته‌ای معدود هستند که کتاب می‌خوانند، می‌نویسند و نقد می‌کنند و گروه دوم را دسته‌ای پرشمار تشکیل می‌دهند که هیچ نسبتی با کتاب ندارند.

خالق مجموعه «جلسه شعر» ضمن ضروری خواندن برگزاری کتاب‌خوان برای مخاطب عام به ارائه پیشنهادی درباره محل برگزاری این نشست‌ها پرداخت و با اشاره به سابقه برپایی جلسات شعر در مراکز پر رفت‌وآمد و تأثیر آن در جذب مخاطب ادامه داد: تجربه برگزاری جلسات شعرخوانی در امام زاده‌ها، پارک‌ها و مراکز پر رفت و آمد به ما اهالی شعر نشان داده است که این کار،   انگیزه خوبی برای حضور و مشارکت مخاطب را فراهم می‌کند و برگزاری کتاب‌خوان در محل‌های عمومی و پر رفت و آمد هم می‌تواند، مخاطبین بیشتری را با این حرکت فرهنگی پیوند دهد.

این مدرس ادبیات، برگزاری نشست‌های تخصصی برای به‌اشتراک‌گذاری کتاب‌های مناسب با مخاطب را امری ضروری دانست و تصریح کرد: متأسفانه در برخی حوزه‌ها مانند: شعر، روانشناسی، کودک و نوجوان و... دقت چندانی برای انتشار آثار برجسته وجود ندارد و بسیاری از آثار معمولی و متوسط به راحتی منتشر می‌شوند. این امر، اعتماد مردم را به کتابخوانی از بین می‌برد و لزوم معرفی کتاب توسط صاحب نظران و منتقدان را بیش از پیش، مشخص می‌کند.

شاعر مجموعه‌ «لبخند غیرمجاز» درباره پویش کتاب‌خوان مجازی گفت: بهره‌مندی از امکانات جدید ارتباطی در جهت توسعه مطالعه، اقدامی هوشمندانه است و ما باید از همه فضاها و زمینه‌های ارتباطی موجود به نفع کتاب، بهره بریم.

وی وضعیت امروز کتابخوانی در کشور را نامطلوب خواند و ادامه داد: ابزارهای رسانه‌ای مدرن، بخش زیادی از ارتباطات دنیای امروز را پوشش می‌دهند و راه نجات از وضعیت موجود کتابخوانی کشور نیز ارتباط با عموم مردم است.

امینی تأکید کرد: جدا شدن قشر فرهیخته و علاقمند کتاب از فضای عمومی، چندان به نفع فرهنگ جامعه نیست. ما باید ضرورت کتابخوانی را برای جامعه، فرزندان و دوستانمان شرح دهیم و به آنان بیاموزیم که کتاب چه فایده‌ای دارد و چه تغییری در زندگی ما ایجاد می‌کند، بدین ترتیب می‌توانیم جامعه را به صرف وقت و هزینه برای کتاب، تشویق کنیم.