به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، طرح «مأموریت کتابخانۀ من» که به منظور ایجاد تاثیر واقعی در زندگی مردم، به طراحی خدمات و برنامههای متناسب هر کتابخانه بر اساس جامعۀ خدمتگیر خود میپردازد، در دستور کار نهاد کتابخانههای عمومی قرار گرفت که دوره اول این طرح در سال ۱۳۹۹ با مشارکت ۲۵ کتابخانه عمومی برگزار شد که با نتایج موفقی همراه بود.
زهرا مهین زارع، مسئول کتابخانه عمومی امام محمد باقر(ع) شهرستان نظرآباد در استان البرز درباره انگیزه خود برای مشارکت در این طرح گفت: ما به عنوان کتابدار معتقدیم که فعالیهای کتابداری و کتابخانهای به یک سری فعالیتهای تکراری و صرفا با محوریت امانت کتاب محدود نمیشود. بنابراین اجرای برنامههای عمومی و کلی در کتابخانهها برای ما راضی کننده نبود و همواره به این فکر میکردیم که طرحی نو برا ارائه خدمات ارائه کنیم، اما طبیعتاً به عنوان یک فعالیت فوق برنامه از امکانات و حمایتهای لازم برخوردار نبودیم. اما اجرای طرح «ماموریت کتابخانه من» و مشارکت در آن زمینهای را برای قدم گذاشتن در این مسیر پیش روی ما قرار داد.
وی افزود: بر این اساس هنگامی که فراخوان طرح ماموریت کتابخانه من به دست من رسید، با اینکه هیچ شناخت و آشنایی قبلی با این طرح پژوهشی نداشتم، به دلیل علاقه شخصی برای حضور در طرحهای پژوهشی و همچنین همراهی خوب همکاران کتابخانه در این زمینه، تصمیم گرفتم که در این طرح شرکت کنم که خوشبختانه پس از انجام مراحل مقدماتی توانستیم در میان ۲۵ کتابخانه مشارکت کننده در این طرح قرار بگیریم.
مهین زارع درباره تجربیات خود از شرکت در این طرح گفت: اگرچه مباحثی که در این دوره ها مطرح شد، برای ما به عنوان فعالان عرصه کتابداری موارد تازه ای نبود، اما ما را متوجه نکات جالبی کرد که باعث شد این تجربیات را به صورت عملی در کتابخانه اجرایی کنیم؛ مباحثی چون شناخت جامعه خدمت گیر، شناسایی نیازها و دغدغه آنان و طراحی خدمات بر اساس آن، موضوعاتی بودند که پیش از مشارکت در این دوره ها نیز در کتابخانه ما دنبال می شدند، اما با آموزشهای ارائه شده، این مسیر به صورت علمی تر و منسجم تر دنبال شد.
مسئول کتابخانه عمومی امام محمد باقر(ع) نظرآباد ادامه داد: اما پیش از مشارکت در این طرح نیز برنامههایی برای انجام چنین طرحهایی در کتابخانه داشتیم و پیش از این در کتابخانه انجام می دادیم اما پس از شرکت در این طرح و مشارکت در کارگاه ها و دوره های آموزشی، فعالیتهای ما با نگاه ما علمی تر تخصصی تر در مسیر خاصی مورد حمایت قرار گرفت.
وی درباره طراحی ماموریت خاص کتابخانه خود نیز توضیح داد: در محلهای که کتابخانه ما قرار گرفته بیشترین مراجعان و جامعه خدمت گیر ما دانش آموزان هستند؛ دانشآموزانی که یکی از مهمترین نیازها و دغدغههای آنها دریافت خدمات اینترنتی برای مباحث درسی و تحقیقاتشان است. به همین دلیل یکی از مهمترین اشتغالات و خدمات ما در کتابخانه کمک به رفع این نیاز نوجوانان دانش آموز بود؛ به طوری که میتوانم بگویم که بخش عمدهای از زمان و انرژی ما صرف راهنمایی نوجوانان برای یادگیری مفاهیم و نکات ابتدایی استفاده از خدمات اینترنتی و رایانه میشد.
وی افزود: بر این اساس «آموزش استفاده از رایانه و اینترنت برای تحقیقات درسی» موضوع ماموریت ویژه کتابخانه ما قرار گرفت که در این مسیر خدماتی را طراحی کردیم که همگی حول محور آموزش مسائل پایه استفاده از رایانه و استخراج اطلاعات مورد نیاز برای تحقیق های دانش آموزی از اینترنت بود. اما طبیعتاً در دوران پاندمی کرونا که تاثیر غیرقابل انکاری در ادامه فعالیت کتابخانهها داشته، اجرایی کردن ماموریت اختصاصی کتابخانه ما متوقف و به پس از دوران پاندمی و بهبود اوضاع کشور موکول شد.
زهرا مهین زارع امکان طراحی اختصاصی ماموریت برای هر کتابخانه به صورت مجزا را مهمترین ویژگی این طرح دانست و گفت: اینکه هر کتابخانه بتواند به صورت مجزا با بررسی و شناسایی جامعه خدمتگیر خود، بر اساس شرایط فرهنگی، بومی، محلی و جغرافیایی خود خدماتی اختصاصی برای آنها تعریف و اجرا کند، میتواند در بهبود زندگی افراد محله خود موثر باشند. اگر از تداوم اجرای این طرح حمایت شود و سایر کتابخانههای عمومی نیز گسترش یابد، کتابخانههای عمومی بیش از پیش به عنوان یک مرکز قابل اتکا و اعتماد در محلهها مطرح میشوند.