یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴

مسئول کتابخانه عمومی شهرک فرهنگیان همدان مطرح کرد؛

راه اندازی «ساختکده» گامی برای تبدیل دانش انباشته کاربران به وسایل کاربردی

ساختکده، کتابخانه فرهنگیان

مسئول کتابخانه شهرک فرهنگیان از راه اندازی «ساختکده» در این کتابخانه خبر داد و گفت: با ایجاد ساختکده، آرامش حاصل از کتابخوانی با هوش هیجانی کاربر تلفیق شده و این پدیده ای منحصر به فرد است؛ چراکه کتابخانه به عنوان میانجی، نقشی پررنگ در تبدیل دانش انباشته کاربران به وسایل کاربردی ایفا می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کتابخانه عمومی شهرک فرهنگیان استان همدان به عنوان یکی از کتابخانه های داوطلب شرکت در دور نخست طرح «مأموریت کتابخانۀ من»، با راه اندازی «ساختکده» به عنوان خدمتی جدید، این مأموریت را با موفقیت به انجام رساند.

محسن نجفی خواه، مسئول کتابخانه شهرک فرهنگیان همدان که ۹ سال است در کسوت کتابدار خدمت می کند، در معرفی منطقه کتابخانه محل خدمت خود، گفت: ۲۵ سال پیش کتابخانه در شهرک فرهنگیان شهرکی که بیشتر ساکنان آن معلم و کارمند هستند، تأسیس شد. این کتابخانه در ورودی شهرک واقع شده و بیشتر مراجعان آن کودکان و نوجوانان هستند.

وی با اشاره به طرح «مأموریت کتابخانه من» اظهار داشت: در این طرح به کتابداران آموزش داده شد که چگونه با توجه به توانمندی های خود، نیاز کاربران و محیط اطراف کتابخانه، طرح هایی را تعریف کنند که ضمن رفع نیاز واقعی کاربران، کتابخانه را به مرکزی اثرگذار در زندگی آن ها تبدیل کنند. درست است که ما برنامه های متنوعی از جمله نشست های کتابخوانی، نقد و بررسی کتاب، کلاس های آموزشی و ... برگزار می کنیم، اما این ها برنامه است و با خدمت تفاوت دارد. خدمت، دائمی است و مخاطب انتظار دارد با ورود به کتابخانه آن را دریافت کند. بنابراین با توجه به فراوانی مخاطب کودک و نوجوان کتابخانه و اینکه کتابخانه باید فضایی پویا داشته باشد، تصمیم گرفتیم خدمت اتاق علم را در کتابخانه راه اندازی کنیم. این ایده پس از مشورت با کارشناسان و همکاران اداره برنامه ریزی نهاد، پخته تر شد و تصمیم گرفتیم ترکیبی از اتاق علم و ابزار ایجاد کنیم تا نوجوانان از طریق علمی که به واسطه کتابخانه و مطالعه کتاب به دست می آورند، آنچه آموختند را به وسیله یا واقعیت تبدیل کنند.

نجفی خواه تصریح کرد: این خدمت با عنوان «maker space» در کتابخانه های موفق جهان در حال شکل گیری است و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ کتابخانه فایت ویل در ایالت متحده امریکا چنین فضایی را در اختیار عموم قرار داد. بیست سال پیش کسی فکر نمی کرد که در تمام کتابخانه های عمومی ایران، «بخش کودک» به صورت مستقل و با قوانین خاص خود طراحی و جانمایی شود. نیازهای علمی جامعه طلب می کند کتابخانه ها به عنوان متولیان اصلی رشد دانش عمومی، آمادگی خود را برای رفع و جهت دهی نیازها، افزایش دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر «maker space» با عنوان «ساختکده» در کتابخانه شهرک فرهنگیان راه اندازی شده است. برای راه اندازی این خدمت از طرح حمایتی نهاد برای پروژه های تعریف شده در «مأموریت کتابخانه من» و نیز کمک های خیرین بهره بردیم. ابزار اولیه و نیز برخی وسایلی که معمولا در خانه ها موجود نیست را خریداری کردیم. قوانین استفاده از این خدمت در حال نهایی شدن است و تا امروز، با توجه به شیوع کرونا، عملا شروع به کار نکرده و تبلیغاتی برای این خدمت انجام نداده ایم؛ با این حال برای اعضایی که در بازدیدهای میدانی گاه و بی گاه این خدمت را دیده اند، بسیار جالب توجه بوده است. برای نمونه، چند هفته پیش نوجوانی که ساکن شهرک نیست و آخر هفته ای به خانه مادربزرگش در شهرک آمده بود، به کتابخانه آمد. دیدن ساختکده برای او که در حوزه رباتیک کار می کند، بسیار هیجان انگیز بود و به واسطه این خدمت عضو کتابخانه ما شد. حالا قرار است اولین قطعه رباتیک را او در کتابخانه ما بسازد تا به واسطه کمک او کاستی های احتمالی را رفع کنیم.

مسئول کتابخانه شهرک فرهنگیان ادامه داد: راه اندازی ساختکده، ضمن تقویت روحیه کار تیمی، نخبه پروری و تغییر فرهنگ مصرف گرایی به فرهنگ تولید، عدالت اجتماعی در دسترسی به علوم عملی را برقرار می کند. در واقع در این فضا، کاربران با راهنمایی کتابداران یا مطالعه کتاب ها می توانند به امکاناتی دسترسی داشته باشند که آنچه در ذهن دارند را بسازند؛ این انگیزه و انرژی برای افراد محروم از دانش و ابزار که دارای ذهن خلاقی هستند، گامی به سوی ایجاد عدالت اجتماعی است و در آینده موجب رشد اقتصاد محلی و کسب و کارهای کوچک خواهد شد.

وی تصریح کرد: با ایجاد ساختکده، آرامش حاصل از کتابخوانی با هوش هیجانی کاربر تلفیق شده و این پدیده ای منحصر به فرد است؛ چراکه کتابخانه به عنوان میانجی، نقشی پر رنگ در تبدیل دانش انباشته کاربران به وسایل کاربردی دارد. این امر گام بزرگی برای کتابخانه ها محسوب می شود؛ چراکه از این طریق خود را به عنوان عامل ارتقای سطح دانش جامعه به آحاد مردم و ارگان ها معرفی می کنند.