چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵

گفتگو با برگزیدگان هفته کتاب نهاد در سال ۱۴۰۰/ ۵

کیفیت درسی و رفتاری دانش‌آموزان عضو کتابخانه با سایرین انکارناپذیر است

فرزانه نصیری، کتابدار کتابخانه عمومی علوی روستای یوسف‌آباد زنجان

کتابدار کتابخانه عمومی علوی با تأکید بر نقش محوری این کتابخانه در روستای یوسف‌آباد، ویژگی‌های مطلوب و متفاوت دانش‌آموزان عضو کتابخانه در روخوانی، کیفیت درسی و موارد اخلاقی و رفتاری نسبت به سایرین را از مزیت‌های چشمگیر کتابخانه به عنوان تنها مرکز فرهنگی در این منطقه عنوان کرد.

فرزانه نصیری، کتابدار کتابخانه عمومی علوی روستای یوسف‌آباد زنجان و یکی از منتخبین در بخش کتابخانه نهادی (کتابخانه روستایی) برگزیده در سال ۱۴۰۰، در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به ویژگی‌های این کتابخانه بیان داشت: کتابخانه ما اگرچه پذیرای تمامی گروه‌های سنی است اما به دلیل ویژگی‌ها اجتماعی و دغدغه‌های اقتصادی روستائیان، اغلب میزبان اعضای کودک و نوجوان است. از آنجا که یوسف‌آباد روستایی مذهبی و در عین‌حال سنتی است، بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و جنبی کتابخانه با محوریت مناسبت‌های مذهبی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: از تمرین برای اجرای تعزیه‌خوانی و کلاس‌های نهج‌البلاغه‌ گرفته تا روخوانی و تفسیر قرآن‌کریم و جلسات بسیج؛ برنامه‌هایی هستند که در این کتابخانه به عنوان تنها مرکز فرهنگی روستا برگزار می‌شود.

این کتابدار با اشاره به تلاش‌هایش برای عدم توقفِ بخشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه در دوران همه‌گیری کرونا، عنوان کرد: فضای مجازی یکی از معدود امکان‌هایی بود که به ما کمک می‌کرد ارتباط‌مان را با بخش قابل‌توجهی از اعضاء حفظ کنیم. از همان روزهای نخست تعطیلی در تمام پیام‌رسان‌های پرکاربرد حساب کاربری ایجاد کردیم تا محدودیتی از لحاظ دسترسی پیش‌روی ما نباشد.

وی افزود: پس از نصب اطلاعیه‌ بر درب کتابخانه و با همکاری خانه بهداشت و بسیج روستا موفق شدیم بیشتر اعضاء را از برنامه‌های جدید کتابخانه در فضای مجازی آگاه و متعاقبش با آنها ارتباط برقرار کنبم. در شروع فعالیت‌های مجازی، کتاب‌های متنوعی را به مخاطبان معرفی می‌کردیم و رفته‌رفته نیز با همراه شدن بیشتر آنها، نشست‌های مجازی کتاب‌خوان، جمع‌خوانی و برنامه‌های ویژه مناسبت‌های مذهبی را برگزار کردیم.

کیفیت درسی و رفتاری دانش‌آموزان عضو کتابخانه با سایرین انکارناپذیر است

نصیری، فضای مجازی را امکانی کلیدی در جلوگیری از توقف فعالیت‌های این کتابخانه دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت در فضای مجازی در کنار تمام مزیت‌ها و فواید پرشماری که برای کتابخانه و اعضای آن داشت، باعث شد تا فعالیت‌ها و تلاش‌ها ما در کتابخانه نیز بیش از پیش دیده شود.

این کتابدار با اشاره به انتخاب کتابخانه علوی به عنوان یکی از کتابخانه‌های برتر نهادی در سال ۱۴۰۰ گفت: برگزیده شدن در کشور واقعاً احساس خوشایند و در عین‌حال عجیبی است؛ با اینکه علی‌رغم تعطیلی کتابخانه اولویت اصلی زندگی‌ام در یکسال گذشته همچنان این مرکز فرهنگی بود اما انتظار این میزان از توجه و لطف را نیز نداشتم.

وی افزود: حالا و پس از برجسته شدن نام کتابخانه ما در سطح کشوری، نه‌تنها من که تمامی اعضای کتابخانه نیز خوشحال و پرانگیزه شده‌ایم. ذوق و شوق اعضای کودک و نوجوان پس از این برگزیده شده و تماشای تصاویر و برنامه‌هایی که با حضور آنها در فضای مجازی برگزار شده مضاعـف و به عاملی مهم برای افزایش مشارکت و همراهی‌شان با کتابخانه مبدل شده است.

کتابدار کتابخانه عمومی علوی باز شدن دوباره کتابخانه و بازگشت اعضاء به آن را دمیده شدن دوباره طراوت به این مرکز فرهنگی عنوان کرد و گفت: تنها پس از مدت کوتاهی از بازگشایی کتابخانه به روال سابق‌مان بازگشتیم و با شور و اشتیاق زایدالوصف بچه‌ها توانستیم نشست‌های مستمر و روزانه قصه‌گویی و سایر برنامه‌های فرهنگی و مذهبی‌مان را مجدداً دایر و برقرار کنیم.

نصیری در پایان با تأکید بر نقش محوری کتابخانه علوی در روستای یوسف‌آباد یادآور شد: نقش پررنگ کتابخانه و فعالیت‌های آن را از بازخورد مدارس به وضوح متوجه می‌شویم؛ زمان‌هایی که معلمان در مواجهه با من عنوان می‌کنند که دانش‌آموزانِ عضو کتابخانه از لحاظ روخوانی، کیفیت درسی و موارد اخلاقی و رفتاری، تفاوتی به مراتب آشکار با سایرین دارند.

کیفیت درسی و رفتاری دانش‌آموزان عضو کتابخانه با سایرین انکارناپذیر است

کیفیت درسی و رفتاری دانش‌آموزان عضو کتابخانه با سایرین انکارناپذیر است