دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶

 همزمان با دهه فجر؛

عصر شعر انقلاب به همت محفل ادبی زرینه برگزار شد

زرینه

به مناسبت دهه فجر، عصر شعر انقلاب به همت محفل ادبی زرینه شهرستان میاندوآب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی، به همت محفل ادبی زرینه عصر شعر به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور غلامرضا امامعلی زاده، شاعر و دبیر محفل ادبی؛ اسدلله انواری، حافظ شناس و شاعر؛ مهرانگیز توحیدی، دبیر آموزش و پرورش و شاعر؛ راضیه فارسی، شاعر جوان و چند تن از مدعوین و علاقه مندان به حوزه شعر و ادبیات در کتابخانه شهید مهدی باکری میاندوآب برگزار شد.

غلامرضا امامعلی زاده، دبیر محفل ادبی با اشاره به اینکه شاعران همواره از پیشروان ادبیات پایداری و مقاومت بودند، گفت: در طول تاریخ هر گاه ظلم به حداکثر رسیده است، بیان به عنوان یکی از قوی ترین سلاح های مبارزه به میدان آمده و در این بین جایگاه ادبیات و شعر در عرصه متون مقاومت انکار ناشدنی است.  

امامعلی زاده، ضمن اشاره به اشعار مقاومت سده های پیشین، آثار ادبی تولید شده در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی را درخور توجه دانست و افزود: ادبیات انتقادی از دوران بهار و ایرج میرزا گرفته تا سروده های انقلابی قیصر امین پور، علی معلم دامغانی، علیرضا قزوه و حسین منزوی خط سیری رو به جلو داشته و همواره غنی از مفاهیم مقاومت و پایداری بوده است که شاعران جوان و امروزی می توانند آن را الگویی برای خود قرار دهند.

اسدالله انواری، حافظ شناس و شاعر با اشاره به منزوی بودن ادبیات ایران در جهان، گفت: شیرینی زبان سعدی، عمق اشعار حافظ و معنویت نهادینه شده در ابیات مولوی برای هر خواننده ایرانی و غیر ایرانی غیرقابل انکار است. این در حالی است که ما فرانسه را پیشرو ادبیات و فن سخنوری می شناسیم.

ایشان با بیان اینکه شعر ایران مظلوم است، مطالعه آثاری مانند «در خلوت شهریار» را در راستای شناخت تاریخ ادبیات ایران مهم قلمداد کرد.

مهرانگیز توحیدی، دبیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم حمایت از شاعران جوان و دانش آموزان انقلابی در جهت پرورش حس شعری و ادبی گفت: در مدارس با دانش آموزان با استعدادی مواجه می شویم که قلم رسایی برای نگارش افکار و بیان شعرگونه احساس خود دارند، با این وجود این دانش آموزان اغلب به درستی شناسایی نشده و زمینه های لازم برای پرورش این استعداد در آن ها فراهم نمی شود.

گفتنی است، خوانش اشعار انقلابی و وطن دوستانه به زبان ترکی و تحلیل تصنیف «راز دل» از عارف قزوینی از سایر برنامه های این نشست بود.