یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸

بهار کتابخانه‌های عمومی به روایت مدیران‌کل استانی نهاد

صادقی: کتاب و کتابخوانی مهم‌ترین و اثرگذارترین عناصر در توسعه فرهنگی هستند

صادقی

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، کتاب و کتابخوانی را علی‌رغم گسترش فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، مهم‌ترین و اثرگذارترین عناصر در توسعه فرهنگی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، ایرج صادقی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در یادداشتی فرارسیدن سال ۱۴۰۱ و آغاز قرن جدید را تبریک گفت.

متن پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است.

مقام معظم رهبری مدظله العالی

کتاب موهبتی الهی است که اندیشه بشری را از روزگاران گذشته به امروز و آیندگان ارزانی می‌کند. کتاب و کتابت امری قدسی و آسمانی است و فرهنگ و تاریخ شکوهمند ایران اسلامی با آثار مکتوبِ ارزشمند علما، دانشمندان و مفاخر علمی و ادبی به اعتلا رسیده است. حاصل تلاش های علمی و دستاوردها و تجربه‌های بشری سوار بر مرکبِ کتاب از دل تاریخ گذر کرد به دست مردم روزگاران پسین رسید. در دوران حاضر نیز با وجود گسترش فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و شبکه‌های مجازی، همچنان کتاب عنصری مهم و اثرگذار در توسعه فرهنگی کشورها است. بنابراین ارج نهادن به کتاب و کتابخوانی ضرورتی غیرقابل انکار است که همدلی، هم‌افزایی و مشارکت آحاد مردم، مسئولان و سازمان‌های فرهنگی در تمرکزبخشی و برنامه‌ریزهای هدفمند در این خصوص می‌تواند زمینه‌ساز رشد و بالندگی جامعه را فراهم آورد.

بی‌تردید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان تنها نهاد تخصصی حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور، سهم بسزایی در این زمینه دارد. در حال حاضر بیش از ۳۶۰۰ کتابخانه عمومی در کشور آماده ارائه خدمات کتاب‌محور به آحاد مردم است و در سال های اخیر کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک مرکز و پایگاه فرهنگی مرجع و ملجأ علاقمندان به فرهنگ و ادب و علم بوده‌اند.

اینجانب در آستانه سال نوی شمسی و ورود به قرن جدید، ۱۷ اسفندماه، هجدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی را به ملت شریف ایران، کتابداران فرهیخته و کتاب‌دوستان فرزانه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. امید دارم که با همت همه‌ی فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی، در قرن جدید نیز روز به روز و سال به سال شاهد شکوفایی و توسعه شاخص های فرهنگی ایران عزیزمان باشیم.

لازم به ذکر است که استان زنجان نیز با ۱۰۰ کتابخانه عمومی در سال ۱۴۰۰، اقدامات ارزنده‌ای در ارائه خدمات کتاب‌محور به مردم شریف داشته است؛ از آن جمله می‌توان به اجرای طرح پیک کتاب، عضویت سراسری، جشنواره رضوی، مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، خدمات مرجع مجازی و ... اشاره کرد.

در پایان ضمن سپاس بی‌کران از الطاف خداوندی که توفیق خدمت در چنین عرصه‌ی مقدسی را برای ما و همه فعالان حوزه کتاب را میسر کرد، بر خود فرض می‌دانم که از اهتمام و مساعی مخلصانه کتابداران تلاشگر استان کمال تشکر و امتنان خود را اعلام دارم.