چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴

همراه با آیین رونمایی از هفت عنوان کتاب در حوزه ادبیات دفاع‌مقدس؛

نشست تخصصی کتاب‌خوان مطالعات دفاع‌مقدس و فرهنگ ایثار و مقاومت برگزار شد

نشست تخصصی کتاب‌خوان مطالعات دفاع‌مقدس در قم

همزمان با هفته گرامیداشت دفاع‌مقدس؛ نشست تخصصی کتاب‌خوان تخصصی مطالعات دفاع‌مقدس و فرهنگ ایثار و مقاومت قم به همراه رونمایی از 7 اثر در حوزه ادبیات دفاع‌مقدس و آیین تجلیل از نویسنده کتاب «زندان الرشید» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، نشست تخصصی کتاب‌خوان تخصصی مطالعات دفاع‌مقدس و فرهنگ ایثار و مقاومت، آیین تجلیل از حجت‌الاسلام والمسلمین بهداروند نویسنده کتاب «زندان الرشید» و رونمایی از 7 اثر در حوزه ادبیات دفاع‌مقدس توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم و مشارکت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معصومه ظهیری مشاور استاندار و مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده، حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعطاءالهل جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم، فرشته دیبایی معاون فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و خانواده‌‍های معزز شهدا و جانبازان در سالن اجتماعات غدیر برگزار شد.

در این نشست پنج تَن از اساتید و نویسندگان حوزه ادبیات دفاع‌مقدس به معرفی و ارائه کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

«فراتر از رویداد (8سال دفاع‌مقدس 8 موضوع راهبردی» نوشته مهدی فندرسکی / ارائه توسط: غلامرضا بابایی‌اصل (استاد دانشگاه و کارشناس ارشد عقیدتی سیاسی علوم‌سیاسی استراتژیک‌ دفاعی)

کتاب «فراتر از رویداد» از یک طلیعه و شش فصل تشکیل شده، نگارنده این مجموعه کوشیده است تا برخی از این شبهات، سؤالات و ابهامات را در قالب محورهای هشت گانه مورد بررسی قرار دهد و نمونه‌ای هرچند کوچک از این رویکرد را تقدیم اندیشمندان و محققان عرصه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس کند.

«زندان الرشید» نوشته: محمدمهدی بهداروند / ارائه توسط: نویسنده کتاب (استاد دانشگاه و دکتری علوم‌سیاسی و جامعه‌شناسی)

کتاب «زندان الرشید» بیانگر خاطراتی از سردار گرجی‌زاده است که در آن به افشا نکردن فرماندهی خود بر قرارگاه سپاه ششم می‌پردازد. موضوعی که برملا شدن آن بدترین شکنجه‌های عراقی‌ها را برای این فرمانده به همره داشته است. این امر باعث انتقال گرجی‌زاده به «زندان الرشید» مخوف‌ترین زندان عراقی‌ها شد و این فرمانده هشت سال از اسارت خود را در این زندان گذراند.

«آن بیست و سه نفر» نوشته احمد یوسف‌زاده / ارائه توسط: رضا نوروزیان (استاد دانشگاه و کارشناس‌ارشد مدیریت امور دفاعی و سیاسی)

در تقریظی که مقام معظم رهبری بر این کتاب نوشته‌اند، آمده است: «در روزهای پایانی 93 و آغازین 94 با شیرینی این نوشته شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم‌سال و پرهمت گذراندم. به این نویسنده خوش‌ذوق و به آن بیست و سه نفر و به‌دست قدرت و حکمتی که همه این زیبایی‌ها، پرداخته سرپنجه معجزه‌گر اوست درود می‌فرستم و جبهه سپاس بر خاک می‌سایم. یک بار دیگر کرمان را از دریچه این کتاب، آن‌چنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت‌رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم.»

«سی پرسش، سی پاسخ (پیرامون هشت سال دفاع‌مقدس)» نوشته سیدمهدی هاشمی / ارائه توسط: نویسنده کتاب (استاد دانشگاه و کارشناس‌ارشد جغرافیای سیاسی)

کتاب با پرسشی اسای آغاز می‌شود: ریشه‌ها و زمینه‌های آغاز جنگ تحمیلی چه بود؟ نویسنده پس از این طرح سؤال به سابقه تاریخی روابط و اختلافات مرزی ایران و عراق، اختلافات مذهبی، اختلافات مرزی پرداخته و سپس به سئوالات و شبهاتی در مورد چرایی و چگونگی وقوع جنگ هشت ساله بین ایران و عراق و همچنین علل پذیرش قطع‌نامه 598 و مفاد قرارداد 1975 الجزایر پرداخته شده است.

«کام دادا: مجموعه خاطرات دفاع‌مقدس» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل نورانی / ارائه توسط: نویسنده کتاب

کتاب کام دادا در قالب طنز و به زبانی ساده و شیوا به بیان خاطرات و زندگی شهدا در دوران 8 سال دفاع‌مقدس پرداخته. در بخشی از کتاب آمده است: «از آغاز عملیات در پشت خاکریز تجمع کرده بودیم. نقل و انتقال و اجتماع چند گردان نیرو در پشت خاکریز در روز روش می‌توانست دشمن را به منطقه حساس کند و عملیات مهم آزادسازی مهران را با خطر لو رفتن مواجه کند.. همه فرماندهان نگران این مسئله بودند و این نگرانی را می‌شد از تذکرات مدام‌شان به نیروها برای سکوت مطلق و عدم تحرک دریافت.»

در بخش دیگری از این نشست؛ از هفت عنوان کتاب در حوزه ادبیات دفاع‌مقدس رونمایی به عمل آمد و از حجت‌الاسلام والمسلمین بهداروند نویسنده کتاب زندان الرشید نیز تقدیر و تجلیل شد. در پایان نیز حاضرین از نمایشگاه یادبود شهدای انقلاب اسلامی دیدن کردند.

گفتنی است نشست‌های تخصصی کتاب‌خوان از سلسله نشست‌هایی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال 1395 به عنوان «سال خواندن» با هدف اشاعه آگاهی‌های تخصصی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در موضوعات مختلف برگزار می‌کند.