دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

مصطفی محدثی‌خراسانی در حاشیه نخستین شب‌شعر مدافعان حرم:

شعر مدافعان حرم امتداد شعر دفاع مقدس است

محدثي

مصطفی محدثی‌خراسانی درباره اشعاری با موضوع مدافعان حرم گفت: شعری که برای مدافعان حرم سروده می‌شود، امتداد شعر دفاع مقدس است و به عقیده من این جریان می‌تواند خونی تازه‌ای را در رگ‌های فضای ادبی کشور جریان بدهد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مصطفی محدثی‌خراسانی در حاشیه برگزاری شب‌شعر مدافعان حرم، با اشاره به تعرف خود از شعر عاشورایی گفت: تلقی برخی افراد از شعر عاشورایی وجود اصطلاحات عاشورایی و اختصاص موضوع شعر به واقعه کربلا است؛ اما به عقیده من در این نوع شعر، نقش موضع مهم‌ و پررنگ‌تر از موضوع است.

وی تأکید کرد: شعری در اوج خواهد بود که دارای موضوع و موضع عاشورایی باشد و به حماسه حسینی و تأثیرات این حماسه بر ظلم‌ستیزی و رستگاری نوع بشر اختصاص داشته باشد.

محدثی‌خراسانی با بیان اینکه پیوند عمیقی میان فرهنگ عاشورا، فرهنگ شهادت‌طلبی در جریان انقلاب و دفاع مقدس و مدافعان حرم وجود دارد، گفت: فرهنگ عاشورا، فرهنگ شهادت و ایثار است. سرچشمه و سرمشق فرهنگ ایثار هم حماسه حسینی است. آنچه موجب شد تا این حماسه شکل بگیرد، گذشتن از جان و زندگی توسط امام حسین(ع) بود. درک واقعیت‌های این حماسه بود که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به تأسی از سیدالشهدا(ع) با دست خالی در برابر جهان ظلم ایستادگی کردیم.

وی با اشاره به تولد دوباره شعر عاشورایی در جریان دفاع مقدس ادامه داد: میراث انقلاب برای شعر آئینی و عاشورایی بی‌نظیر است و با اشعار طول تاریخ شعر عاشورایی برابری می‌کند. در جریان دفاع مقدس، افق‌های تازه‌ای به شعر عاشورایی گشوده شد و بخش‌های مغفول مانده حماسه حسینی مورد توجه قرار گرفت.

محدثی‌خراسانی، افزود: حالا بعد از گذشت سال‌ها از حماسه‌آفرینی رزمندگان‌مان در دفاع مقدس نسلی با عنوان مدافعان حرم وارد میدان نبرد شده‌اند که خونی تازه در حماسه و ایثار دمیده‌اند.

به گفته این شاعر آیینی شعرهایی که با موضوع این مدافعان حرم سروده می‌شوند، امتداد شعر دفاع مقدس است و مجال مغتنمی برای خانه‌تکانی و نو شدن فضای شعر انقلاب و دفاع مقدس ایجاد کرده است.

این شاعر با اشاره به پشتوانه غنی فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برگزاری شب‌شعر ویژه مدافعان حرم، تصریح کرد: برای تأثیرگذاری بیشتر شعر مدافعان حرم نیاز به ایجاد یک ستاد مرکزی برای تمرکز بر فعالیت‌هایی از این دست داریم. مسلماً این ستاد از موازی‌کاری‌های ضعیف پیشگیری خواهد کرد.