یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶

نویسنده و عضو هیأت علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بجنورد:

تفکر و اندیشه حاصل از کتابخوانی در جهان مدرن ضروری است

از تبار قلم

دومین ویژه برنامه «از تبار قلم» در خراسان شمالی با تجلیل از نویسنده استانی مجتبی مجرد و با حضور مسئولان و چهره های فرهنگی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان شمالی، در ادامه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توجه به اهمیت و ارج‌گذاری به نویسندگان و اهالی فرهیخته دانش و نخبگان کشور، ویژه برنامه «از تبار قلم» در استان خراسان شمالی با حضور مهدی آریان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، حجت الاسلام سرشته معاونت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، فرهاد آقا بیگی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جعی از نویسندگان، شاعران و ناشران استان برگزار شد.

تفکر و اندیشه حاصل از کتابخوانی در جهان مدرن ضروری است


مهدی آریان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی در ابتدای این مراسم ضمن تبریک دهه امامت و ولایت، بیان داشت: یکی از مهمترین سیاست های کاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور این است که کتابخانه تنها محلی برای امانت کتاب نباشد بلکه به یک پایگاه علمی، آموزشی و فرهنگی تاثیرگذار در جامعه تبدیل شود.
 آریان با تاکید بر لزوم انسجام و حمایت همه جانبه برای آشتی دوباره مردم با کتاب، افزود: بخش کودک در تمامی کتابخانه های عمومی استان فعال است تا فرزندان این مرز و بوم از سنین پایین دوستی و مودت با کتاب داشته باشند.
آوی همچنین گفت: تلاش داریم پیوند بین اهل قلم و نویسندگان استان با اداره‌کل کتابخانه ها و کتابخانه های عمومی استان ایجاد و گسترش یابد چرا که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مستلزم انسجام و توجه اقشار مختلف جامعه و مسئولان است.

تفکر و اندیشه حاصل از کتابخوانی در جهان مدرن ضروری است


در ادامه این برنامه حجت الاسلام سرشته معاونت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با بیان اینکه سوگند خداوند در قرآن کریم به قلم، بیانگر قداست و اهمیت قلم و والایی جایگاه صاحبان قلم است، افزود: علم و قلم دو گزاره مهم و با ارزش در دین مبین اسلام است.
حجت الاسلام سرشته با اشاره به برتری جوهر قلم عالم بر خون شهید گفت: شهید با رشادت و جانفشانی مانع پیروزی و تسلط دشمنان و موجب دفاع از وطن می شود اما نتیجه قلم خدمت به انسان و جهان هستی است و موجب رشد و تعالی انسان می شود.

تفکر و اندیشه حاصل از کتابخوانی در جهان مدرن ضروری است


مجتبی مجرد نویسنده و عضو هیأت علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بجنورد نیز در این مراسم ضمن تقدیر از رویکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور در برگزاری ویژه برنامه های «از تبار قلم» در همه استان های کشور، بیان داشت: ما امروز میراث دار بزرگان ادبیات فارسی هستیم که سالیان سال از عمر خود را صرف رشد و تعالی این مقوله کرده اند.
مجرد افزود: امروزه با توسعه و گسترش صنعت چاپ شاهد انتشار نسخه های زیادی از یک کتاب هستیم و این در حالی است که در گذشته به دلیل نگارش دستی زمان طولانی باید صرف تهیه یک نسخه از کتاب می شد.
وی با بیان اینکه به رغم بروز حوادث مختلف طبیعی و غیر طبیعی در حال حاضر ما دارای بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه خطی اسلامی در ۱۱۰ کشور جهان هستیم، تصریح کرد: امروزه نسخ خطی بزرگترین رایزن های فرهنگی ما هستند که به عنوان یکی از شگفتی های بزرگ فرهنگ ایرانی اسلامی جهانیان در برابر آن سر تعظیم فرود آورده اند.
مجرد با تاکید بر اینکه باید نگهدار این میراث کهن و عظیم باشیم، افزود: اگر بخواهیم تبار اهل قلم را بیشتر بشناسیم باید به سراغ شخصیت هایی برویم که بدون هیچ چشمداتی تمام عمر خود را صرف این مسیر کرده اند.
مجتبی مجرد خواندن کتاب را یک مسئله فرهنگی دانست و با بیان اینکه امروز انتقال دانش در مسیر رسانه های سمعی بصری گرفته و نسل امروز بومی این رسانه ها است، گفت: به رغم اینکه امروز امکانات زیادی برای خواندن کتاب وجود دارد اما کتابخوان کمتر شده است چرا که نسل جدید با پیروی از قاعده کم کوشی به دنبال فهم مطالب کتاب ها از طریق سمعی و بصری است که به دیدگاه بنده کافی نیست چرا که این ارتباط یک سویه است اما ارتباط بین انسان و کتاب دو سویه است.
مجرد افزود: ماهیت جهان مدرن پرشتاب است و ما باید با پذیرش این تغییر و شدن با بهره مندی از روش های خلاقانه، تفکر و اندیشیدن حاصل از کتابخوانی را وارد این فضا کنیم.
گفتنی است، این نشست با اهدای لوح مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به مجتبی مجرد، نویسنده ای از خطه خراسان شمالی و تجلیل از خدمات ادبی وی پایان یافت. همچنین از خدمات، رسول فخر قاسمی دبیر محافل ادبی استان و رضا ایزانلو کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه ها و مسئول محافل ادبی در خراسان شمالی قدردانی شد.

تفکر و اندیشه حاصل از کتابخوانی در جهان مدرن ضروری است

تفکر و اندیشه حاصل از کتابخوانی در جهان مدرن ضروری است

تفکر و اندیشه حاصل از کتابخوانی در جهان مدرن ضروری است