دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷

همزمان با دومین دوسالانه قصه‌گویی؛

نشست «مهارت‌افزایی قصه‌گویی» در آذربایجان غربی برگزار شد

مهات افزایی قصه گویی

نشست «مهارت‌افزایی قصه‌گویی» با عنوان «خوب قصه بگوییم، قصه خوب بگوییم» در آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، همزمان با دومین دوسالانه قصه گویی و در راستای مهارت افزایی کتابداران، نشست «مهارت افزایی قصه گویی» با عنوان «خوب قصه بگوییم، قصه خوب بگوییم» ویژه کارکنان این اداره کل با حضور فاطمه محمودی و پریسا علیزاده، مدرس قصه گویی طی دو روز متوالی در بستر فضای مجازی برگزار شد.

نشست «مهارت افزایی قصه گویی» در آذربایجان غربی برگزار شد

فاطمه محمودی، مدرس قصه گویی در این نشست با اشاره به اهمیت و اهداف قصه گویی اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم شیوه قصه گویی را برای هدایت انسان ها انتخاب کرده است که این نشان دهنده اهمیت و جایگاه والای قصه گویی است.

وی در ادامه توضیحاتی پیرامون قصه گویی صحنه ای ارائه داد و گفت: مقدمه خوب، از مهم ترین ملزومات قصه‌گویی است و زمینه ورود به قصه را فراهم می کند؛ مقدمه باید کوتاه بوده و مخاطب را جذب کند. پایان قصه نیز باید در راستای مقدمه آن باشد.

این مدرس، تعامل با مخاطبین، تقسیم نگاه، استفاده از اعضای بدن و بداهه گویی را از ترفندهای قصه گویی عنوان کرد و گفت: قصه گو باید پاسخ های مناسبی برای سؤالات پیش بینی نشده مخاطبین داشته باشد.

وی همچنین تصریح کرد: استفاده از قابلیت های فرهنگی و لهجه محلی نیز موجب جذابیت قصه می شود؛ اما، استفاده از لهجه محلی مشروط بر این است که ترجمه آن در مکالمات بعدی قید شده و برای تمام مخاطبین قابل فهم باشد.

نشست «مهارت افزایی قصه گویی» در آذربایجان غربی برگزار شد

پریسا علیزاده، مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز مفاهیم پایه قصه‌گویی و مراحل آن را تشریح کرد و اظهار داشت: گام اول در قصه گویی انتخاب قصه است؛ که باید متناسب با شخصیت و روحیات قصه گو و بدیع و تازه باشد.

علیزاده ادامه داد: پس از انتخاب قصه  باید آن را بازنویسی، تعدیل و ویرایش کرد تا بتوانیم ساختار منسجمی را برای آن طراحی کنیم؛ بومی سازی، اشاره به آداب و رسوم منطقه و ایجاد بخش های تعاملی آن را جذاب و نشاط انگیز می کند.

وی با بیان فنون قصه گویی تصریح کرد: میمیک صورت، لحن، تن صدا و تمامی حرکات از قبیل دویدن، نشستن، اخم کردن و .... باید هدفمند بوده و متناسب با محتوای قصه و در راستای ارائه بهتر آن باشد.

وی در پایان تأکید کرد: بهتر است در پایان قصه از مستقیم گویی پرهیز کرد و با لحن صدا و سایر ابزارها به صورت غیر مستقیم پایان قصه را اعلام کرد.

نشست «مهارت افزایی قصه گویی» در آذربایجان غربی برگزار شد

نشست «مهارت افزایی قصه گویی» در آذربایجان غربی برگزار شد