یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱

مدرس مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی مطرح کرد؛

افزایش اثربخشی و تأثیرگذاری کتابداران با توسعه مهارت‌های اطلاع‌یابی

رسول زوارقی عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی

رسول زوارقی، مدرس مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی، توسعه مهارت های اطلاع یابی را عامل افزایش اثربخشی و تاثیرگذاری کتابداران در بین جامعه کاربران عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه عمومی آذربایجان شرقی، رسول زوارقی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز در خلال برگزاری دوره حضوری مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی به عنوان مدرس سرفصل مدیریت اطلاعات و دانش شخصی گفت: عموما در دنیای پر از تغییرات شتابان و سریع، علم و مهارت با سرعتی بیش از سایر موارد به طرف غیر روزآمدی سوق پیدا می کند. لذا برگزاری دوره هایی برای توسعه مهارت های اطلاع یابی برای کارمندان و کتابداران ضمن اینکه می تواند آن ها را از حالت روزمرگی بیرون بیاورد منجر به افزایش اثربخشی و تاثیرگذاری کتابداران و حرفه مندان اطلاعاتی در بین جامعه کاربران خود می شود.

زوارقی یکی از وظایف اصلی کتابداران به عنوان حرفه مندان اطلاعاتی را رفع و تامین نیازهای اطلاعاتی کاربرانشان عنوان کرد و افزود: اگر این حرفه مندان اطلاعات با این مهارت های اطلاع یابی که با سرعت فراوانی (هم از نظر مفهومی، هم از نظر فنی و هم از نظر ابزاری) در حال تغییر هستند، آشنایی کافی نداشته باشند، نمی توانند در انجام رسالت ارزشمند خود موفق باشند.

عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز اظهار کرد: در عصر اطلاعات که ارزش و اهمیت اطلاعات بیش از سایر مولفه های این زندگی پیچیده شده است و اطلاعات با چالش های جدی چون افزونگی، هرج و مرج و تکه پارگی اطلاعات روبه رو است، ضروری است که کتابداران و حرفه مندان اطلاعاتی برای رویارویی با این مسائل و چالش ها آمادگی کامل و کافی داشته باشند.

مدرس مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی افزود: در این دوره سعی شد کتابداران با ذخیره ابری، خدمات رومیزی از راه دور Remote Desktop، نحوه ایجاد و بهره گیری از پروفایل های علمی و حرفه ای و موضوعات مشابه آشنا شوند.

رسول زوارقی در پایان گفت: استاد بزرگوار مرحوم دکتر عباس حرّی همیشه می گفتند، کتابداری که کار خود را به نحو احسن انجام داد کار اطلاع رسانی انجام داده است؛ بنابراین می توان گفت که روح و ماهیت کار کتابداری و حرفه مند اطلاعاتی در هر عصر و زمانی اشاعه اطلاعات به صورت گزیده و خاص به کاربر است و صرفا ابزارها، نیازها، و ساختارها است که تغییر می کند.

افزایش اثربخشی و تاثیرگذاری کتابداران با توسعه مهارت های اطلاع یابی