به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور شهریورماه سال جاری برگزار شد. کتابخانه عمومی روستای ده آباد شهرستان نطنز استان اصفهان و صدیقه عبدلی ده آبادی، کتابدار این کتابخانه یکی از میزبانان اجرای این طرح بودند.
صدیقه عبدلی ده آبادی که از ابتدای تأسیس کتابخانه ده آباد، یعنی از سال ۱۳۷۹، کتابدار این کتابخانه بوده است، در معرفی روستا گفت: ده آباد با ۲ هزار نفر جمعیت در ۱۰ کیلیومتری شهر بادرود واقع شده و وجود امام زاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد در ۱۲ کلیلومتری روستا برکات فراوانی دارد و در مناسبت های مختلف مذهبی مراسم ویژه ای در روستا برگزار می شود. خانه تاریخی شیرعلی، کمپ گردشگری متین آباد و اقامتگاه بوم گردی دیاوا از دیگر جاذبه های گردشگری روستای ده آباد است. روستا دارای سه مدرسه است و باوجود کانون فرهنگی مساجد و پایگاه بسیج، کتابخانه پایگاه اصلی برای اجرای برنامه های فرهنگی محسوب می شود.
وی با اشاره به روند انتخاب ۱۲ شرکت کننده برای اجرای طرح باهم بخوانیم، گفت: در دوره نخست طرح باهم بخوانیم، اشتیاق بچه ها باعث شد برای اجرای طرح دو گروه انتخاب کنیم و جایزه گروه دوم را خودمان تأمین کردیم. اما امسال متأسفانه، باوجود تعامل با ارگان ها، نتوانستیم جوایز بیشتری فراهم کنیم. به این ترتیب پس از انتشار فراخوان ۱۲ نفر اولی که داوطلب شرکت در طرح بودند، انتخاب شدند.
عبدلی با اشاره به موضوعات منابع در ۶ حوزه علمی، مهارتهای رفتاری، هویت انسانی، دین، تفکر نقّاد و بینش سیاسی، در خصوص محبوبترین موضوعات شرکتکنندگان کتابخانه عمومی ده آباد، گفت: کتاب های علمی، از موضوعات مورد علاقه کودکان و نوجوانان بود تا جایی که دو جلسه به انجام کارهای عملی و ساخت کاردستی اختصاص پیدا کرد. کتاب «پرواز کن، پرواز» اثر کریستوفر گریگوروسکی ترجمه محسن چینی فروشان در حوزه تفکر نقاد و «گل عزیز نرگس» اثر جعفر ابراهیمی در حوزه دین نیز از منابع محبوب در کتابخانه ما بود. از میان شیوه های مطالعه هم، بلندخوانی روش مورد علاقه شرکت کنندگان کتابخانه ده آباد بود و جمع خوانی از آنجا که آن ها را گروه بندی و از هم جدا می کرد، چندان مورد استقبال واقع نشد.
وی با اشاره به خاطرات شیرینی که در جریان اجرای طرح، شکل گرفت، گفت: حضور دهیار، رئیس شورای روستا و خانواده ها به نشست های ما رونق می داد. مدیر مدرسه و معلم روستا نیز چندین بار در نشست ها حضور یافتند و این امر باعث دلگرمی بچه ها بود. در بین شرکت کنندگان، کودک ۸ ساله ای بود که در خواندن ضعف داشت و دیگران مخالف حضورش بودند اما از آنجا که از اولین نفرات داوطلب شرکت در طرح بود، امکان حذف او وجود نداشت. خوشبختانه در جریان برگزاری جلسات و رقابت با دوستانش، توانایی این کودک در خواندن روز به روز بهتر و بهتر شد تا جایی که در انتهای طرح والدین و معلم وی از ما قدردانی کردند.
عبدلی خواستار تداوم اجرای طرح با هم بخوانیم شد و گفت: برای اجرای بهتر طرح، پیشنهاد من این است که «باهم بخوانیم» مهرماه، همزمان با سال تحصیلی اجرا شود. علاوه بر این، در نظر گرفتن موضوعات جدید در هر دوره، در نظر گرفتن کمک مالی برای اداره جلسات و انجام پذیرایی و بهتر شدن جوایز، قطعا به استقبال بیشتر از این طرح می انجامد.