چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳

گفت‌وگو با کتابداران طرح «با هم بخوانیم»/ ۶

شیرینی «باهم بخوانیم» تماشای اثرگذاری مطالعه در زندگی شرکت کنندگان بود

با هم بخوانیم

بهناز میرزایی هداوند، مسئول کتابخانه شیخ کلینی روستای کلین، شیرینی اجرای طرح «باهم بخوانیم» را تماشای اثرگذاری مطالعه در زندگی عملی شرکت کنندگان دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور شهریورماه سال جاری برگزار شد. کتابخانه عمومی شیخ کلینی روستای کلین در شهر پاکدشت استان تهران و بهناز میرزایی هداوند، مسئول این کتابخانه یکی از میزبانان اجرای این طرح بودند.

بهناز میرزایی هداوند که از سال ۱۳۹۵ مسئول کتابخانه روستایی شیخ کلینی است، در توصیف شرایط و موقعیت روستا، اظهار داشت: روستای کلین با جمعیت کمتر از ۲ هزار نفر دارای وسعت زیاد و خانه های پراکنده است. پایگاه بسیج و مدرسه ابتدایی و راهنمایی تنها مکان های فرهنگی روستا بوده و کتابخانه شیخ کلینی مرکزیت فرهنگی دارد؛ در حال حاضر کتابخانه دارای ۱۸۰ عضو فعال است که بیشتر آن ها کودکان و نوجوانان هستند.

وی با اشاره به روند انتخاب شرکت کنندگان برای اجرای دوره دوم طرح باهم بخوانیم، گفت: در دور نخست باهم بخوانیم، شرکت کنندگان را از میان پسرهای عضو کتابخانه انتخاب کردم و این بار نوبت دختران بود. فرایند انتخاب شرکت کنندگان بر اساس شناختی که در این سال ها به دست آوردم، انجام شد و از آنجا که اجرای طرح ۱۲ هفته طول می کشید، معیار من انتخاب بچه های مشتاقی بود که عموما برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی تمایل دارند و به کتابخانه رفت و آمد می کنند.

شیرینی «باهم بخوانیم» تماشای اثرگذاری مطالعه در زندگی شرکت کنندگان بود

میرزایی با اشاره به موضوعات منابع در ۶ حوزه علمی، مهارت‌های رفتاری، هویت انسانی، دین‌، تفکر نقّاد و بینش سیاسی، در خصوص محبوب‌ترین موضوعات شرکت‌کنندگان کتابخانه عمومی شیخ کلینی، گفت: علم و تفکر نقاد از حوزه های مورد علاقه بچه ها بود. «اسرار طبیعت»، «پرواز کن، پرواز» و «جای او خالی»، بسیار مورد توجه قرار گرفت. جدای از این، بچه ها به انجام کارهای عملی از جمله ساخت کاردستی علاقه نشان می دادند. شیوه مطالعه مورد علاقه آن ها هم، جمع خوانی بود و مطالعه کتاب به صورت گروهی و بحث و تبادل نظر درباره موضوع، به نوعی به اشتراک گذاری تجربه بود.

شیرینی «باهم بخوانیم» تماشای اثرگذاری مطالعه در زندگی شرکت کنندگان بود

شیرینی «باهم بخوانیم» تماشای اثرگذاری مطالعه در زندگی شرکت کنندگان بود

وی با اشاره به خاطرات شیرینی که در جریان اجرای طرح، شکل گرفت، گفت: شیرینی «باهم بخوانیم» تماشای اثرگذاری مطالعه در زندگی عملی شرکت کنندگان بود. بعد از مطالعه کتاب «پرواز کن، پرواز» بود، یکی از شرکت کنندگان که در منزل از گنجشکی در قفس نگهداری می کرد به کتابخانه آمد و گفت با بیان جمله ای از کتاب در گوش پرنده (زمین جای تو نیست)، او را به طبیعت برگردانده است. رضایت خانواده های شرکت کنندگان، دیگر خاطره شیرینی بود که ماندگار شد. یکی از شرکت کنندگان ما کمی لکنت زبان داشت و اوایل از اظهار نظر در جمع خجالت می کشید. حضور منظم در جلسات باهم بخوانیم و همکاری در اجرای برنامه ها، در رفع مشکل او اثرگذار بود و در پایان طرح، مادرش از این موضوع خشنود و قدردان بود.

شیرینی «باهم بخوانیم» تماشای اثرگذاری مطالعه در زندگی شرکت کنندگان بود

شیرینی «باهم بخوانیم» تماشای اثرگذاری مطالعه در زندگی شرکت کنندگان بود

شیرینی «باهم بخوانیم» تماشای اثرگذاری مطالعه در زندگی شرکت کنندگان بود

میرزایی همچنین حضور رئیس اداره کتابخانه های عمومی پاکدشت در جلسه جمع خوانی کتاب «جای او خالی» و صحبت بچه ها از شهدای روستا، را خاطره ای به یاد ماندنی دانست.

وی خواستار تداوم اجرای طرح باهم بخوانیم در تعطیلات تابستان شد و گنجاندن کتاب هایی با قابلیت کار عملی از جمله کاردستی و جوایز متنوع را باعث استقبال بیشتر کودکان و نوجوانان از این طرح دانست.

شیرینی «باهم بخوانیم» تماشای اثرگذاری مطالعه در زندگی شرکت کنندگان بود