به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور شهریورماه سال جاری برگزار شد. کتابخانه عمومی فردوسی روستای طارند بالا در شهر پیشوا استان تهران و سکینه الیکائی، مسئول این کتابخانه یکی از میزبانان اجرای این طرح بودند.
سکینه الیکائی که از سال ۱۳۹۴ تاکنون کتابدار کتابخانه ۱۰ ساله روستای طارند بالا است، در توصیف شرایط و امکانات روستا گفت: طارند بالا حدود ۱۸۰۰ نفر جمعیت دارد، با این حال کتابخانه فردوسی واقع در پارک شهدای طارند، تنها مرکز فرهنگی برای برگزاری کلاس های فوق برنامه به منظور بهره مندی اهالی است. علاوه بر این، کتابخانه در مسیر رفت و آمد ۶ روستا است و اهالی روستاهای اطراف نیز از این مکان فرهنگی استفاده می کنند. وجود اماکن تفریحی در روستا، سالانه موجب جذب گردشگران زیادی می شود که خوشبختانه با دیدن تابلوی کتابخانه، به بازدید از آن مشتاق می شوند و از امکانات کتابخانه سر ذوق می آیند. در حال حاضر کتابخانه ما حدود ۱۱ هزار نسخه کتاب و ۳۰۰ عضو فعال دارد.
وی با اشاره به روند انتخاب شرکت کنندگان برای اجرای دوره دوم طرح باهم بخوانیم، گفت: معیار من در انتخاب شرکت کنندگان، میزان فعالیت، مشارکت و مراجعه آن ها به کتابخانه بود؛ اجرای طرح ۱۲ هفته به طول می انجامید و بچه ها می بایست تا پایان مسیر همراه می شدند؛ بعد از تبیین طرح برای تعدادی از اعضای فعال، روز بعد افراد بیشتری همراه آن ها مراجعه کردند و خواستند در اجرای طرح مشارکت داشته باشند؛ متاسفانه ظرفیت محدود بود، اما در هر جلسه ۵ میهمان ثابت داشتیم.
الیکائی با اشاره به موضوعات منابع در ۶ حوزه علمی، مهارتهای رفتاری، هویت انسانی، دین، تفکر نقّاد و بینش سیاسی، در خصوص محبوبترین موضوعات شرکتکنندگان کتابخانه عمومی فردوسی، گفت: در کتابخانه ما موضوع هویت انسانی و مطالعه کتاب «سکه طلا» بسیار مورد استقبال واقع شد. علاوه بر این انجام کارهای جانبی در کنار مطالعه کتاب، همچون ساخت کاردستی برای بچه ها هیجان انگیز بود. جمع خوانی و انجام کارهای گروهی، در بین بچه ها احساس رقابت ایجاد می کرد اما در عین حال یاد می گرفتند که رسیدن به نتایج بهتر حاصل همکاری و همفکری است.
وی با اشاره به خاطرات شیرینی که در جریان اجرای طرح، شکل گرفت، گفت: جلسه جمع خوانی کتاب «پرواز کن، پرواز» را داخل پارک برگزار کردیم. هنگام مطالعه کتاب رهگذران و کودکانی که برای بازی به پارک آمده بودند، دورمان جمع شدند. آن ها کنجکاو شده بودند که چه می خوانیم، این شد که تا پایان جلسه همراهمان بودند و بعد هم با ما راهی کتابخانه شدند. از طرفی، شرکت کنندگان ما از اینکه دیده می شدند، احساس رضایت داشتند؛ حالا دیگر همه می دانستند که آن ها برای شرکت در طرح انتخاب شده اند و این موضوع به آن ها اعتماد به نفس بیشتری می داد.
الیکائی ضمن ابراز خرسندی از همراهی و حمایت خانواده ها، گفت: با توجه به آموزش های غیرحضوری مدارس در دوران شیوع کرونا و فاصله گرفتن بچه ها از کتاب، خانواده ها برگزاری طرح باهم بخوانیم را مقدمه ای برای آماده سازی دانش آموزان برای ورود به مدرسه می دانستند.
وی اجرای طرح باهم بخوانیم به ویژه در طول سال تحصیلی را زمینه ساز ترغیب دانش آموزان به مطالعه و معرفی بیش از پیش کتابخانه دانست. الیکائی همچنین از مطالبه مستندسازی های فراوان، به عنوان مانعی در مسیر لذت بردن از اجرای طرح یاد کرد.