به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور شهریورماه سال جاری برگزار شد. کتابخانه عمومی شهدا شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری و زینب سلیمی بنی، مسئول این کتابخانه یکی از میزبانان اجرای این طرح بودند.
زینب سلیمی که ۶ سال است در کتابخانه ۲۶ ساله شهدا شهر بن خدمت می کند، در خصوص روند انتخاب شرکت کنندگان برای اجرای دوره دوم طرح باهم بخوانیم، گفت: در نخستین تجربه اجرای طرح باهم بخوانیم، شرکت کنندگان را از بین اعضایی که مراجعه گاه به گاه به کتابخانه داشتند، انتخاب کردم؛ هدفم این بود که این افراد بیش از پیش به کتاب و کتابخانه علاقه مند شوند. خوشبختانه نتیجه ای که می خواستم حاصل شد و پس از پایان طرح نیز شرکت کنندگان به صورت مستمر و منظم به کتابخانه مراجعه می کردند. امسال تصمیم گرفتم نیمی از افراد را از بین اعضای فعال و کتابخوان و نیمی دیگر را از بین اعضایی که مراجعه کمتری به کتابخانه دارند، انتخاب کنم تا اتحاد این دو گروه، باعث ایجاد انگیزه و ارتقای توانمندی ها و مهارت ها شود؛ در این بین چند نفری حتی عضو نبودند و به واسط شرکت در طرح، عضو کتابخانه نیز شدند. خوشبختانه امسال نیز طرح کتابخوان بچه ها را پای ثابت کتابخانه کرد. روز گذشته برای هماهنگی برگزاری نشست های کتابخوان همزمان با هفته کتاب، به مدرسه رفتم و در تمام کلاس ها، شرکت کنندگان طرح باهم بخوانیم داوطلب معرفی کتاب در نشست کتابخوان و پیگیر برگزاری مجدد طرح با کتاب های جدید شدند؛ این ابراز علاقه، کنجکاوی سایر همکلاسی هایشان را برانگیخت و آن ها نیز خواستار شرکت در دوره بعدی طرح باهم بخوانیم، شدند.
سلیمی با اشاره به موضوعات منابع در ۶ حوزه علمی، مهارتهای رفتاری، هویت انسانی، دین، تفکر نقّاد و بینش سیاسی، در خصوص محبوبترین موضوعات شرکتکنندگان کتابخانه عمومی شهدا، گفت: هویت انسانی و مهارت های رفتاری و نیز کتاب های «سکه طلا» و «آهوی گردن دراز» از حوزه های محبوب در کتابخانه ما بود. علاوه بر این، بن، شهری مذهبی است و کتاب های مذهبی همچون «مسافر سامرا»، «مادر مسیحی من» و «هر آیه یک قصه» هم برای بچه ها جذاب بود، خانواده نیز آن ها را به خواندن این منابع تشویق می کردند. از میان شیوه های مطالعه، شرکت کنندگان کتابخانه ما کارهای گروهی یعنی بلندخوانی و جمع خوانی را ترجیح می دادند؛ در بلندخوانی از آنجا که کتاب به تعداد بچه ها، در اختیارشان قرار می گرفت و به طور کامل خوانده می شد، تسلطشان به محتوا بیشتر بود. در جمع خوانی ترجیح بچه ها این بود که با دوستان خود گروهی تشکیل دهند اما برای آموزش سازش و همکاری، گروه ها را من انتخاب می کردم و کمی که گذشت بچه ها از هم گروهی های خود که حالا دوستان تازه ای شده بودند، رضایت داشتند.
وی با اشاره به خاطرات شیرینی که در جریان اجرای طرح، شکل گرفت، گفت: پیش از اجرای طرح، بخشی از کتابخانه را برای جلسات باهم بخوانیم آماده و مجزا کردیم؛ با انتخاب شرکت کنندگان و شروع جلسات، در جلسه دوم متوجه شدم دختر ۱۰ ساله ای به همراه دوستش نزدیک فضای مربوط به جلسات نشسته و به صحبت های ما گوش می دهد. زهرا، عضو کتابخانه نبود و گاه برای مطالعه مراجعه می کرد؛ بعد از پایان نشست، پیش من آمد و خواست در این برنامه شرکت کند؛ از محدودیت های مشارکت و در نظر گرفتن جایزه تنها برای ۱۲ نفر برایش گفتم. اما جایزه برایش مهم نبود و از من خواست فرصت تجربه لذت کتابخوانی در جمع را برایش فراهم کنم. جلسات ۱۲ نفره ما، پس از آن ۱۳ نفره برگزار شد؛ زهرا فعالانه مشارکت می کرد و با اینکه دو جلسه از سایر بچه ها عقب بود، آن را به خوبی جبران کرد. در جلسه پایانی از من تشکر کرد و گفت با توجه به اینکه شرکت در طرح محدودیت داشت، در جلسه اختتامیه حضور نخواهد داشت؛ اما برای او جایزه تهیه کردیم و از او خواستیم گروه را تا پایان راه همراهی کند. این اتفاق، خاطره شیرین و ماندگاری در اجرای دوره دوم طرح باهم بخوانیم بود.
سلیمی ادامه داد: در میان شرکت کنندگان دور دوم طرح، دو خواهر بسیار اهل مطالعه بودند که برای روی آوردن به کتاب و کتابخانه نیاز به هیچ مشوق و محرکی نداشتند؛ با این حال کمی خجالتی بودند و این مانع مشارکت آن ها در نشست های کتابخوان و سایر برنامه های کتابخانه می شد؛ با شروع دور دوم باهم بخوانیم، طرح را برای آن ها و مادرشان تبیین کردم و از آن ها خواستم مشارکت کنند. آن ها در روخوانی و روان خوانی عالی بودند با این حال در جلسات اول به سختی اظهار نظر می کردند. کمی بعد، از آن ها خواستم هر جلسه در توزیع کتاب ها بین شرکت کنندگان به من کمک کنند. با واگذاری این مسئولیت به آن ها رفته رفته اعتماد به نفسشان برای اظهار نظر در جمع بیشتر شد و تا پایان اجرای طرح، کمک بزرگی برای من بودند. حالا هم خودشان داوطلب معرفی کتاب در نشست های کتابخوان و مشارکت در سایر برنامه های کتابخانه هستند.
وی خواستار تداوم اجرای طرح باهم بخوانیم شد و گفت: برنامه مطالعاتی منظم و تجربه لذت مطالعه به عنوان عضوی از یک گروه، برای کودکان و نوجوانان هیجان انگیز است و آن ها را بیش از پیش به مطالعه ترغیب می کند. کتاب های متنوع و موضوعات جذاب، کنجکاوی بچه ها را برمی انگیزد و طرح سوالات مختلف و به اشتراک گذاری تجربیات، بر ارزشمندی جلسات می افزاید. مجموع این عوامل بچه ها را به مهارت های رفتاری و توانمندی هایی که لازمه زندگی است، مجهز می کند.
سلیمی همچنین از مطالبه مستندسازی های فراوان، به عنوان مانعی در مسیر لذت بردن از اجرای طرح یاد کرد و خواستار در نظر گرفتن امکان افزایش ۳ شرکت کننده به طرح در صورت تقاضا در هر کتابخانه شد.