به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور شهریورماه سال جاری برگزار شد. کتابخانه عمومی شهید محمد علیپور در شهر یونسی شهرستان بجستان استان خراسان رضوی و عصمت پورحسین، مسئول این کتابخانه یکی از میزبانان اجرای این طرح بودند.
عصمت پورحسین که از سال ۱۳۹۰، مسئول کتابخانه شهید محمد علیپور شهر یونسی است، در خصوص روند انتخاب شرکتکنندگان برای اجرای دوره دوم طرح باهم بخوانیم، گفت: اجرای طرح باهم بخوانیم در کتابخانه ما از اواخر شهریور ماه شروع شد و کماکان ادامه دارد. برای انتخاب شرکت کنندگان، به مدرسه ابتدایی پسرانه مراجعه کردم و با توضیح طرح برای مدیر مدرسه از ایشان خواستم، برای اجرای طرح با کتابخانه همکاری کنند. بعد از اعلام مدیر به دانش آموزان، اسامی تعدادی از دانش آموزان به من اعلام شد. علاوه بر این، از بین کودکان و نوجوانان فعالی که در تمامی برنامه های کتابخانه مشارکت داشتند، تعدادی را انتخاب کردم و در نهایت برای ۳۰ نفر از داوطلبان شرکت در طرح به همراه خانواده هایشان، جلسه توجیهی در کتابخانه برگزار شد و در نهایت ۱۵ نفر اعلام آمادگی کردند. ما طرح باهم بخوانیم را با ۱۵ نفر آغاز کردیم اما بعد از یکی دو جلسه ابتدایی، ۳ نفر انصراف دادند و در حال حاضر ۱۲ نفر در اجرای باهم بخوانیم، مشارکت می کنند.
پورحسین با اشاره به موضوعات منابع در ۶ حوزه علمی، مهارتهای رفتاری، هویت انسانی، دین، تفکر نقّاد و بینش سیاسی، در خصوص محبوبترین موضوعات شرکتکنندگان کتابخانه عمومی شهید محمد علیپور، گفت: علم و دین، موضوع مورد علاقه شرکت کنندگان کتابخانه ما بود. کتاب «اسرار طبیعت» به لحاظ محتوایی و کارهای عملی که از بچه ها می خواست، بسیار مورد استقبال واقع شد. کتاب «هر آیه یک قصه» نیز که داستان پشت هر آیه را روایت می کرد، مورد توجه قرار گرفت. اما جمع خوانی کتاب «جای او خالی» برای بچه ها چندان جذاب نبود. حجم زیاد کتاب و نیز وجود واژه هایی مثل انقلاب و ...، که بچه های بزرگ تر معنی آن ها را می دانستند و برای کوچک ترها تعریف نشده بود، دلایل عدم اقبال شرکت کنندگان به جمع خوانی این کتاب بود.
وی بلندخوانی را شیوه مورد علاقه شرکت کنندگان برای مطالعه کتاب دانست و گفت: در جمع خوانی هر گروه کتاب جداگانه ای داشت اما در بلندخوانی، همه شرکت کنندگان کتاب مشابهی در دست داشتند و با تمرکز و توجه بیشتری با یکدیگر همراه می شدند؛ در پایان هم اگر مطلبی را متوجه نمی شدند، یا قرار بود به سوالات پاسخ دهند یا فعالیتی مربوط به محتوای کتاب انجام دهند، از یکدیگر کمک می خواستند. طرح باهم بخوانیم و به ویژه بلندخوانی، روحیه کار گروهی و مشارکت را در بچه ها تقویت کرد.
مسئول کتابخانه شهید محمد علیپور شهر یونسی تمامی جلسات طرح باهم بخوانیم را سرشار از خاطراتی شیرین دانست و گفت: سعی ما در هر جلسه این بود که در کنار مطالعه کتاب، با روی خوش و همینطور تدارک پذیرایی مورد علاقه بچه ها، چند ساعت حضور آن ها در کتابخانه را برایشان دوست داشتنی کنیم. گفتگوهای بعد از مطالعه کتاب و خاطراتی که بچه ها با هم به اشتراک می گذاشتند، شنیدنی بود. آن ها آنچه خوانده بودند را در زندگی زیسته خود جستجو می کردند.
وی خواستار استمرار در اجرای طرح باهم بخوانیم شد و گفت: باهم بخوانیم با انتخاب کتاب ها در موضوعات متنوع به مطالعه بچه ها جهت می دهد؛ آن ها موضوع مورد علاقه خود را کشف می کنند و کنجکاوی آن ها را به کتاب های بیشتر و بیشتر می رساند. علاوه بر این، بچه ها در جریان مطالعه گروهی، مهارت های زندگی را می آموزند؛ یاد می گیرند با یکدیگر کنار بیایند، کار گروهی باعث ایجاد دوستی های جدید می شود و اظهار نظر در جمع، اعتماد به نفس آن ها را افزایش می دهد. به اعتقاد من در نظر گرفتن جوایزی بهتر برای شرکت کنندگان، تأثیر قابل توجهی در ترغیب آن ها به مشارکت در طرح خواهد داشت.