شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰

گفت‌وگو با کتابداران طرح «با هم بخوانیم»/ ۱۷

باهم بخوانیم به بچه ها آموخت برای رشد و یادگیری باید از تضاد دوری کنند

فاطمه سامانی پور

فاطمه سامانی پور، مسئول کتابخانه عمومی یعقوب لیث سیستانی در شهر محمدآباد سیستان و بلوچستان، گفت: این جلسات شیوه همکاری و مشارکت را به بچه ها آموخت و آن ها یاد گرفتند برای رشد و یادگیری باید از تضاد و بحث و جدل دوری کنند؛ تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری، اعتماد به نفس، تقویت فن بیان، توجه به مسائل از زوایای مختلف و افزایش اطلاعات از دیگر مزایای کلاس های کتابخوانی و طرح باهم بخوانیم در کتابخانه ما بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور شهریورماه سال جاری برگزار شد. کتابخانه عمومی یعقوب لیث سیستانی در شهر محمدآباد سیستان و بلوچستان و فاطمه سامانی پور، مسئول این کتابخانه یکی از میزبانان اجرای این طرح بودند.

فاطمه سامانی پور با اشاره به شرایط و وضعیت شهر محمدآباد به لحاظ فرهنگی، اظهار داشت: محمدآباد، شهر کوچکی است که سال ۱۳۸۵ صاحب کتابخانه شد و من از سال ۱۳۸۶ در این کتابخانه خدمت می کنم. مدارس در تمام مقاطع در سطح شهر وجود دارد، با این حال محمدآباد به لحاظ امکانات فرهنگی و تفریحی شرایط خوبی ندارد؛ سالن ورزشی شهر، بدون مربی اداره می شود و شهر فاقد بازار است. یک سال پیش، ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر نیز دچار مشکل و تعطیل شد؛ از آن پس برای اینکه حقوق بچه های شهر ضایع نشود، کلاس های کانون در کتابخانه برگزار می شود. چنین شرایطی مسئولیت کتابخانه یعقوب لیث در قبال اهالی شهر را بیشتر و بیشتر می کند.

سامانی پور با اشاره به روند انتخاب اعضا برای شرکت در طرح باهم بخوانیم، گفت: پیش از اجرای طرح باهم بخوانیم، کلاس کتابخوانی با گروهی ۱۲ نفره از دختران عضو کتابخانه هر هفته برگزار می شد. من دوره تسهیل گری کتاب را گذرانده ام و در این گروه ما ماهانه و طی ۴ جلسه، یک کتاب می خواندیم، درباره اش بحث و بازی می کردیم و فعالیت های متنوع مرتبط با موضوع کتاب انجام می دادیم. باهم بخوانیم که شروع شد، کتابخانه ما هر روز میزبان کلاس و کارگاهی بود و من برای اجرای طرح، باید کلاس کتابخوانی را تعطیل می کردم و این موضوع باعث ناراحتی بچه های کلاس می شد؛ بنابراین باهم بخوانیم در کتابخانه ما با گروه ۱۲ نفره بچه های کلاس کتابخوانی اجرا شد. البته ما هر جلسه میهمانانی از اعضای خانواده های شرکت کنندگان داشتیم.

باهم بخوانیم به بچه ها آموخت برای رشد و یادگیری باید از تضاد دوری کنند

وی با اشاره به منابع مورد علاقه شرکت‌کنندگان کتابخانه عمومی یعقوب لیث سیستانی، گفت: «اسرار طبیعت»، کتاب مورد علاقه بچه ها بود. برای مطالعه این کتاب، بچه ها باید با همکاری یکدیگر کاردستی درست می کردند؛ بچه ها کارهای عملی را خیلی دوست دارند و از انجام گروهی چنین فعالیت هایی لذت می برند. جای درخت و سبزه و جنگل و دریا در طبیعت شهرستان ما، زابل، خالی است و بچه ها نمی دانستند برای ساخت کاردستی در طبیعت دنبال چه بگردند؛ به آن ها گفتم تا دلتان بخواهد، سنگ داریم؛ این شد که بچه ها سنگ ها را جمع کردند، آن ها را رنگ کردند، آدمک ساختند و کارهای خلاقانه متنوعی با سنگ ها انجام دادند. از بین شیوه های مطالعه نیز، بلندخوانی، شیوه محبوب در کتابخانه ما بود؛ تمرکز و مشارکت بچه ها وقتی همه با هم یک کتاب را می خواندند و یک نفر برایشان توضیح می داد، بیشتر بود.

باهم بخوانیم به بچه ها آموخت برای رشد و یادگیری باید از تضاد دوری کنند

سامانی پور با اشاره به خاطراتی که در جریان اجرای طرح شکل گرفت، گفت: با وجود اینکه کتابخانه در مرکز شهر قرار دارد، اما خانه های بچه ها در حاشیه شهر واقع شده و خانواده ها همیشه برای فرستادن بچه ها به کتابخانه نگرانند؛ بنابراین پیش از اجرای باهم بخوانیم برای برگزاری کلاس های کتابخوانی، با بچه ها جایی نزدیک منزلشان قرار می گذاشتم و با ماشین دنبالشان می رفتم و با هم به کتابخانه می آمدیم. به این ترتیب خانوده ها از نگرانی درمی آمدند. این روند برای اجرای طرح باهم بخوانیم هم ادامه پیدا کرد. بعد از چند جلسه از شروع طرح، پای یکی از بچه ها شکست و یک روز با گریه به من زنگ زد و گفت نمی تواند خودش را به کتابخانه برساند؛ به او گفتم اگر خانواده اش اجازه می دهند، می توانم با ماشین دنبالش بروم. از آن روز تا پایان اجرای طرح خودم دنبالش می رفتم و بعد از جلسه او را به منزل می رساندم و در مسیر سایر بچه ها هم همراه می شدند.

باهم بخوانیم به بچه ها آموخت برای رشد و یادگیری باید از تضاد دوری کنند

وی ادامه داد: در جلسات باهم بخوانیم، بین هر کلاس ۱۰ دقیقه استراحت داشتیم که در این ده دقیقه اسباب بازی های کتابخانه را می آوردیم و کمی بازی می کردیم؛ مسابقه برگزار می کردیم؛ پانتومیم بازی می کردیم؛ این فعالیت ها بچه ها را سر ذوق می آورد. طرح باهم بخوانیم که تمام شد، همه ناراحت بودند؛ با شروع سال تحصیلی بچه ها فقط پنج شنبه ها فرصت دارند و در این روز در کتابخانه کلاس هایی ویژه کودکان برگزار می شود، بنابراین شرایط تاکنون طوری نبود که بتوانیم کلاس های کتابخوانی را از سر بگیریم.

باهم بخوانیم به بچه ها آموخت برای رشد و یادگیری باید از تضاد دوری کنند

سامانی پور تصریح کرد: کلاس های کتابخوانی و در ادامه طرح باهم بخوانیم، باعث تغییراتی در اعضای کتابخانه ما شد. اگر پیش از آن بچه ها فقط به خواندن کتاب ها اکتفا می کردند، اکنون در کتاب ها به دنبال پاسخ پرسش های خود می گردند و در کنار ماجرای کتاب به احتمالات دیگر نیز فکر می کنند. این جلسات شیوه همکاری و مشارکت را به بچه ها آموخت و آن ها یاد گرفتند برای رشد و یادگیری باید از تضاد و بحث و جدل دوری کنند. تقویت روحیه کنجکاوی و پرسشگری، اعتماد به نفس، تقویت فن بیان، توجه به مسائل از زوایای مختلف و افزایش اطلاعات از دیگر مزایای کلاس های کتابخوانی و طرح باهم بخوانیم در کتابخانه ما بود.

باهم بخوانیم به بچه ها آموخت برای رشد و یادگیری باید از تضاد دوری کنند

وی خواستار تداوم اجرای طرح باهم بخوانیم شد و گفت: برای تقویت طرح باهم بخوانیم پیشنهاد من این است که به روحیات بچه ها بیشتر توجه کنیم. بچه ها عاشق بازی هستند و کارهای عملی برایشان جذابیت دارد. ما باید در طراحی برنامه برای آن ها این موضوع را در نظر بگیریم. نباید تنها به مطالعه کتاب محدود شویم؛ با محوریت کتاب، کارهای بسیاری می توان انجام داد؛ پخش فیلم، موسیقی، مسابقه پانتومیم و بازی تنها بخشی از این کارها است. بعلاوه، پیشنهاد می کنم در انتخاب منابع طرح باهم بخوانیم از لیست کتاب هایی که ماهانه از سوی شورای کتاب کودک معرفی می شود، که منابعی روزآمد و مفید هستند، نیز استفاده شود.

باهم بخوانیم به بچه ها آموخت برای رشد و یادگیری باید از تضاد دوری کنند

باهم بخوانیم به بچه ها آموخت برای رشد و یادگیری باید از تضاد دوری کنند

باهم بخوانیم به بچه ها آموخت برای رشد و یادگیری باید از تضاد دوری کنند