به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور شهریورماه سال جاری برگزار شد. کتابخانه عمومی ادیب الممالک جاورسیان در شهر جاورسیان شهرستان خنداب استان مرکزی و گلچین شفیعی، مسئول این کتابخانه یکی از میزبانان اجرای این طرح بودند.
شفیعی که ۲۰ سال است در کسوت کتابدار خدمت می کند، مدیریت کتابخانه ادیب الممالک جاورسیان را از همان آغاز راه یعنی از سال ۱۳۸۱ تاکنون برعهده داشته است. وی با اشاره به عضویت ۱۶۵۰ نفر در این کتابخانه گفت: کتابخانه ادیب الممالک، جدای از مدارس، اولین مرکز فرهنگی بخش قره چای بود؛ در حال حاضر نیز اهالی روستاهای اطراف برای مدرسه و نیز استفاده از کتابخانه به جاورسیان می آیند و ما از بیش از ۱۲ روستا عضویت داریم.
وی با اشاره به روند انتخاب اعضا برای شرکت در طرح باهم بخوانیم، گفت: با توجه به اینکه قرار بود طرح باهم بخوانیم در بازه زمانی مشخصی به صورت مستمر برگزار شود، بر اساس شناختم از اعضای کتابخانه، افرادی را انتخاب کردم که مشارکت فعالی در برنامه ها داشتند، مدام به کتابخانه سر می زدند و کتابخوان بودند. بعد از آن، طرح را برایشان تبیین کردم و با همفکری یکدیگر جلسات و کارهایمان را برنامه ریزی کردیم. اشتیاق بچه ها برای همکاری مرا بر آن داشت که طرح باهم بخوانیم را در دو گروه اجرا کنم؛ بنابراین شرکت کنندگان را به دو گروه ۱۲ نفره ۹ الی ۱۱ ساله و ۱۲ الی ۱۴ ساله تقسیم کردم؛ به این ترتیب برخی کتاب های این طرح که مناسب بچه های بزرگ تر بود در گروه دوم و برخی دیگر که برای شرکت کنندگان بزرگ تر خسته کننده بود، در گروه اول مطالعه شد. جوایز ارسالی از سوی نهاد به کوچک ترها تعلق گرفت و جوایز بچه های بزرگ تر را نیز با هزینه شخصی تأمین کردم.
شفیعی با اشاره به منابع مورد علاقه شرکتکنندگان این کتابخانه، گفت: کتاب های «اسرار طبیعت»، «مادر مسیحی من»، «جای خالی او» و «عسل مجانی» از منابع مورد علاقه شرکت کنندگان کتابخانه ما بود و از بین شیوه های مطالعه، بچه ها جمع خوانی را بیشتر پسندیدند. در واقع، کار گروهی به بچه ها یاد داد برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید دلخوری ها را کنار بگذارند و در کنار هم تلاش کنند؛ این تلاش و نتیجه حاصل از آن، در کنار خاطرات شیرینی که می ساخت، دوستی ها را عمیق تر کرد.
وی لحظه لحظه کار با بچه ها را سراسر خاطره سازی دانست و گفت: به اعتقاد من رمز موفقیت یک کتابدار، برقراری ارتباط موثر با مراجعه کننده است؛ به همین دلیل رابطه من با اعضای کتابخانه بیشتر شبیه به رابطه مادر و فرزندی است؛ این صمیمیت، خیرخواهی و همینطور دلتنگی می آورد. مشکلات اعضا برای من مهم است و خیلی وقت ها مانند یک مشاور به حرف هایشان گوش می دهم و برای یافتن راه چاره از لا به لای کتاب ها و تجربه ها تلاش می کنم. این ارتباط، ناخودآگاه بر احساس مراجعان به کتابخانه و کتاب هم اثر می گذارد.
شفیعی ادامه داد: در جریان اجرای طرح باهم بخوانیم، شرکت کنندگانی داشتیم که در کنار مطالعه کتاب های طرح، برای حل مشکلات روزمره خود و اعضای خانواده به دنبال کتاب مناسب بودند. قطعا ارتباطی که باعث رشد شود، برای خانواده ها نیز رضایت بخش است؛ در جریان اجرای طرح گاهی مادران بچه ها میهمان جلسات ما می شدند و از تأثیر دورهمی های کتاب محور در روحیه، رفتار، کردار و گفتار فرزندانشان ابراز رضایت می کردند.
وی موفقیت طرح باهم بخوانیم را در گرو خلاقیت و ذوق کتابدار در برگزاری جلسات دانست و گفت: بهبود کیفیت جوایز و انتخاب آن متناسب با سن بچه ها در میزان استقبال کودکان و نوجوانان از طرح اثرگذار است.