پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲

نوروز با کتابداران برگزیده نهاد (۱۷)

طرح «مأموریت کتابخانه من» مسیر رسیدن به کتابخانه ایده‌آل

کتابخانه فرصت شیرازی  (5).jpg

لیلا خادمیان، مسئول کتابخانه عمومی فرصت شیرازی(صدرا) شیراز ضمن معرفی این کتابخانه و شاخص‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در آن طی سال ۱۴۰۱،  گفت: حضور در طرح «ماموریت کتابخانه من» در شروع فعالیتم نگاه من را به کتابخانه ایده‌آل شکل داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، لیلا خادمیان، مسئول کتابخانه فرصت شیرازی شهر شیراز که در مراسم گزامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» به عنوان فعال برتر در حوزه ارائه خدمات فراکتابخانه‌ای مورد تقدیر قرار گرفت در گفت‌وگویی صمیمانه درباره علاقه خود به کتاب و کتابخانه گفت: از همان دوران کودکی و نوجوانی به خواندن کتاب علاقه فراوانی داشتم و بیشتر کتاب های ژول ورن و مارک توین را می خواندم. اما در زمانی که برای کنکور آماده می شدم، از تلویزیون برنامه ای با موضوع معرفی رشته های دانشگاهی و شغل مرتبط با آن ها پخش می شد که یکی از آن برنامه ها به معرفی رشته کتابداری و فضای کتابخانه پرداخته بود؛ از همان جا من با رشته کتابداری و کتابخانه آشنا و به کار در کتابخانه علاقه مند شدم و در نهایت در رشته کتابداری داشنگاه شهید چمران اهواز پذیرفته شدم و پس از آن تحصیلاتم در این رشته را ر مقطع کارشناسی ارشد نیز ادامه دادم.

وی درباره همکاری خود با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز گفت: همکاری من با نهاد از مهر ماه ۱۳۹۴ شروع شد که ابتدا در کتابخانه محمد رسول الله (ص) شهرستان خرامه از استان فارس مشغول به کار شدم و از تیر ماه ۱۴۰۰ به کتابخانه فرصت شیرازی در شهر شیراز منتقل شدم و فعالیت خود را در این کتابخانه ادامه دادم. کتابخانه فرصت شیرازی در فضایی به وسعت ۱۵۰ متر مربع، داخل پارک ارغوان در محله پودنک شیراز واقع شده است. این کتابخانه دارای ۸۰۰۰ نسخه کتاب و ۴۵۰ عضو است و افراد محله این کتابخانه را به عنوان بهشت محله می‌شناسند و می گویند که برنامه های کتابخانه نقش موثری در آموزش و سرگرمی کودکان محل داشته و مادران و بانوان را از روزمرگی دور کرده است.

خادمیان ادامه داد: با توجه به آمار سامانه مدیریت کتابخانه ها، تاثیر فعالیت ها و خدمات کتابخانه در افزایش عضویت و امانت و اثر آن در رشد و پرورش اعضا به خوبی مشخص و روشن است که بر این اساس در هفته کتاب در دو حوزه مسئول برتر کتابخانه نهادی و خدمات فرا کتابخانه ای مورد تقدیر قرار گرفتم. تقدیر در هفته کتاب و احساس اینکه کتابخانه و برنامه های آن دیده شده است خستگی را از تنم بیرون کرد و باعث شد نیروی مضاعفی برای ادامه راه و تلاش در جهت معرفی کتابخانه و برنامه ریزی برای برنامه و فعالیت های بیشتر را داشته باشم.

مسئول کتابخانه فرصت شیرازی درباره رابطه خود با کتابخوانی نیز گفت: هر زمانی که وقت خالی داشته باشم از آن برای مطالعه استفاده می کنم. معمولا در کنار مطالعه کتاب های مورد علاقه خود، کتاب های کودک را مطالعه و بررسی می کنم. کتاب «بارون درخت نشین» نوشته ایتالو کالوینو پیشنهاد من برای مطالعه در ایام نوروز است. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۹۵۷ در ایتالیا منتشر شد. پرسشگری فلسفی هسته‌ داستان این کتاب است و در طول سالیان دراز مورد توجه منتقدین ادبی قرارگرفته است.

وی درباره یکی از شاخص‌ترین برنامه‌هایی که در سال ۱۴۰۱ اجرا کرده توضیح داد: علاوه بر برنامه هایی مانند گردش با طعم کتاب، پرواز با دانایی، بانوی دانا و مستقل، پیاده روی با کتاب، نوجوانان پویا، کودکان دانشمند که ویژه اعضا کتابخانه برگزار می شد، ما برنامه «زندگی با کتاب در محله‌ بدون کتابخانه» را اجرا کردیم که این طرح به عنوان طرح برتر در حوزه خدمات فرا کتابخانه ای مورد تقدیر قرار گرفت.

خادمیان در این باره توضیح داد: از آنجا که خدمات و سرویس دهی کتابخانه محدود به محیط پیرامون و در کل به مناطق شهرنشینی نیست، تصمیم گرفتیم که به منظور ارائه خدمات به کودکان و علاقه مندان به کتاب در مناطق دور دست این کالای فرهنگی را به منازل آنها ببریم. از جمله مناطقی که این طرح به صورت کامل و جامع در آن اجرا شد، انتهای بلوار تخت جمشید و محله پشت باغ فرح گل و محله های پیرامون آن ها بود. از ملاک های انتخاب این محله‌ها نبود هیچ مکان فرهنگی اجتماعی از جمله کتابخانه، مسجد، حسینه، پارک، فضای سبز و ... در این محله‌ها بود.

مسئول کتابخانه فرصت شیرازی درباره اجرای این طرح در محله پشت باغ فرح گل گفت: با بررسی این منطقه متوجه شدیم که وجود برخی از محدودیت‌ها و محرومیت‌ها فضایی را فراهم ساخته که کودکان و نوجوانان این منطقه را در معرض خطر بزه‌های اجتماعی قرار دارند. به همین خاطر سعی کردیم تا با شناسایی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانِ این محله، ضمن طراحی برنامه‌هایی ویژه برای آنها، کلاس‌هایی را به صورت منظم و هفتگی برای آنها برگزار کنیم که بر این اساس برنامه‌هایی چون امانت کتاب به کودکان و خانواده های آن ها، ایجاد سرگرمی و آموزش مهارت های مختلف به کودکان مناطق محروم، برنامه هایی ویژه کودکان ۴ تا ۱۳ سال در این محله طراحی و اجرا شد.

وی با اشاره به شور و اشتیاق کودکان برای حضور در کتابخانه گفت: کودکان در این محله قبل از حضور کتابدار کوچه را آب و جارو می زدند و مشتاقانه آماده حضور در کتابخانه می‌شدند. برنامه های مختلفی با هدف اصلی پر کردن اوقات فراغت کودکان و دور کردن آن ها از بزه و آسیب های اجتماعی برگزار می شد، اما خانوداه ها نیز با این برنامه ها درگیر شده بودند و امکان امانت کتاب و ایجاد دورهمی برای مادران نیز فراهم شده بود. همچنین مراسم مختلفی از جمله جشن میلاد امام رضا علیه السلام، پخش و خواندن صلوات خاصه امام رضا در روز میلاد امام رضا علیه السلام، جشن عید غدیر، عید قربان برای خانواده ها و مراسم محرم و پخش و خواندن زیارت عاشورا در محرم نیز از دیگر برنامه‌های ما در این کتابخانه بوده است.

لیلا خادمیان درباره کتابخانه ایده‌آل از نگاه خودش نیز گفت: کتابخانه ایده ال از نظر من کتابخانه ای است که در ابتدا از نظر ساختمان، تجهیزات و منابع بر اساس نیازهای جامعه خدمت گیر به روز و مجهز باشد و کتابدارش شناخت کافی نسبت به محله و افراد آن پیدا کند و بعد نیازهای آن ها را شناسایی کند و در جهت رفع نیازهای افراد محله به برنامه ریزی برای ارائه خدمات فرهنگی بپردازد. خوشبختانه حضور در طرح «ماموریت کتابخانه من» در شروع فعالیتم در کتابخانه فرصت شیرازی، کمک بزرگی بود تا بتوانم نسبت به محله و نیازهای افراد ساکن در محله شناخت پیدا کنم و برنامه های کتابخانه را بر اساس آن برنامه ریزی کنم. در واقع این طرح نگاه من را به کتابخانه ایده‌آل شکل داد. امیدوارم با فراهم کردن تجهیزات و منابع مورد نیاز کتابخانه فرصت شیرازی بتوانیم خدمات بهتری را به اعضا ارائه دهیم.

طرح «ماموریت کتابخانه من» مسیر رسیدن به کتابخانه ایده‌آل

طرح «ماموریت کتابخانه من» مسیر رسیدن به کتابخانه ایده‌آل

طرح «ماموریت کتابخانه من» مسیر رسیدن به کتابخانه ایده‌آل

طرح «ماموریت کتابخانه من» مسیر رسیدن به کتابخانه ایده‌آل

طرح «ماموریت کتابخانه من» مسیر رسیدن به کتابخانه ایده‌آل

طرح «ماموریت کتابخانه من» مسیر رسیدن به کتابخانه ایده‌آل

طرح «ماموریت کتابخانه من» مسیر رسیدن به کتابخانه ایده‌آل

طرح «ماموریت کتابخانه من» مسیر رسیدن به کتابخانه ایده‌آل

طرح «ماموریت کتابخانه من» مسیر رسیدن به کتابخانه ایده‌آل