سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱

با حضور جمعی از مسئولین، نویسندگان و پژوهشگران

تور کتابخانه‌گردی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس‌سره) مشهد برگزار شد

image-20230307101156-3.jpeg

تور کتابخانه‌گردی همزمان با نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور جمعی از مسئولین، نویسندگان و پژوهشگران در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس‌سره) مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، تور کتابخانه‌گردی همزمان با نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور جمعی از مسئولین، نویسندگان و پژوهشگران در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس‌سره) مشهد برگزار شد.

تور کتابخانه‌گردی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس‌سره) مشهد برگزار شد

اصلی‌ترین هدف کتابخانه‌های عمومی تشویق و ترغیب جامعه به امر کتاب وکتابخوانی است

محمود رحمت‌زاده، مدیرمسئول نشر سیمرغ هدایت با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نقش تأثیرگذاری در حوزه کتاب و کتابخوانی ایفا می‌کند، گفت: اصلی‌ترین سرمایه‌ای که موجب تبلیغ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه می‌شود، کتاب است که به عنوان یک محصول فرهنگی تاثیر بسزایی در پیشرفت جامعه ایفا می‌کند.

وی افزود: جامعه‌ای که با کتاب ارتباط گسترده و ویژه‌ای دارد و مردم آن با کتاب ارتباط مستمری دارند، آگاهی بیشتری نسبت به مسائل مختلف جامعه دارند. احساس من بر این است که اصلی‌ترین هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به تبع آن کتابخانه‌های عمومی تشویق و ترغیب جامعه به سوی کتاب و کتابخوانی است.

رحمت‌زاده با اشاره به حضور پررنگ نسل نوجوان و جوان جامعه در فضای مجازی، اظهار داشت: بدون شک ذائقه و سلیقه نسل جوان امروز با دیروز متفاوت است؛ اما با برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد فضاهای جدید می‌توان کتاب را به عنوان عنصری موثر در افزایش دانایی و آگاهی، وارد زندگی آنان کرد.

تور کتابخانه‌گردی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس‌سره) مشهد برگزار شد

کتابخانه‌های عمومی سبک زندگی را به مردم می‌آموزد

همزمان با نوزدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محسن صابر، مسئول سازمان بسیج مداحان و هیآت مذهبی خراسان رضوی ضمن تبریک این روز، گفت: کتابداران به عنوان افسران جبهه دانایی دلسوزانه در توسعه فرهنگی ایرانی-اسلامی در حال فعالیت هستند و تلاش آنان بر این است تا کتاب، این دوست و یار مهربان را به یک مولفه اصلی در زندگی مردم تبدیل کنند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش کتابداران در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، از کتابخانه‌های عمومی به عنوان مکانی برای آموزش سبک زندگی به مردم نام برد.

تور کتابخانه‌گردی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس‌سره) مشهد برگزار شد

نقش والدین در نهادینه کردن عادت مطالعه در کودکان بسیار تاثیرگذار است

مریم عرفانیان، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس ضمن تبریک ۱۷ اسفند، سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: نسل نوجوان و جوان امروز جامعه بیش از گذشته درگیر فضای مجازی است و این امر باعث شده است که توجه کمتری به کتاب و کتابخوانی داشته باشند.

وی با اشاره به نقش اساسی خانواده در این حوزه، ابراز کرد: برای ایجاد انس به کتاب و عادت به مطالعه، والدین باید نقش خود را به درستی ایفا نمایند.

عرفانیان تاکید کرد: والدین باید با استفاده از روش‌های مختلف همچون کتاب هدیه دادن و اختصاص زمانی در منزل به مطالعه کردن، فرزندان خود را به امر کتاب و کتابخوانی تشویق کنند.

تور کتابخانه‌گردی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس‌سره) مشهد برگزار شد

استفاده از ظرفیت خیرین حرکت در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را پرشتاب‌تر می‌کند

مرتضی کرباسی، عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی ضمن تبریک سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: در کنار فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های موثر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، می‌توان از ظرفیت خیرین برای حرکت پرشتاب‌تر در این مسیر استفاده کرد.

وی افزود: تجربه و تاریخ نشان داده است که هر جا مردم در انجام فعالیت و برنامه‌ای حضوری پررنگ و مستمر داشته‌اند، پیشرفت در آن مسیر به مراتب سریعتر و پربرکت‌تر بوده است.

کرباسی با اشاره به راه اندازی چند کتابخانه سیار و کمک هزینه ساخت کتابخانه در استان خراسان رضوی به همت مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی، ابراز کرد: تلاش همه ما بر این است تا همراه و همگام با نهاد کتابخانه‌های عمومی گامی موثر در ایجاد ایرانی کتابخوان، دانا و توانا برداریم.

تور کتابخانه‌گردی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس‌سره) مشهد برگزار شد

کتاب، حیات زندگی، انسان و عقول است

محمدکاظم مددی، مسئول کتابخانه عمومی مشارکتی آیت‌الله خویی مشهد ضمن تبریک نوزدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: نقش کتاب در زندگی بشر از مسائلی است که انکارناپذیر است. معجزه اسلام که جاودان بوده، هست و خواهد بود، قرآنی است که از جنس کتاب است.

وی تصریح کرد: تنها محلی که می‌تواند روح زندگی را در انسانها زنده نگاه دارد، کتاب است. کتاب، حیات زندگی، انسان و عقول است. بهترین جا برای ارتباط با آثار گذشتگان و معاصرین، کتابخانه است.

مددی اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی دریای گسترده‌ای از دانش است که همه را به سوی خود فرا می‌خواند. سرزمینی از عجایب که می تواند بهترین استفاده را در راستای کسب دانش از آن نمود.

وی از فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای احداث و راه اندازی کتابخانه‌های عمومی و سیار تقدیر و تشکر کرد و ابراز کرد: هر چه مردم ارتباط بیشتری با کتاب و کتابخوانی داشته باشند توان فکرکردن بهتری را پیدا می کند. به عبارت دیگر جامعه اگر نحوه استفاده صحیح از کتابخانه را بدانند در زندگی خود موفق‌تر خواهند بود.