چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

نوروز با کتابداران برگزیده نهاد (۱۹)

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ولیعصر(عج) ساوجبلاغ (18).JPG

اعظم کرمی  کتابدار کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) شهرستان ساوجبلاغ  گفت: کتابخانه ایده آل به عقیده من، کتابخانه ای است که جامعه و به خصوص بچه ها آن را خانه دوم خود بدانند، به کتابداران کتابخانه اعتماد و ایمان داشته باشند و بدانند در آنجا افراد متعهدی حضور دارند که از صمیم قلب، تشنه خدمتگزاری هستند تا پاسخ  سوالات و مشکلات آنها را بدهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اعظم کرمی، کتابدار کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) شهرستان ساوجبلاغ  دراستان البرز، که در مراسم گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» به عنوان کتابدار برتر کتابخانه عمومی برتر نهادی انتخاب و معرفی شده بود، درباره شکل‌گیری علاقه خود به کتاب و مطالعه گفت: به یاد می‌آورم زمانی که در مقطع دبیرستان که تحصیل می کردم، یک نمایشگاه کتاب در مدرسه ما برگزار شده بود؛ با پول تو جیبی‌ای که داشتم چند تا کتاب خریدم؛ یک جلد صحیفه سجادیه بود به قیمت ۴۰ ریال و چند جلد هم از کتاب‌های مرحوم شهید دستغیب(سرای دیگر؛ تفسیر سوره  مبارکه حجرات و یس؛ قلب قرآن).

وی افزود: من با این کتابها، لذت عمیق کتابخوانی رو تجربه کردم و با مطالعه، عمیقا مأنوس شدم؛ اما متاسفانه در آن سالها  (سال ۱۳۶۰ و قبل آن) کتاب اگرچه ارزان بود، سهل الوصول نبود. تا اینکه بعدها با کتابخانه دانشگاهی و بعد از آن هم پس از شروع به کارم در کتابخانه‌ها در سال ۷۳ با کتابخانه امام صادق(ع) در شهر نظرآباد آشنا شدم.

این کتابدار درباره نحوه آغاز بکار خود در کتابخانه های عومی گفت: سال ۷۱ با مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم. به یاد می‌آورم یک روز ظهر که برای خرید بیرون رفته بودم، به طور کاملا تصادفی با تابلوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر سر در یک ساختمان کوچیک مواجه شدم. از آنجایی که علاقه شدیدی به کتاب و نویسندگی و ... داشتم، در دلم شدیدا آرزو کردم که ای کاش می تونستم در این اداره مشغول به کار شوم. من تا آن زمان نمی‌دانستم که کتابخانه ها زیر نظر این اداره هستند. تا اینکه چند روز بعد، وقتی همسرم به منزل آمد، گفت که کتابخانه امام صادق (ع) نیاز به نیرو با مدرک لیسانس دارد؛ چراکه همسرم دبیر زبان انگلیسی بودن و در برگزاری کلاس های تابستانه کتابخانه امام صادق(ع) با اداره ارشاد اسلامی همکاری می‌کرد. به این صورت وارد خدمت در حوزه کتابخانه ها شدم و همانطور که عرض کردم، از کتابخانه امام صادق (ع) شهر نظرآباد شروع به کار کردم، پس از آن، چند سالی هم در کتابخانه الهادی(ع) و در حال حاضر هم در کتابخانه ولیعصر(عج) مشغول خدمتم.

اعظم کرمی با معرفی کتابخانه ولیعصر(عج) ادامه داد: کتابخانه محل کار من پس از کتابخانه الهادی دومین کتابخانه ای است که در شهر هشتگرد تاسیس شده؛ این کتابخانه درسال ۱۳۹۲ توسط شهرداری هشتگرد در زمینی به مساحت ۷۵۰  متر مربع، در ۳ طبقه و تاسیس شده است. به علت دوری از مرکز شهر، تقریبا به عنوان یک کتابخانه محلی فعالیت می کند، ولی به علت امکانات عضویت سراسری و بهره مندی ازخدمات سیستم سامان، قابلیت استفاده برای عموم علاقمندان در سراسر کشور را دارا است. کتابخانه ولیعصر(ع) در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ نفر عضو فعال داشته و ۷۰% اعضا، کودک و نوجوان هستند. این کتابخانه همچنین دارای حدود ۲۰ هزار نسخه کتاب و بخش‌های مختلفی مانند مخزن کتاب، بخش کودک و نوجوان، سالن های مطالعه و ... است.

این کتابدار درباره رابطه اعضا با کتابخانه ولیعصر(عج) گفت: ارتباط ما با اعضا، یک ارتباط موثر و کارآمد هست. اعضای ما و به خصوص والدین، به نقش کتابخانه به عنوان یک نهاد امین، دلسوز، دغدغه مند و مسئولیت پذیر، در تقویت سواد فرزندان خود واقف و معترف بوده و مراجعه به کتابخانه و حضور مستمر در برنامه های فرهنگی کتابخانه را در رشد و تعالی فرزندان خود و تقویت بنیه علمی آنان موثر می دانند.

وی درباره انتخاب و معرفی خود به عنوان کتابدار برتر کتابخانه عمومی برتر نهادی در مراسم گزامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» گفت: قطعا  پیروزی ها در سایه تلاش و مجاهدت ها به دست می‌آید. طعم پیروزی واقعا شیرین و لذتبخش است؛ شاکر عنایات خداوند مهربان هستم و این توفیق و موفقیت را مرهون عنایات الهی می دانم. خداوند همه ما را عاقبت به خیر کند ان‌شاءالله.

اعظم کرمی در ادامه به بیان خاطره ای اط ایام نوروز در کتابخانه پرداخت و گفت: عید نوروز سال گذشته مقارن بود با نیمه شعبان و به همین منظور ما یک جشنواره نوروزی برگزار کردیم؛ قرار شد که یک میز در کتابخانه قرار بدیم تا هر یک از بچه ها با کاشتن یک سبزه در جشنواره شرکت کنند و ما هم به بهترین سبزه جایزه بدهیم. آخرین روزهای سال بود. صبح که در کتابخانه را باز کردم، چند تا از بچه های کوچک همسایه که از اعضای پر و پا قرص کتابخانه هستند با خوشحالی و هیجان کودکانه ای، وارد کتابخانه شدند و اولین سبزه جشنواره نوروزی را روی میز گذاشتند. این سبزه زیبا با گلدان کوچکش در دست بچه های شاد و خندان، با همهمه شیرین کودکانه شان و چشمهایی که برق خوشحالی بی کران را می شد در اونها دید، خیلی زیبا و به یاد ماندنی بود. سبزه را روی میز جشنواره گذاشتیم و بعد هم که تعداد سبزه ها و کاردستی های نوروزی بیشتر شد، به یاد امام زمان (ع) جشن گرفتیم و آماده تحویل سال نو شدیم.

این کتابدار با اشاره به اینکه روزانه حداقل سه تا ۴ ساعت مطالعه می کند گفت: لذت مطالعه رو با هیچ چیز در دنیا عوض نمی کنم. من برای تعطیلات نوروز، کتاب «الهی نامه» مرحوم علامه حسن زاده آملی رو پیشنهاد می کنم. این کتاب صد و چند صفحه ای، حاوی مناجاتهای زیبا و دلنشین و عارفانه آن علامه فرزانه است و حیف است که در بهار طبیعت که فصل رویش و طروات و شکوفایی  است، نسبت  به رستاخیز جانهایمان بی تفاوت بوده و روحمان را با این سخنان ناب و حکیمانه صیقلی نکنیم.

وی درباره شاخص ترین برنامه کتابخانه ولیعصر(عج) در سال ۱۴۰۱ گفت: از پرطرفدارترین برنامه های کتابخانه ما مسابقه کتابخوانی «پرواز با کتاب» بود. این برنامه مسابقه تند خوانی و انبوه خوانی کتاب بود و برندگان مسابقه، به درجه خلبانی کتابخانه نائل شده و علاوه بر جایزه، کارت خلبانی هم دریافت می کردند. به علت استقبال زیاد اعضای کودک و نوجوان و خانواده هایشان از این مسابقه، پرواز های شماره یک، دو و سه به صورت سه ماه پی در پی اجرا شد.

کرمی دربقاره کتابخانه ایده‌آل از نگاه خود نیز گفت: کتابخانه ایده آل به عقیده من، کتابخانه ای است که جامعه و به خصوص بچه ها آن را خانه دوم خود بدانند، به کتابداران کتابخانه اعتماد و ایمان داشته باشند و بدانند در آنجا افراد متعهدی حضور دارند که از صمیم قلب، تشنه خدمتگزاری هستند تا پاسخ  سوالات و مشکلات آنها را بدهند. من به نوبه خود، برای رسیدن به این جایگاه والا تلاش می کنم و  ایمان دارم  با استمداد از فضل الهی و با همکاری اعضای دلسوز و علاقمندان به کتاب، می توانیم کتابخانه ای در خورشأن مردم عزیز و فهیم خود داشته باشیم.

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است

کتابخانه ایده‌آل خانه دوم بچه‌ها است