سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰

در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردیس عنوان شد؛

کتابخانه ویژه کودک و نوجوان فردیس با ۱۴۰۰ عضو نیاز به توسعه دارد

انجمن فردیس

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فردیس گفت: کتابخانه ویژه کودک و نوجوان قاصدک فردیس با ۱۴۰۰ عضو نیاز به توسعه دارد اما فقط ۱۰۰ مترمربع زیربنا دارد و توسعه این فضا همت و مساعدت مدیران شهری را می طلبد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز، اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردیس در سال جاری به صورت مشترک با انجمن‌ بخش مشکین‌دشت به ریاست حمیدرضا عبدالله‌پور، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری فردیس و با حضور ملیحه اکبری، رئیس شورای اسلامی شهرستان؛ محمد کلهر، بخشدار مشکین‌دشت؛ مهدی نیک‌مرام، رئیس شورای اسلامی شهر مشکین‌دشت؛ سیدعباس طباطبایی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان و سایر اعضای حقیقی و حقوقی انجمن‌ها در سالن جلسات فرمانداری شهرستان فردیس برگزار شد.

سیدعباس طباطبائی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردیس، با بیان اینکه فردیس کتاب‌خوان دارد، اما کتابخانه کم دارد، گفت: طبق استانداردهای کشوری با توجه به حجم جمعیت، فردیس باید ۳۰ کتابخانه داشته باشد؛ در حالی که ما در شهرستان تنها ۶ کتابخانه عمومی نهادی داریم.

وی افزود: علیرغم همه مشکلات تا پایان اسفندماه ۱۴۰۱ مجموع اعضای کتابخانه‌های عمومی فردیس به ۱۳ هزار و ۵۱۳ نفر رسیده است که با توجه به نزدیکی ایام امتحانات و کنکور سراسری پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۱۵ هزار نفر برسد.

وی با اشاره به اولین و تنها کتابخانه ویژه کودک و نوجوان در فردیس، بیان کرد: کتابخانه قاصدک واقع در بوستان تندرستی بیش از ۱۴۰۰ عضو فعال دارد و فعالیت‌های اعضای کودک این کتابخانه در سطح کشور دیده می‌شود. اخیراً دو برنامه تلویزیونی «هدهد سفید» و «نقاشی نقاشی»" در کتابخانه قاصدک فردیس ضبط شد که "هدهد سفید" از شبکه پویا و نهال پخش شد و برنامه "نقاشی نقاشی" در خرداد ماه از شبکه پویا پخش خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: علی‌رغم استقبال بی‌نظیر از این کتابخانه و فعالیت‌های مختلف کتابخانه قاصدک برای گروه سنی کودک و نوجوان، کتابخانه فقط ۱۰۰ مترمربع زیربنا دارد و توسعه این فضا همت و مساعدت مدیران شهری را می‌طلبد.

وی همچنین با اشاره به تراکم جمعیت در شهرستان فردیس، ایجاد کتابخانه مرکزی برای شهرستان را ضروری دانست و گفت: اگر زمین از سوی شهرداری و یا خیرین تأمین شود، اداره کتابخانه‌های عمومی می‌تواند برای تأمین اعتبار مورد نیاز پیگیری کند.

طباطبایی اختصاص اتوبوس برای راه‌اندازی کتابخانه سیار را از مصوبات جلسات گذشته انجمن کتابخانه‌های عمومی ذکر کرد و گفت: تجهیز و تأمین نیروی کتابخانه سیار از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام می‌شود. در شرایط کمبود کتابخانه در شهرستان، کتابخانه سیار می‌تواند تا حدودی نیاز مناطق کم‌برخوردار به کتابخانه را مرتفع کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی فردیس با بیان اینکه کتابخانه خیرساز ذبیحی توسط خیر در حال ساخت است و کتابخانه بعثت هم در دومین مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد، ضمن تقدیر از شهرداری‌های فردیس و مشکین‌دشت برای پرداخت به موقع سهم نیم درصد کتابخانه‌ها، تصریح کرد: پرداخت به موقع سهم نیم درصد درآمد توسط شهرداری‌ها موجب می‌شود تا بتوانیم مجوزهای بیشتری برای کتابخانه بگیریم.

در بخشی از این نشست ندا شامحمدی، مسئول کتابخانه قاصدک فردیس با بیان اینکه کتابخانه قاصدک به لحاظ مخاطب و عضوگیری مشکلی ندارد، گفت: با توجه به اینکه کتابخانه قاصدک تنها کتابخانه ویژه کودک و نوجوان استان است، از همه نقاط استان حتی گرمدره و گلشهر عضو داریم و هم‌اکنون ۱۴۱۳ نفر در گروه سنی کودک و نوجوان در کتابخانه قاصدک عضو هستند. این تعداد عضو که هر روز هم بر جمعیت آن افزوده می‌شود، امکانات و فضای مناسب نیاز دارد.

وی افزود: در این کتابخانه آموزش‌هایی متناسب با سن جامعه هدف از جمله نقالی، شاهنامه‌خوانی، کلاژ و غیره برای اعضا وجود دارد و هنرمندان کوچک کتابخانه قاصدک در بسیاری از رشته‌ها در سطح کشور مقام آوردند. در حالی که ما فضای مناسب برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و تجمعات نداریم و در سالن‌های اجتماعات شهر هم نوبت به ما نمی‌رسد. از مسئولان تقاضا داریم توسعه کتابخانه قاصدک را در اولویت قرار دهند.

شامحمدی به عنوان دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در فردیس گفت: این جشنواره بخش‌های مختلفی از جمله پویش معرفی کتاب، کتابخوانی، هنرهای تجسمی، کلاژ و غیره دارد که در چند سال گذشته برنده‌هایی در سطح استان و کشور در فردیس داشته است.