جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد؛

ضرورت توجه به وقف به عنوان راهکاری برای توسعه کتابخانه‌های عمومی

حجت الاسلام خاموشی

حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از غرفه نهاد در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کرد و در جریان تازه ترین فعالیت ها و اقدامات کتابخانه های عمومی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از غرفه نهاد در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد و در جریان تازه‌ترین اقدامات انجام شده در کتابخانه‌های عمومی قرار گرفت.

وی در حاشیه این بازدید با اشاره به وجود فرهنگ وقف در تاریخ گفت: یکی از نیت‌های واقفین ایجاد مکتبه‌ها بوده است. در عراق و اماکنی مانند قم، نجف و بغداد این موضوع ریشه تاریخی دارد. رَبع رشیدی یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تبریز بود که به‌نام رشیدالدین فضل‌الله همدانی در تبریز ایجاد شد و او اوقافی برای تکمیل کتابخانه، مدرسه و انتشار کتاب برای محصلان علوم مختلف اختصاص داده بود، که این موضوع نشان از ریشه‌دار بودن فرهنگ وقف کتاب و کتابخانه در ایران است. همچنین قبل از کتاب‌سوزی‌ها در بغداد هم به وقف‌های زیادی از کتاب‌ها بر می‌خوریم و هم با محل و کیفیت نگهداری کتاب مواجه می‌شویم. یا برای مثال کتابخانه‌های زیادی مانند کتابخانه علامه امینی و... در فرهنگ دینی ما وجود دارد که آثار وقفی ارزشمند و ماندگاری در آنها نگهداری می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه می‌دهد: آیت‌الله مرعشی نجفی در خاطره‌ای نقل می‌کند که چندین روز به شدت گرسنه بود اما با خواندن نماز استیجاری برای خرید کتاب پول خرج می‌کرد. برای همین در طول زندگی‌شان با همه مشقت‌هایی که تحمل می‌کردند، کتاب خریداری می‌کردند که تراث را حفظ کنند. یا کتابخانه آستان قدس رضوی که به جهت آثار و منابع تاریخی در جهان تشیع بی‌نظیر است و اخیراً تصویب شد که بخش موزه‌ای آن توسعه پیدا کند و همین نشان از اهمیت و ارزش وقف در فرهنگ دینی ما است.

خاموشی با تأکید بر اینکه وقف به این موضوع تعلق می‌گرفته و امروز هم وقف صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در همه جای دنیا هم برای حفظ تراث بشری این کار را انجام می‌دهند. اصل هم بر حفظ منابع علمی کتابخانه‌ها است و در کنار آن وقف فضای کالبدی نیز انجام می‌شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌تواند با نگاه توسعه‌ای به حوزه وقف نگاه کند، گفت: هر چقدر فرهنگ وقف ترویج شود خوب است. به نظرم نهاد می‌تواند موضوع کتابخانه‌های وقفی را با نگاه توسعه‌ای در دستور کار قرار بدهد. با این نگاه هم کتابخانه‌های ماندگاری ساخته می‌شود و هم به موضوع کمبود منابع و فضای کتابخانه‌ای کمک می‌کند.