دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفتگو با مجله نقد اندیشه؛

در طرح جدید، شهروندان با کد ملی عضو مخزن کتابخانه‌های عمومی می‌شوند

مخزن كتابخانه مركزي پارك شهر تهران
مخزن کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفتگو با مجله «نقد اندیشه» گفت: تمرکز جدی ما بر حوزه کودک و نوجوان است و این تمرکز استمرار خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در گفتگو با مجله «نقد اندیشه»، به ارائه توضیحاتی پیرامون اهم اقدامات و برنامه‌های این نهاد پرداخت.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد اظهار داشت: تصوری که از کتابخانه عمومی در ذهن مردم و برخی مسئولین و نخبگان وجود دارد آن است که کتابخانه یک سالن مطالعه‌ و مخزنی دارد و مردم از سالن مطالعه و مخزن استفاده می‌کنند. این رویکرد هم در دنیا و هم در ایران تغییر کرده‌ است. اکنون در کتابخانه‌های نسل جدیدمان، قریب به ۶۰ خدمت را ارائه می‌دهیم که فقط یکی از آنها سالن مطالعه و مخزن کتاب است. بنابراین، این تصویر عمومی باید تغییر کند.

وی با اشاره به تعداد اعضای کتابخانه های عمومی در سراسر کشور، گفت: از حیث تعداد عضو، بیش از دو میلیون و چهارصد هزار نفر عضو فعال در سراسر کشور داریم که ۶۰ درصد آن کودکان و نوجوانان هستند. تا قبل از انقلاب و در فاصله سال های ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۷ حدود ۳۰۰ کتابخانه در سراسر کشور تأسیس شده است و این عدد امروز به بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه رسیده که عدد قابل توجهی است و به نسبت کشورهای منطقه و آسیا و جهان اسلام و حتی جهان وضعیت قابل قبولی است.

رمضانی با اشاره به ضرورت تعامل کتابخانه ها و مدارس، تصریح کرد: تعامل ‌کتابخانه‌ها با مدارس خوب است، ولی معتقدیم که این تعامل باید با وزارت آموزش و پرورش به صورت هدفمند و منسجم شکل بگیرد. معتقدیم هر مدرسه باید به نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی محله خود متصل شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تعاملات بین المللی این مجموعه، اظهار داشت: تا چند سال گذشته، کتابخانه‌های عمومی عضو جدی ایفلا نبودند. با پیگیری تمدید عضویت‌مان در ایفلا و تعاملات انجام شده، برای اولین بار سال گذشته به کارگاه منطقه‌ای ایفلا در تایلند، دعوت شدیم و نماینده نهاد با هزینه ایفلا در این کارگاه شرکت کرد.

وی در خصوص طرح جدید عضویت در کتابخانه‌های عمومی، گفت: در طرح جدید، عضویت در کتابخانه‌های عمومی دچار تغییر و تحول خواهد شد و مردم با کد ملی عضو مخزن کتابخانه‌های عمومی کشور می شوند. جزئیات شرایط این طرح در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.