یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد خبر داد؛

آغاز تجهیز ۴۰ بخش نابینایان کتابخانه‌ها به دستگاه برجسته‌نگار هوشمند از کتابخانه شهید بهشتی برازجان

برجسته نگار هوشمند

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی تجهیز بخش نابینایان کتابخانه شهید بهشتی برازجان به یک دستگاه برجسته‌نگار هوشمند را آغاز تجهیز بخش نابینایان ۴۰ کتابخانه به این دستگاه برای توسعه و ارتقای خدمات به نابینایان عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد از تجهیز بخش نابینایان کتابخانه شهید بهشتی برازجان به یک دستگاه برجسته‌نگار هوشمند با هدف توسعه و ارتقای خدمات به نابینایان خبر داد و گفت: این برجسته‌نگار از طریق تعامل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با جمعی از سازمان‌ها در نمایشگاه آبادیران، از شرکت دانش‌بنیان پکتوس خریداری شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی اظهار داشت: از جمله رویکردهای مهم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ارتقاء و توسعه خدمات به گروه‌های خاص جامعه است تا دسترسی آنها به کتاب و منابع اطلاعاتی بیش از پیش تسهیل شود. توسعه بخش‌های نابینایان و ناشنوایان و به‌کارگیری تجهیزات جدید و به‌روز در این بخش‌ها، به همراه تأمین منابع و نیازمندی‌های آنها از جمله فعالیتهایی است که در این مسیر به انجام رسیده است.

آغاز تجهیز ۴۰ بخش نابینایان کتابخانه‌ها به دستگاه برجسته‌نگار هوشمند با کتابخانه شهید بهشتی برازجان

هراتی گفت: به طور مثال در سال گذشته، توانستیم مجموعه‌ای از اقلام آموزشی، کمک‌آموزشی و سرگرمی متناسب با نیازهای اعضای نابینای کتابخانه‌های عمومی را تهیه و برای بخش‌های نابینایان کتابخانه‌ها ارسال کنیم. ارسال برجسته‌نگار هوشمند نیز در راستای تداوم اقدامات مؤثر نهاد برای توسعه خدمات به گروه‌های خاص جامعه و به‌ویژه روشندلان عزیز و ارجمند صورت گرفته است. ان‌شاءالله بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در نظر است تعداد ۴۰ دستگاه برجسته‌نگار هوشمند، از محل کمک‌های خیرین و تعامل با جمعی از سازمان‌ها، خریداری و برای کتابخانه‌هایی که دارای بخش‌های نابینایان فعال هستند ارسال شود.

وی افزود: دستگاه برجسته‌نگار هوشمند دارای صفحه کلید و نمایشگر بریل و خروجی صوتی با استفاده از تبدیل متن به گفتار است. این دستگاه به دلیل داشتن خروجی‌های بریل و صوتی یکی از بهترین ابزارهای کمک‌توانبخشی برای نابینایان فارسی‌زبان به شمار می‌رود. در حال حاضر، کشورهای امریکا، کانادا، آلمان و کره جنوبی و ایران تولیدکننده این نوع تبلت‌های ویژه نابینایان هستند. همچنین از مزایای عمده برجسته‌نگار ایرانی نسبت به نمونه‌های خارجی، می‌توان به پشتیبانی کامل از زبان فارسی، پشتیبانی فنی در داخل کشور، شناسایی خودکار توسط سیستم عامل، قابلیت تنظیم میزان برجستگی نقاط بریل و قیمت ارزان‌تر از مشابه‌ خارجی اشاره کرد.

گفتنی است، کتابخانه شهید بهشتی برازجان در سال ۱۳۴۶ با ۴۰۰ مترمربع زیربنا تأسیس شد. ساختمان جدید آن در ۳ طبقه با ۱۴۴۶ مترمربع زیربنا در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد. بخش نابینایان این کتابخانه در سال ۱۳۹۶  و بخش ناشنوایان در سال ۱۴۰۰ ایجاد شد و هم اکنون دارای ۱۵۳۰ نفر عضو فعال است که از این تعداد ۱۸۶ از نابینایان و ۷۸ نفر از ناشنوایان هستند.