دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲

با هدف معرفی منابع دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی؛

نشست تحلیل و بررسی کتاب «آبی‌ها» در کرمانشاه برگزار شد

تحلیل و بررسی کتاب آبی ها در کرمانشاه

نشست تحلیل و بررسی کتاب «آبی ها» از منابع دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، نشست تحلیل و بررسی کتاب «آبی ها» از منابع دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور حجت‌الاسلام علی زیستی، منتقد و پژوهشگر ادبی، کتابداران و سایر علاقمندان به نقد روز یکشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۲ در سالن جلسات اداره کل برگزار شد.

نشست تحلیل و بررسی کتاب «آبی‌ها» در کرمانشاه برگزار شد

در ابتدای این نشست حجت الاسلام علی زیستی در خصوص کتاب گفت: این کتاب پس از ۴۰ سال نویسندگی نوشته شده است و کلمات آن در اوج پختگی نویسنده استفاده شده و همچنین این کتاب رمانی است در بستر تاریخ که با دیدگاهی متفاوت توسط نگارنده به چاپ رسیده است.

علی زیستی در ادامه بیان داشت: این کتاب رمانی پر از عشق است، مثلاً عشق زن جذامی به همسرش، یا عشق جیران به زکریا که دختر نابینایی است که زکریا با دارونمایی شفایش می‌دهد، عشق وفا و زکریا به همدیگر و از همه مهمتر عشق همه این‌ها به علی بن موسی الرضا علیه السلام که در این کتاب خیلی نمود دارد.

وی در خصوص نکات بعدی که در کتاب آمده است، خاطرنشان کرد: نکته بعدی قابل توجه کتاب اینکه آقای تشکری نمایشنامه نویس بود که در جایی از کتاب از دارونمایی استفاده کرده و این را درباره جیران در کتاب به کار برده است و در این کتاب از الگوهای نمایشی بیشتر استفاده شده است.

وی در پایان بیان داشت: در این کتاب خود سعید تشکری و اعتقاداتش وجود دارد نه تنها جملاتی درباره موضوع بلکه می‌توان شخصیت سعید تشکری را در این کتاب شناخت.

حجت الاسلام زیستی افزود: سعید تشکری در این رمان روایتگر زندگی و احوال پزشکی مسیحی است که به دنبال پیشوا و الگوی کامل زمانه خود می‌گردد، او می‌خواهد خود را از حیطه قدرت راهبان برهاند و هم عشق زمینی و هم عشق آسمانی را درباید.

وی بیان کرد: رمان تاریخیِ «آبی‌ها» در ۴۲ بخش تنظیم شده ‌است، این کتاب نوشته سعید تشکری، رمانی تاریخی در دو جلد، درباره پزشکی مسیحی به اسم زکریای رومی است که در زمان هارون‌الرشید زندگی می‌کند و محضر امام هشتم شیعیان می‌رسد. زکریای رومی در شهر هالینوبلس(حرّان) به دنیا آمده است و شهرش را بسیار دوست دارد، اما وقتی هارون الرشید او را احضار می‌کند، مجبور است دیر انطاکیه را ترک کند و به سمت دربار هارون برود. هارون مأمورانی را برای بردن زکریا می‌فرستد اما وقتی او می‌فهمد امام رضا(ع) در مدینه است، مسیرش را دور از دید مأموران طوری تغییر می‌دهد که بتواند به دیدن امام مسلمانان برود.

در ادامه ملیحه حاتمی زرگران، کتابدار کتابخانه عمومی زنده یاد عبدالعلی رحیمی و سعید امامی مسئول کتابخانه عمومی اندیشه و الهام امیری مسئول کتابخانه شهید باهنر روستای کندوله به تحلیل و نقد کتاب «آبی ها» پرداختند و نکته نظرات خود را بیان کردند.

نشست تحلیل و بررسی کتاب «آبی‌ها» در کرمانشاه برگزار شد

در ادامه نمایشنامه خوانی بخشی از کتاب توسط گودرز حسینی، کارگردان و بازیگر تئاتر و لیلا مهدی آبادی، بازیگر تئاتر و طراح صحنه و نمایشنامه نویس به اجرا درآمد.

گفتنی است؛ سعید تشکری (زاده ۱۳۴۲) نویسنده، کارگردان رمان‌نویس ایرانی است. نویسنده و کارگردان فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی عضو کانون ملی منتقدان تئاتر عضو بین‌المللی کانون جهانی تئاتر ITCA مدرس ادبیات نمایشی و داستان نویسی، رمان‌نویس، چاپ مقالات در مطبوعات در حوزه ادبیات و هنر چاپ آثار در حوزه ی رمان -ادبیات نمایشی ساخت فیلم و نگارش سریال های تلویزیونی، نگارش نمایشنامه‌های رادیویی در اداره کل نمایش رادیو بیش از ۴۰ کتاب از تشکری منتشر شده ‌است.

نشست تحلیل و بررسی کتاب «آبی‌ها» در کرمانشاه برگزار شد

نشست تحلیل و بررسی کتاب «آبی‌ها» در کرمانشاه برگزار شد

نشست تحلیل و بررسی کتاب «آبی‌ها» در کرمانشاه برگزار شد