جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵

کتابدار برتر در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب؛

ایجاد کتابخانه در مدرسه و جلب همکاری معلمان برای تحویل کتب از برنامه‌های من بود

کتابخانه شهدای ساریه

کتابخانه شهدای ساریه در نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به عنوان یکی از کتابخانه‌های برتر در کشور معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، کتابخانه شهدای ساریه در نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، به عنوان یکی از کتابخانه‌های برگزیده کشور معرفی شد. این کتابخانه با ارائه فعالیت‌های متنوع فرهنگی و هنری، توانست در زمینه ترویج کتابخوانی و فرهنگ مطالعه در میان اهالی روستا موفق عمل کند.

فاطمه عبیداوی، کتابدار و مسئول این کتابخانه گفت: این کتابخانه برنامه‌هایی در جهت تبدیل شدن به پایگاه اجتماعی اجرا می‌کند که برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات مختلف از جمله اصول زندگی مشترک، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ حجاب از جمله این برنامه‌ها است.

عبیداوی تشریح کرد: طی جلساتی که با مدرسه برگزار شد، تصمیم بر این شد که یک کتابخانه در مدرسه با کتابهای کتابخانه ایجاد شود تا اعضایی که بنا به دلایلی نمی‌توانند به کتابخانه مراجعه کنند، در مدرسه از کتاب‌های کتابخانه استفاده کنند؛ یکی از معلمان به عنوان پیک کتاب مسئولیت تحویل و بازگشت کتاب‌ها را به عهده گرفت و هر دو هفته یک بار این کار را انجام می‌دهد.

این کتابدار کتابخانه روستایی افزود: برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، برگزاری برنامه‌های قصه‌گویی و کاروان دانایی، جمع‌خوانی کتاب، کارگاه‌های آموزشی با موضوعات مختلف از جمله برنامه‌های کتابخانه بود.

عبیداوی گفت: برگزاری مراسم گرامیداشت هفته کتاب و برگزاری جلسات مطالعاتی از جمله برنامه‌های کتابخانه در جهت جذب اعضا به کتابخانه و ترویج کتابخوانی بود که نتیجه خوبی از آن حاصل شد.

وی ادامه داد: سعی کردم برنامه‌های فرهنگی که مستلزم هزینه‌های زیادی نباشد و به فرهنگ روستا کمک کند، اجرا کنم؛ برنامه‌هایی را برای اجرا انتخاب می‌کردم که نیاز واقعی روستا باشد و ان‌شاءالله در آینده به تناسب مناسبت‌های مختلف تقویمی برنامه‌ریزی کنم و برنامه های مفیدی برای روستا به‌ویژه گروه سنی کودک و نوجوان اجرا کنم.

این کتابدار افزود: در روستا با هر سازمانی که برنامه‌ای داشته باشد همکاری می‌کنم تا برای جذب اعضا و ترویج کتابخوانی از آن بهره‌برداری کنم.

عبیداوی خاطرنشان کرد: در فصل مدارس برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام می‌دهم و بیشتر برنامه‌ها را در مدارس متمرکز می‌کنم و کتابخانه را به مرکز فرهنگی مهم و موفق در روستا تبدیل کرده‌ام.

این کتابدار برتر اضافه کرد: برای دوام کتابخوانی به عنوان یک ارزش، اول باید فرهنگ آن را آموخت که این کار مستلزم رعایت اصولی است که باید رعایت شوند تا به نتیجه مفید و مؤثر منجر شود و داشتن هدف و برنامه در این مسیر بسیار حائزاهمیت است.

وی گفت: باید کاری کنیم که احساس نیاز به مطالعه در افراد به صورت درونی به وجود آید و با تشویق به خواندن از سنین کودکی این کار میسر می‌شود.

گفتنی است، کتابخانه شهدای ساریه در سال ۱۳۹۲ در روستای ساریه از توابع شهرستان دشت آزادگان استان خوزستان افتتاح شد. این کتابخانه با داشتن بیش از ۵ هزار جلد کتاب، یکی از مراکز فعال و پرمخاطب فرهنگی در روستا است.