شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴

استاندار فارس:

کتابخانه، دانشگاه مردمی مطالعه و پژوهش در جامعه است

ایمانیه استاندار فارس

استاندار فارس در پیامی به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نوشت: کتاب، یکی از ابزارهای تفکر، رشد و پیشرفت انسانی به شمار می‌رود؛ این زبان گویای تمدن بشری با بازگو کردن راز و رمز پیشرفت جوامع انسانی در دوره‌های مختلف، نقش بی‌بدیلی ‌را در ارتقای توسعه فرهنگی هر کشوری می‌تواند ایفا کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس طی پیامی روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار را تبریک گفت. متن پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
 

فارس؛ شیرازه فرهنگ و تمدن ایران‌زمین است. سرزمین فارس دیاری است که دیرینگی تمدن در آن به درازای تاریخ است و در گستره ی این سرزمین، نشانه‌های متمدنانه ی فرهنگ اصیل و اخلاق محور بسیارند. اولین کتابخانه ی ما قبل از اسلام، کتابخانه تخت جمشید بود. این کتابخانه نقش بسیار مهمی در شناسایی تاریخ ایران باستان دارد. کتاب، یکی از ابزارهای تفکر، رشد و پیشرفت انسانی به شمار می‌رود. این زبان گویای تمدن بشری با بازگو کردن راز و رمز پیشرفت جوامع انسانی در دوره‌های مختلف، نقش بی‌بدیلی ‌را در ارتقای توسعه فرهنگی هر کشوری می‌تواند ایفا کند. ورود اسلام نابی که امیر مومنانش، علم و ادب را بهای جان آدمی می شمرد و قدر و منزلت انسان را بر آن مترتب می گرداند، جلای روح و زندگی مردم این دیار گشته و مشوق آنان در امتداد مسیر کمال و آگاهی گشته است. در این راه، از مهم ترین راهکارهایی که توان زدودن آفت جهل داشته، مطالعه است و آنچه در این زمانه نیز می تواند گره شبهه‌های ذهنی جامعه را بگشاید و ایمان و اطمینان را به قلب‌ها باز آورد، کتاب‌خوانی است. کتابخوانی راهی برای دستیابی به دانایی و توانایی است. کتابخانه‌های عمومی به عنوان دانشگاه مردمی و یک پایگاه فرهنگی پویا با قرار دادن افکار، عقاید و اندیشه‌های خلاق در کنار یکدیگر وسیله‌ای برای ایجاد علاقه به مطالعه و پژوهش برای افراد جامعه فراهم می‌سازد.


۲۴ آبانماه هر سال در تقویم ایران به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نام گذاری شده است که علت آن را باید در ارزش والای کتابخوانی و ارتقای فرهنگ آن، در اوج گیری اهداف و پالایش آرمان های جامعه ی بشری جست. اینجانب هفته کتاب را به تمام علاقه‌مندان علم و دانایی، فرهنگ‌وران، اندیشمندان به ویژه کتابداران به عنوان سربازان خط مقدم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تبریک عرض می‌کنم و با توجه به فاجعه انسانی نسل کشی که توسط رژیم اشغالگر قدس در سرزمین مسجد الاقصی و فلسطین عزیز صورت می‌گیرد از همه اصحاب علم و معرفت و کتاب درخواست می‌کنم نسبت به تالیف و نشر کتاب در این مهم اهتمام ویژه مبذول نمایند.

محمدهادی ایمانیه
استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی فارس