یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست صمیمانه با خبرنگاران حوزه کتاب رسانه‌ها؛

از نقدها استقبال می‌کنیم/ اعتقاد به اثرگذاری شبکه کتابخانه‌های عمومی و کتابداران

نشست صمیمانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران حوزه کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست صمیمی خبرنگاران حوزه کتاب رسانه ها گفت: هیچوقت از تعامل با رسانه ها ضرر نکرده ام و همچون این جلسه، همواره برایم منفعت داشته است. ما باید نقدها را بشنویم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست صمیمانه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران حوزه کتاب رسانه‌ها ۴ آذرماه به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی؛ فرشاد مهدی پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی؛ محمدمهدی سموعی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی؛ ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت یاد شهدای جبهه مقاومت، اظهار داشت: من هیچوقت از تعامل با رسانه‌ها ضرر نکرده‌ام و همچون این جلسه، همواره برایم منفعت داشته است. در این جلسه نقدهای خوبی مطرح شد و ما باید نقدها را بشنویم. من بیش از ۱۵ سال است که در دانشگاه تهران معلّم هستم؛ در سیستم دانشگاه ارزشیابی اساتید پیش از شرکت در جلسه امتحان الزامی است؛ من در این سال‌ها در ارزیابی‌های دانشجویان عمدتاً رتبه ۱ یا ۲ را داشته‌ام که دلیل آن را تعامل با دانشجویان می‌دانم. من ابایی از حضور در جمع دانشجویان یا اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه ندارم و مباحثی که مطرح می‌شود برایم تلخ نیست. تمام نقدهای به وزارتخانه در رسانه‌ها را می‌بینم و می‌خوانم و هیچوقت بر خبرنگاری خرده نگرفته‌ام؛ خبرنگار ممکن است در جریان انجام کار اشتباه کند که ما موظف به ارائه توضیح هستیم.

از نقدها استقبال می‌کنیم/ اعتقاد به اثرگذاری شبکه کتابخانه‌های عمومی و کتابداران

وی اظهار داشت: در حوزه‌های مختلف خبرنگاران تخصصی داریم و در مجموعه رسانه‌ها فضای متکثری وجود دارد. بنای ما در دولت این است که از نقد استقبال کنیم. با همه وجود برای شنیدن دیدگاه‌های دوستان و استفاده از آنها در خدمت هستیم؛ اینکه تاکنون نشستی با خبرنگاران حوزه کتاب برگزار نشده بود، ضعف ما محسوب می‌شود که باید حل شود و امیدواریم بتوانیم این جلسات را بیش از پیش برگزار کنیم. ما با مدیران‌مسئول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در سال چندبار طی جلساتی گفتگو می‌کنیم اما به اعتقاد من این جلسات باید در تمام سطوح، برگزار شود.

اسماعیلی گفت: ما در حال راه‌اندازی نمایشگاه‌های کتاب استانی در سراسر کشور هستیم. نمایشگاه کتاب تبریز به خوبی برگزار شد و به زودی در سمنان، که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده، نمایشگاه برگزار خواهد شد. در این راستا از استان‌ها توقع همکاری داریم.

وی در خصوص رونق حوزه فرهنگ و هنر در کشور گفت: گاهی از ما خرده می‌گیرند که اینگونه نیست؛ اما من بر اساس مستندات صحبت می‌کنم؛ مثلاً وقتی می‌گویم نمایشگاه کتاب تهران ۷ میلیون نفر بازدیدکننده داشته است، این عدد را بر اساس آماری ستاد نمایشگاه از پیامک‌های ارسالی به تلفن‌های همراهی که وارد محدوده نمایشگاه شدند، یا گزارش مترو از تعداد مسافرانی که در روزی مشخص به ایستگاه مصلی وارد شده‌اند، بیان می‌کنم. یا درباره سرانه مطالعه از من سؤال می‌پرسند؛ واقعیت این است که استقرای تامی نداریم اما در حوزه پیمایش بارها این کار انجام شده که آخرین مورد آن ۳۵ دقیقه بدون احتساب قرآن و ادعیه، کتب آموزشی و مطالعات الکترونیکی بوده است.

وی افزود: من در صحبت‌هایم عدد و رقم می‌گویم که مدتی بعضی افراد با این اعداد و ارقام مقابله می‌کردند؛ مثلاً اینکه سه چهارم مردم ایران پشتیبان مردم فلسطین هستند تمام نظرسنجی‌های این حوزه را از نظر گذرانده‌ایم. من معلم دانشگاه هستم و نمی‌توانم اطلاعات اشتباه به مردم بدهم. شأن حکمران در نظام دینی این نیست و هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند.

اسماعیلی ادامه داد: در حوزه زیرساختی آقای رئیس جمهور در چند روز گذشته دستور دادند که تمام طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی کتابخانه‌های عمومی تأمین اعتبار شود. ایشان درباره مسئله معیشت کتابداران مجدداً دستور ویژه داده‌اند. در دو سال گذشته من بسیار درباره شبکه کتابخانه‌های عمومی و کتابداران صحبت کرده‌ام و این موضوع برایم در اولویت بوده است.

وی تصریح کرد: منظور من از رونق این است که تبصره ۹ بند «ه» را با ۷ محوریت اولویت گذاشتیم که یکی از محورها کتاب است. عدد این بند امسال ۲۳ هزار میلیارد تومان است و ۵۰ درصد آن باید به صندوق هنر واریز شود. همه این اعتبار صرف زیرساخت‌ها می‌شود. این کار بزرگی است که در صورتی که به نتیجه برسد درصد بهره‌مندی در حوزه فرهنگی را از حدود ۰.۹ درصد به بالای ۴ درصد می‌رساند.

از نقدها استقبال می‌کنیم/ اعتقاد به اثرگذاری شبکه کتابخانه‌های عمومی و کتابداران

اسماعیلی اضافه کرد: برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز ۴۰۰ میلیارد تومان در سفر استانی رئیس جمهور اعتبار تصویب کردیم. من به تمام استان‌ها سر زده‌ام و با مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ از نزدیک آشنا هستم.

وی از افتتاح فاز دوم کارخانه کاغذسازی مازندران در پایان هفته جاری خبر داد و گفت: به این ترتیب بخشی از وعده‌ای که در حوزه کاغذ دادیم، عملی می‌شود. کاری که ۲ سال پیش بسیاری در انجام آن تردید کردند. در ابتدای دولت تولید ۵ هزار تن کاغذ داشتیم که امروز این عدد به ۸۰ هزار تن رسیده است و امسال ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی با کاغذ ایرانی چاپ شد. بهره‌برداری از فاز دوم کارخانه کاغذ و چوب مازندران و جشن خودکفایی تولید کاغذ را برگزار می‌کنیم. کسی این موضوع را از ما مطالبه نکرده بود اما ما این نیاز را دیدیم و به دنبال برطرف کردن آن رفتیم. ما مشکلات کاغذ را رصد و پیگیری کردیم؛ در دولت کارگروه کاغذ را ایجاد کردیم. ما شعار نمی‌دهیم بلکه تلاشمان این است که کارنامه ارائه بدهیم.

اسماعیلی ادامه داد: از همکاران رسانه‌ای می‌خواهم در راستای هم‌افزایی حرکت کنند. شورای هنر به مدت ۱۳ سال تعطیل بود. در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی آورده بودند که شورای هنر را در شورای فرهنگ عمومی ادغام کنند که ما جلوی آن را گرفته و جلسات را از سر گرفتیم. اسناد بالادستی همه عرصه‌های فرهنگ و هنر با حضور شخصیت‌های برجسته و خبره در حال تدوین است و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید؛ ان‌شاءالله.

وی در خاتمه اظهار داشت: بحمدلله مدیران ارشدی که انتخاب کردیم از خبرگان و کارکشته‌های فرهنگی هستند.

گفتنی است، در این نشست خبرنگارانی از خبرگزاری‌های صداوسیما، میزان، آنا، تسنیم، کتاب ایران(ایبنا)، شبستان، جمهوری اسلامی(ایرنا)، باشگاه خبرنگاران جوان، پانا، دفاع مقدس و قرآن(ایکنا)، روزنامه‌های تهران تایمز، شهروند، کیهان، همشهری، هنرمند، هفت صبح، جمهوری اسلامی و فرهیختگان و رادیو فرهنگ حضور داشتند و به بیان نظرات خود پرداختند.

از نقدها استقبال می‌کنیم/ اعتقاد به اثرگذاری شبکه کتابخانه‌های عمومی و کتابداران