دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰

حسن رحیم‌پور ازغدی در ارتباط با مراسم معرفی مجموعه ۷۸ جلدی «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان»:

ده‌نمکی جوهره‌ای انقلابی دارد/ فرهنگنامه مانع تحریف تاریخ در دهه‌های آینده/ تشکر از وزیر فرهنگ

ازغدی

حسن رحیم‌پور ازغدی در ارتباط تلفنی با مراسم نکوداشت مسعود ده نمکی و معرفی مجموعه ۷۸ جلدی «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» گفت: ده‌نمکی بدون هیچ مقدمه وارد هر کاری شده است در رده یک آن قرار گرفته است. وقتی نشریه منتشر کرد پرفروش‌ترین شد، مستند ساخت پرفروش شد، در سینما هم پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی را تولید کرد که نشان می‌دهد او جوهره ای انقلابی دارد که باید به این استقامت، شجاعت و خلاقیتش احترام گذاشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط تلفنی با مراسم نکوداشت مسعود ده نمکی و معرفی مجموعه ۷۸ جلدی «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» گفت: خیلی مایل بودم در این برنامه حضور داشته باشم که متأسفانه به دلیل کسالت توفیق نشد. در این فرصت یکی، دو نکته را بیشتر خطاب به جوانان و نوجوانان نسل جدید عرض می‌کنم. امثال آقای ده‌نمکی نه خیلی به تشویق دیگران نیاز داشتند، نه انگیزه‌شان این موارد بوده. معمولاً این این تیپ آدم‌ها خلاف جریان عمل می‌کنند و بیشتر عادت به فحش شنیدن و تمسخر و ایذاء و اذیت دشمنانان دانا و دوستان نادان دارند تا به تشویق.

وی افزود: اولاً باید از کار جدید ایشان، فرهنگنامه اسارت و آزادگان، تقدیر کنیم؛ اهمیت این کار شاید ۵۰ یا ۱۰۰ سال بعد، چندین برابر امروز درک خواهد شد. شما می‌بینید که دشمنان از جنگ جهانی اول و دوم، که فاشیزم راست بر فاشیزم چپ غلبه کرد، هنوز دارند فیلم می‌سازند و در قالب ذکر اتفاقات آن جنگ‌ها، که هر دو طرف آن ظالم بودند، حرف‌های امروز خود را می‌زنند و فرهنگ‌سازی برای افکار عمومی جهان می‌کنند. بر اساس یک سری یادداشت‌ها و خاطرات و عکس‌ها، به آن محتوای جدید می‌دهند و به عنوان یک مستند و فیلم از خاطرات آن زمان روی آن کار می‌کنند، اما اساساً چیزهایی که واقعیت نداشته و فقط معطوف به مدیریت افکار عمومی امروز و فرداست به اسم بازخوانی تاریخ گذشته تولید می‌کنند. همین الآن هم دارند درباره جنگ جهانی اول و دوم یا جنگ‌های جنایتکارانه‌ای که امریکایی‌ها در افغانستان و عراق، همین غزه و فلسطین و دیگر جاها داشتند، فیلم‌هایی می‌سازند که جای شهید و جلاد، جای قهرمان و ضدقهرمان در آن عوض می‌شود، چهره‌های خوب از آدم‌های بد و چهره‌های بد از آدم‌های خوب به نمایش درمی‌آید. آنچه که می‌تواند در دهه‌های آینده جلوی این تحریف‌ها را بگیرد و به نشر درست فرهنگ جهاد و شهادت در این انقلاب کمک کند، کارهایی از سنخ همین کارهایی است که در همین فرهنگنامه اسارت و آزادگان انجام شده.

رحیم‌پور ازغدی گفت: نکته دوم اینکه ممکن است اشکالات یا نقدهایی هم بعضی داشته باشند، خط فکری‌شان تفاوت داشته باشه، به آثار اشخاص نقد داشته باشند، اما این دلیل روشی که معمولاً در این سال‌ها دیده‌ایم نمی‌شود که حرف‌هایی را کسانی می‌زنند و کارهایی را می‌کنند و نه تنها تشویق و حمایتی نمی‌شود بلکه توبیخ و توهین می‌شود. بعد به سراغ افراد مشهور، سلبریتی‌های هنری، سیاسی و ژورنالیستی، که فقط به پول عقیده دارند می‌روند. افرادی که هر طرف که پول بیشتر بدهد و برای آنها کف بزند و جایزه بدهد، برای آن طرف هم فیلم می‌سازند، هم کتاب و نقد می‌نویسند. چون این افراد معمولاً سازشکار و اهل تملق و منافع شخصی هستند بی‌خطر هم به نظر می‌رسند فلذا حتی خودی‌ها هم معمولاً از این تیپ‌ها را می‌آورند مطرح می‌کنند، به آنها جایزه می‌دهند و در مورد افرادی که یک مقدار صریح و رک حرف می‌زنند می‌گویند اگر اینها را تشویق کنیم ممکن است بعداً منحرف شوند. خب شما کسانی که همین حالا منحرف هستند تجلیل می‌کنید! باج و رشوه می‌دهید که بیایند از شما تعریف کنند! آن وقت از این که کسانی با جهت‌گیری درست نقدی بکنند و ممکن است اشتباهی هم بکنند، همیشه یک علامت سؤال روی این افراد می‌گذارند. مرحوم طالب‌زاده که واقعاً مانند شهدا تلاش کرد و از دنیا رفت، حتی شهید آوینی در زمان خود همین گونه بود یا دیگرانی.

وی تصریح کرد: از آن طرف کسانی را داریم که همین فعالیت‌ها را انجام می‌دهند اما ظرفیت ادامه آن را ندارند؛ یعنی زحماتی می‌کشند، فحش می‌شنوند، بعد یک مرتبه می‌بُرند، چون می‌بینند از آن طرف حمله می‌شود و از این طرف هم حمایت نمی‌شود و به شک می‌افتند که ما برای چی با این شرایط از انقلاب دفاع کنیم؟ مثل افرادی که از دوستان سابق ما هم بودند و حالا در اوج کینه در جبهه مقابل قرار گرفته‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آنچه به نظر من در مورد آقای ده نمکی جالب است اینکه بدون هیچ مقدمه رسمی و کلاسیک وارد هر کاری شده است در رده یک آن قرار گرفته است. نمی‌دانم که ایشان کلاس روزنامه‌نگاری رفته یا نه اما وقتی نشریه منتشر کرد، پرفروش‌ترین نشریه کشور شد، در حوزه مستند که هم که ظاهراً آموزش ندیده بود مستندهای او پرفروش شد. در سینما هم که وقتی وارد شد، بین این همه آدم مدعی، که معمولاً با بودجه‌های کلان میلیاردی بیت‌المال فیلم می‌سازند و غیر از محتوا در مخاطب هم مشکل دارند و بعد هم به نظام و انقلاب فحش می‌دهند، پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی ایران را تولید کرد. اینها نشان می‌دهد او جوهره‌ای انقلابی دارد. ولو کسانی امثال آقای ده نمکی را قبول نداشته باشند، ولو افکارش را قبول نداشته باشند، ولو کار روزنامه‌نگاری و سینمایی‌اش را به لحاظ فنی قبول نداشته باشند، حتی هر کدام از اینها که باشد باید در برابر این نوع استقامت، خلاقیت و شجاعت احترام گذاشت.

وی افزود: او بسیار آدم پرکاری است و بیشتر از بسیاری مجموعه‌ها که بودجه‌های زیاد دارند، کار می‌کند. این نمونه‌ها الگوهای خوبی برای جوانان و نوجوانان است که ناامید نباشند و بدانند در شرایط صفر هم می‌توان حتی بدون تشویق و حمایت رسمی کارهای بزرگی کرد.

ازغدی در پایان گفت: بنده از دوستانی که این جلسه را تدارک دیدند تشکر می‌کنم و امیدوارم چهره‌های امثال ایشان در رشته‌های مختلف هنری، ادبی و علمی را، که در خط انقلاب هستند و خیلی به دنبال منافع شخصی‌شان نبوده‌اند، مطرح کنید تا تشویق شوند. نترسید هم که ممکن است ما اینها را تشویق کنیم بعداً منحرف شوند؛ بسیاری از کسانی که در این چند دهه از بیت‌المال جمهوری اسلامی مصرف کردند منحرف بودند یا بعد هم که منحرف شدند از بیت‌المال تغذیه می‌کردند. از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت این کار تشکر می‌کنم و خواهش می‌کنم شبیه این برنامه، در چندین جلسه چهره‌های موفق در عرصه‌های مختلف را تشویق کنید که برای جوانان و نوجوانان نسل آینده منشأ برکات خواهد شد.