سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴

قائم‌مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی؛

آزادگان ما نمادی از تاریخ معاصر ملت ایران هستند

وحید جلیلی

وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی در آیین نکوداشت مسعود ده نمکی و رونمایی از مجموعه ۷۸ جلدی «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان»، گفت: آزادگان ما از این جهت که توانستند در دل تهدید، فرصت بیافرینند و در دل رنج ها، گنج ایجاد کنند، نمادی از تاریخ معاصر ملت ایران هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آیین نکوداشت مسعود ده‌نمکی، نویسنده و کارگردان به همراه معرفی مجموعه ۷۸ جلدی «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان»، شامگاه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲ در تالار رودکی تهران برگزار شد.

وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی در این مراسم اظهار داشت: خدا را شاکرم که آقای ده نمکی با اثر ماندگار دیگری، خدمت تازه ای به فضای فرهنگی کشور ارائه کرده اند. امیدواریم این اثر سنگ بنا و نقطه شروعی برای محصولات رسانه ای، هنری و پژوهشی باشد.

وی ادامه داد: موضوع اسارت هر دو جنبه تراژدی و حماسه را در خود دارد. آقای ده نمکی در مجموعه فعالیت های رسانه ای و هنری خود، طی این چند دهه، نشان دادند که به تراژیک ترین وجوه و نیز حماسی ترین وجوه واقعیت های اجتماعی، توجه دارند. ایشان از فقر و فحشا ساخته اند و آسیب ها و زشتی ها را انکار نکردند و در اخراجی ها و معراجی ها نیز در عین اینکه رنج و هزینه دادن انسان ها را دیده، بر وجه معنوی، معرفتی و حماسی نیز چشم نبست.

آزادگان ما نمادی از تاریخ معاصر ملت ایران هستند

جلیلی اظهار داشت: بخشی از جریان هنری، رسانه ای و فرهنگی کشور ما در طول یکی دو سده گذشته در جامعه ایرانی صرفاً عقب ماندگی، آسیب و تباهی دیده؛ شاید آنچه دیده غیرواقعی نبوده اما در همان مستقر شده و دیگر حاضر نشد چشم باز کند و زیبایی ها و حماسه های جامعه را ببیند. آزادگان ما از این جهت که توانستند در دل تهدید، فرصت بیافرینند و در دل رنج ها، گنج ایجاد کنند، نمادی از تاریخ معاصر ملت ایران هستند. ملتی که مثل آزاده ها در اسارت استبداد و استعمار بود و در کشور خود تحقیر می شد؛ کسانی بر این ملت حکومت می کردند که آن ها را حقیر می خواستند و به خاطر هویت و معنویتشان آن ها را تقبیح می کردند. از رضاخان ها تا تقی زاده ها، رزم آراها و... تلاش می کردند هویت مردم را بگیرند و حتی به زور سرنیزه آن ها را از گذشته تاریخی پرشکوه خود، از هویت فرهنگی عمیق خود دور کنند. ملت ما در چنین شرایطی انقلاب کرد و توانست از دل آن رنج ها، فرصت های بزرگ تاریخی برای خود خلق و به سوی آینده ای درخشان حرکت کند. شاید ملت ایران این ویژگی را از فرهنگ عاشورایی خود دارد.

وی با اشاره به تمایل رزمندگان به خلق آثار هنری گفت: به اعتقاد من تمام هنر حماسی، معنوی و شیعی ما از جمله «ما رأیت الا جمیلا» شروع می شود؛ که در دل رنج، زیبایی می بیند و تلاش می کند زیبایی شناسی حقیقت را در مصاف با باطل کشف و روایت کند. آقای ده نمکی تلاش کردند که در این مجموعه بزرگ، همان خط زینبی و همان روایت زیبایی شناسی شیعی را دنبال کنند و این بنیانی است که همه هنرمندان ما می توانند تا همیشه از آن سیراب شوند و مبتنی بر چنین مبنای معرفتی جامعه خود را روایت کنند؛ برخلاف کسانی که تلاش می کنند جامعه ایرانی و تجربیات سترگ معاصر، از جمله دفاع مقدس را نبینند یا ناقص و صرفاً زشتی و نابودی و تباهی ببینند و جنبه های حماسی آن را انکار کنند.

جلیلی تصریح کرد: با وجود اینکه تا ایده آل ها فاصله زیادی داریم، جریان هنر مقاومت بحمدلله امروز سربلند است و توانسته کارهای بزرگی انجام دهد و هدایای هنری زیادی به جامعه تقدیم کند. امیدواریم این جریان پرفروغ ادامه پیدا کند و نسل به نسل به قله های بالاتری برسد.